۰ نفر

قالیباف اصل در گفت وگو با اقتصاد آنلاین؛

کشف قیمت از طریق بوک بیلدینگ مناسب است/ پیشنهاد افزایش دامنه نوسان عرضه اولیه در صورت نیاز

۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۷
کد خبر: 231021
 کشف قیمت از طریق بوک بیلدینگ مناسب است/ پیشنهاد افزایش دامنه نوسان عرضه اولیه در صورت نیاز

مدیرعامل بورس تهران در شرایط فعلی اقتصاد کلان معتقد است؛ با توجه به اینکه ارزش معاملات روزانه به بیش از ۲۲۰میلیارد تومان در سال جاری رسیده است ،گردش معاملات و حجم معاملات قابل قبولی در بازار داشتیم و جذب شدن عرضه های اولیه نشان دهنده وضعیت مناسب در گردش معاملات است.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا دامنه نوسان عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ محدود است، گفت: این روش براساس مطالعه تطبیقی از سوی بورس اوراق بهادار تهران به سازمان بورس پیشنهاد و در سال گذشته نیز اجرایی شد.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه روش بوک بیلدینگ در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: مطالعه تطبیقی بر روی دستورالعمل عرضه اولیه به روش ثبت سفارش دفتری صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در روز عرضه اولیه یک قیمت پایه تعیین می شود، اظهارداشت: همه مدل هایی که در کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته این است که بر روی  قیمت پایه  دامنه نوسان تعیین می شود و یکی از حسن‌های این روش انتشار گزارش ارزیابی قیمت است  که عدم تقارن اطلاعاتی نیز پیرو آن  کاهش می یابد.

به باور قالیباف اصل، همه فعالان بازار گزارش را می بینند و یک ذهنیت در مورد قیمت دارند و یک دامنه نوسانی هم تعیین می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دامنه نوسان در دستورالعمل کنونی حداکثر 10درصد است، اظهارداشت: چیزی که در مطالعه تطبیقی مورد بررسی قرار گرفت،  بیشتر از 20 درصد نیست؛ با توجه به اینکه  این دستورالعمل به تازگی در حال اجرا است از این رو اگر نیاز به باز شدن دامنه نوسان تا 20درصد باشد  پیشنهاد آن ارائه خواهد شد.

مدیرعامل بورس تهران افزود: این روشی که  برای کشف قیمت انجام می‌شود مناسب است، وقتی که تقاضای سهام بیشتر از عرضه باشد  در همه کشورها نیز تقسیم به نسبت می شود.

مدیرعامل بورس تهران با تاکید بر اینکه در سال جاری متوسط ارزش معاملات روزانه 220میلیارد تومان بوده است خاطرنشان کرد:  قاعدتا نقدشوندگی در بازار باید افزایش یابد هم اکنون نیز ارزش معاملات در بازار قابل قبول است و جذب شدن عرضه های اولیه نشان دهنده  وضعیت مناسب گردش معاملات است.