۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

امروز هم شاخص کل بازده نقدی با افول ۱۵واحدی روبه‌رو شد/ عبور شاخص از کانال ۹۰هزارتایی موج هیجانی بود؟

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۵
کد خبر: 235652
امروز هم شاخص کل بازده نقدی با افول ۱۵واحدی روبه‌رو شد/ عبور شاخص از کانال ۹۰هزارتایی موج هیجانی بود؟

شاخص کل بازده نقدی در حالی ۱۵ واحد کاهش داشت و در پله ۹۰هزار و ۹۳۶واحد قرار گرفت که گویا روند نزولی شاخص قرار است ادامه داشته باشد!

پیشتر اقتصاد آنلاین طی گفت‌و گو با کارشناسان بازار سرمایه دیدگاه های مختلفی را پیرو این رشد صعودی شاخص مورد بررسی قرار داده بود، از جمله اینکه آنها  اصلاح قوانین و مقررات سازمان بورس مانند هدفمندکردن عرضه‌های اولیه و اصلاح توقف نمادها نسبت به رشد شاخص تا محدوده ۱۰۰ هزار واحدی را  تا پایان سال  دور از انتظار ندانستند.

البته برخی‌ها نیز نگاه انتقادی به این رشد شاخص داشتند و معتقد بودند بنابر آمار و ارقامی که از سوی مسئولان اقتصادی گزارش شده است، درمقایسه با میزان رشدی که شاخص بورس طی مدت ۳ماهه گذشته داشته این اعداد با یکدیگر برابری نمی‌کند.

حتی در گزارش میدانی خبرنگار ما از سهامداران بر این امر تاکید داشتند با وجود عبور  شاخص از کانال 90هزارتایی در هفته گذشته اما، سهام بیشتر سهامداران سود دهی نداشته است!

با نگاهی به روند رشد شاخص در روزهای گذشته پالایشی‌ها و فولادی‌ها بیشترین اثر را در عبور شاخص از کانال 90هزارتایی داشته و این در حالی است که به باور بیشتر فعالان بازار سرمایه و حتی سهامداران رشد و افزایش سهام شرکت ها به خودی خود سهم را افزایش و پیرو آن شاخص نیز از این رشد تبعیت خواهد کرد.

 نه اینکه تنها چند نماد برای چند روز کوتاه شاخص را افزایش  و موجی هیجانی در بازار ایجاد کند و دوباره شاهد افول این شاخص طی دیروز و امروز باشیم.  

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین، امروز 13 آذرماه  1396شاخص کل بازده نقدی 15واحد رشد داشت و در پله 90هزار و 936واحد قرار گرفت.

امروز همچنین شاخص کل هم ‌وزن با 21واحد کاهش  در پله  17هزار و625واحد ایستاد و شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 80  واحدی عدد  98 هزار و 487 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 29 واحدی به رقم 64 هزار و 645 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش246واحدی عدد 193 هزار و 381 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص کل فرابورس نیز با یک واحد کاهش عدد یک هزارو 21 واحدی را به نمایش گذاشت.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 189میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 799میلیون  سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56 هزار و 663نوبت داد و ستد بود.

بیشترین تاثیر در شاخص کل بورس را نیز نماد معاملاتی شرکت های ملی صنایع مس ایران با 69 واحد، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با 21 واحد و فولاد مبارکه با 16 واحد افزایش به نام خود ثبت کردند.

اما نماد معاملاتی شرکت های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و گروه مپنا هر یک  با 27 واحد، سرمایه گذاری سایپا با 22 واحد و پالایش نفت تبریز با 16واحد کاهش نگذاشتند شاخص کل بورس بیش از رقم یاد شده رشد داشته باشد.