۰ نفر

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین از وضعیت سهام سهامداران طی عبور شاخص از کانال ۹۰هزار تایی؛

سهام بیشتر سهامداران سود دهی نداشته است/ رشد شاخص به ایجاد اعتماد و عدم خروج سرمایه از این بازار کمک می‌کند

۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹
کد خبر: 235111
سهام بیشتر سهامداران سود دهی نداشته است/ رشد شاخص به ایجاد اعتماد و عدم خروج سرمایه از این بازار کمک می‌کند

تنها سهام چند شرکت بورسی افزایش شاخص را مدیریت می‌کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در حالی طی روزهای گذشته شاهد  افزایش رشد شاخص و عبور آن از کانال 90هزار واحدی بودیم که برخی کارشناسان  بازار سرمایه  این افزایش شاخص را مثبت قلمداد کردند و بر این باورند در  بازار سرمایه  به دلیل مهار تورم و کاهش نرخ تامین مالی تداوم  رشد منطقی شاخص دور از انتظار نیست.

بنابر اعتقاد این فعالان بازار سرمایه اصلاح قوانین و مقررات سازمان بورس مانند هدفمندکردن عرضه‌های اولیه و اصلاح توقف نمادها نسبت به رشد شاخص تا محدوده ۱۰۰ هزار واحدی تا پایان سال  نیز وجود دارد.

البته برخی دیگر نگاه انتقادی به این رشد شاخص داشته  و می‌گویند بنابر آمار و ارقامی که از سوی مسئولان اقتصادی گزارش شده است، درمقایسه با میزان رشدی که شاخص بورس طی مدت ۳ماهه گذشته داشته این اعداد با یکدیگر برابری نمی کند.

در همین حال خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین طی گزارشی  میدانی با طرح این پرسش از سهامداران آیا به دنبال بالا رفتن رشد شاخص سهام شما نیز رشد داشته است، با آنان به گفت وگو نشسته  است که در ذیل می آید.

یکی از سهامداری معتقد است سهام من منفی بود، قطعا این افزایش قیمت ها در بعضی پرتفوها اثر گذار  بوده است، این اثر گذاری برای پالایشی ها و فولادی و بخشی نیز برای سنگ آهنی و بقیه سهام ها همه منفی بوده است.

سهامدار دیگری معتقد است؛ تنها یک مقدار معدنی ها با افزایش قیمت سهام مواجه بوده اند که تحت  تاثیر قیمت های جهانی بوده است، یعنی شاید چند شرکت بورسی در رشد شاخص بورس اثر گذاشته اند.

سهامدار دیگری  نیز می گوید؛  طی یکی دو هفته گذشته که شاهد افزایش شاخص بالاتر از کانال 90هزار واحدی بودیم به صراحت می توان شاخص سازی  را  به  وضوح مشاهد کرد، برای اینکه سهم رشد نکرده است و  سهام بسیاری از سهامداران تحت تاثیر این افزایش قرار نگرفته است.

او معتقد است؛ شاخص ها در منحنی  نرمال رشد نداشته، به ادبیات دیگر شاخص افزایش داشته اما سهام نه.

تنها چند تا شرکت بزرگ فولادی و پتروشیمی موجب افزایش شاخص شده برای همین ریسک بازار نیز تخت تاثیر این عوامل قرار می گیرد.

سهامدار دیگری می گوید معدنی ها و پالایشی ها با رشد سهم مواجه اما،  گروه های بانکی همچنان در زیان هستند و گروه های دارویی نیز در رکود به سر می برند.  

البته سهامدار دیگری گفت سهامش مثبت بوده است اما، بیشتر سهامداران  تحت تاثیر این شاخص مثبت  قرار نگرفته اند.

سهامدار دیگری نیز که  سهماش در این رشد شاخص ها مثبت شده بود معتقد است؛ مثلا سود مجامع در شاخص  لحاظ نمی شود یا  در افزایش سرمایه  دست می برند اما، بالا رفتن این رشد شاخص در بورس اتفاق مثبتی است با اینکه سود قابل توجهی نصیب سهامداران نمی شود؛ این شرایط برای بورس نیاز است تا  اعتماد برای سرمایه گذاری  و جذب نقدینگی در بازار سرمایه افزایش یابد.

بازار پایه بازدهی مثبت داده و انتظار می رود در آینده نیز بقیه سهم ها نیز  تحت تاثیر مثبت  این اتفاق قرار بگیرند و با رشد و سوددهی مواجه شوند.