۰ نفر

کره‌ای‌ها به دلیل فشارهای سیاسی عقب کشیدند

مقدمات اتصال بورس‌های ایران و یونان فراهم شد

۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 230803
مقدمات اتصال بورس‌های ایران و یونان فراهم شد

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار گفت: با هیچ کشور خارجی هنوز قراردادی بسته نشده است و فقط در ۲ سال اخیر تفاهم نامه‌هایی با بورس‌های ژاپن، تایوان، یونان، کره جنوبی و کشورهای دیگر منعقد شده است.

محسنی در مورد آخرین جزییات تعامل های صورت گرفته با نهاد ناظر بورس کره جنوبی برای انجام مبادلات پولی در بازار سرمایه ایران با حضور برخی بانک‌ها گفت: در فرایند بسترسازی برای تعامل با بورس کره جنوبی کارهای خوبی انجام شد و به نتایج مطلوب نیز نزدیک شد اما در آخرین پیگیری ها شرکت KSD کره جنوبی به عنوان همپای سمات ایران اعلام کرد که از لحاظ امور داخلی در بورس کره جنوبی مشکلی وجود ندارد ولی حاشیه سنگین سیاست بر فعالیت این بازار باعث معطل شدن امور شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمد رضا محسنی افزود: در این فرایند بازار سرمایه ایران و بازار سرمایه کره جنوبی نهایت هماهنگی را با یکدیگر داشتند و شرکت سپرده گذاری به عنوان پیشران این موضوع از طرف سازمان بورس قرار داشت. همچنین جلسات موثری نیز با حضور ریاست سازمان بورس، نمایندگان بانک‌ها و سمات در کره جنوبی در آبان ماه پارسال منعقد شد اما دلیل توقف آن تنها بحث های سیاسی حاکم بر امور بود.

انجام این کار گشایش مطلوبی برای بازار سرمایه ایران و حتی بازار های دیگر در بر داشت اما طرف کره‌ای در نهایت اعلام کرد که با کمال تاسف و درک تلاش های انجام شده، دست و پای آنها با فشار های سیاسی بیرونی بسته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در این زمینه همچنان آمادگی لازم را دارد و اقدام های شایسته‌ای را نیز انجام داده است، عنوان کرد: حتی تامین سرمایه‌ها و کارگزاری‌ها و بانک‌ها نیز در این فرایند جهت همکاری فراخوانده شدند و سمات قابلیت خود را برای انجام این عملیات نشان داد.

وی با بیان اینکه سازمان بورس در این فرآیند نقش راهبری و هماهنگ کنندگی خود را به خوبی نشان داد ، تصریح کرد: متاسفانه دغدغه های سیاسی حاکم بر کره جنوبی نتوانست آنرا به نتیجه برساند. سفیر ایران نیز از این فرایند اطلاع داشت و کمک های شایسته‌ای کرد اما به نتیجه لازم نرسید.

امید می رود روزی این تلاش ها به نتیجه برسد اما اینکه چه زمانی حاصل شود و این ارتباط را با عرضه اوارق بدهی ایران داشته باشیم نمی توان زمان قطعی داد.

مدیر عامل سمات افزود: بازار سرمایه ایران و همکاری با ایران به دلیل سود بسیار مناسبی که در برخی اوراق از جمله اوراق خزانه دولتی دارد بسیار شیرین و مطلوب است و هر آنچه که انجام نمی شود ناشی از عدم قابلیت در سمات یا کارگزاری‌های ایران و یا تامین سرمایه‌ها و یا بانک ها و یا قوانین بالادستی و نظارتی ایران در سازمان بورس و سایر مراکز نیست.

محسنی با اشاره به قرارداد ایکس نت برای اتصال بورس ایران با اروپا و زمان اجرایی شدن آن گفت: طی ماه های اخیر با آتکس گروپ یونان جلسات خوبی برگزار شد و در بورس یونان نیز تعامل های مناسبی صورت گرفت. قرار شد به دلیل پروتکل های بورس یونان برای تسویه معاملات و همچنین ارتباط با بورس حدود ٣٠ کشور مختلف امکان اتصال بورس ایران با بورس یونان فراهم و فرایند معاملات از طریق برخی بانک‌های ایرانی و یونانی انجام شود.

به گفته وی در ایران بطور کلی همه بانک‌ها برای انجام عملیات تسویه اعلام آمادگی کرده اند اما بطور خاص بانک خاورمیانه، سامان و ملت تمایل به انجام این کار دارند.