۰ نفر

تمایل کره‌ایی‌ها برای انتشار اسناد خزانه اسلامی

۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 228579
تمایل کره‌ایی‌ها برای انتشار اسناد خزانه اسلامی

رییس سازمان بورس گفت:کره‌ای ها ابراز تمایل کرده اند که در کشور خود برای دولت ایران اسناد خزانه اسلامی منتشر کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شاپور محمدی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش گفت: گاهی سوال پیش می‌آید که بازارهای سرمایه‌ای که با شریعت اسلام منطبق است برای سرمایه‌گذار محدودیت‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کند یا نه؟ سرمایه‌گذاری های اوراق اسلامی یکی از تفاوت‌هایی که با اوراق مرسوم در دنیا دارد این است که در منابع مخصوصی هزینه می‌شود. در نتیجه کسی که منابع جذب می‌کند چشم انداز مشخصی را به مشارکت می گذارد و پروژه شناخته شده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مثبت این راهکار کاهش ریسک است چون وقتی که جای سرمایه گذاری مشخص باشد ما معتقدیم ریسک کمتری خواهد داشت. در بعضی از عقود ما لزوما سود ثابت نیست ولی در کشور ها fixincom ها سودشان ثابت است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: اوراق مشارکت از قدیم در بازار سرمایه ما وجود دارد و بعد از آن اوراق اجاره وجود دارد که به دلیل محدودیت هایی از استاد خزانه اسلامی به جای آن در کشور منتشر شد.

وی ادامه داد: امکان انتشار صکوک استثنا در کشور وجود دارد. اوراق اجاره نیز نوع دیگری از این اوراق است. این اوراق برای اجاره دادن یک تجهزات یا هواپیما و قطار میتواند استفاده شود.

محمدی اضافه کرد: کاری که بازار سرمایه ایران انجام داده این است که برای جلوگیری از شتاب زدگی سرمایه‌گذاران صندوق تثبیت بازار سرمایه را ایجاد کرده است. این صندوق به سرمایه گذاران اطمینان میدهد از رفتار های غیر منطقی جلوگیری کند.

وی افزود: در کشور ما اکثر اوراق تضمین بانکی دارد و این یکی از دلایل گران تر شدن تامین مالی است ما به دنبال  ریتینگ هیستم تا تامین مالی ارزان تر شود البته در آن صورت دیگر ریسک صفر نیست. اگر بتوانیم ریتینگ را برای شرکت های لیست شده در بورس و اوراق داشته باشیم این اتفاق می افتد. خارجی ها میتوانند در این خصوص  به بازار سرمایه ما وارد شوند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: در برخی از کشورها به این نتیجه رسیدیم که با پول های محلی مبادله داشته باشیم و این نگرانی‌های استفاده از دلار در مبادلات را از بین می‌برد.