۰ نفر

آقا بزرگی در گفت وگو با اقتصاد آنلاین؛

عدم برابری رشد شاخص بورس با آمارو ارقام مسئولان اقتصادی/ عوامل بیرونی بیشتر‌ین اثر را در افزایش شاخص گذاشته است

۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 234264
عدم برابری رشد شاخص بورس با  آمارو ارقام  مسئولان اقتصادی/ عوامل بیرونی بیشتر‌ین اثر را در افزایش شاخص  گذاشته است

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، بنابر آمار و ارقامی که از سوی مسئولان اقتصادی گزارش شده است ، درمقایسه با میزان رشدی که شاخص بورس طی مدت ۳ ماهه گذشته داشته است برابری نمی کند.

اقتصاد آنلاین - هدی بذرافشان ، فردین آقا بزرگی در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه رشد  شاخص  بورس می‌تواند یکی از نشانه های وضعیت اقتصادی مناسب در هر کشور باشد، گفت: درحال حاضر بنابر آمار و ارقامی که از سوی مسئولان اقتصادی گزارش شده است ، درمقایسه با میزان رشدی که شاخص بورس طی مدت 3 ماهه گذشته داشته است برابری نمی کند و می تواند مربوط به عوامل دیگری باشد.

این کارشناس بازارسرمایه  افزود: همانطور که اشاره شد اتفاق اساسی و بنیادی که در داخل کشور و بواسطه تصمیمات اقتصادی اثر گذار میتوانست موجب رشد شاخص در بورس گردد محقق نشده است و تنها در این زمینه می توانیم به اصلاحات در تعیین نرخ سود بانکی اشاره کنیم.

بنا به اعتقاد آقا بزرگی،  در این رابطه و براساس اطلاعات موجود در بازار پول از طرق مختلف این سیاست به نوعی کنار گذاشته و به روش های مختلفی از جمله استفاده از امکانات و موقعیت های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بانکها می توانند مطابق سیاست بانک مرکزی عمل نکنند و همچنان با پرداخت سود بیش از نرخ های تعیین شده بکار خود ادامه دهند که در همینجا جا دارد نظام نظارتی بانک مرکزی و میزان کارایی آن در برابر بانک ها بازبینی گردد.

وی در خصوص دلایل اساسی اثر گذار بر وضعیت شاخص که  غالبا تحت تاثیر مسائل بیرونی و خارج از اراده اقتصادی در داخل کشور بوده است، اینطور توضیح دادوگفت: افزایش قیمت نفت و اثر گذاری آن بر بازار های جهانی موجب تغییر در برآورد سود و زیان ارائه شده از سوی شرکت های پتروشیمی و پالایشی شده است و با تداوم و ثبات قیمت جهانی نفت این وضعیت در این گروه از صنایع می تواند ادامه داشته باشد ؛ همانطور که میدانیم وزن این گروه از شرکت ها و صنایع در بورس قابل توجه و در تغییرات شاخص نیز تاثیر بسزایی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کامادیتی و مواد اولیه در دنیا بدلیل افزایش تقاضای جهانی و پیش بینی رشد اقتصادی در سال 2018 از دیگر عوامل اثر گذار بر پیش بینی سودآوری صنایع و شرکت های فولادی و کانه های فلزی است که مانند شرکتهای  پالایشی و پتروشیمی وزن اثر گذاری بر شاخص بورس دارند.

وی کاهش برابری نرخ ارز در کشور را  از دیگر عوامل خارجی اثر گذار بر وضعیت شاخص در داخل کشور برشمردو خاطرنشان کرد: این امر  به نوعی در محاسبات ارزش جایگزینی شرکت ها و صنایع اثر مثبت دارد و از این جهت در زمره عوامل خارجی در اقتصاد از آن یاد نموده که توسط دولت و مسولین اقتصادی برنامه ریزی  نشده بوده است.

 آقا بزگی اظهارداشت:  یه نظر می رسد این سه عامل مهم موجبات افزایش شاخص را فراهم آورده که شاید در مجموع نتوان آین وضعیت را به منزله رونق اقتصادی برشمرد اما،  تاثیر این عوامل موجب افزایش شاخص شده است که به هنگام وقوع رونق اقتصادی به همین شکل اثر خود را بر بورس می گذارد.