۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

عرضه‌های اولیه به سرمایه‌گذاران انگیزه مضاعف می‌دهد/ لزوم اصلاح روش ناصحیح این عرضه‌ها

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 227054
عرضه‌های اولیه به سرمایه‌گذاران انگیزه مضاعف می‌دهد/ لزوم اصلاح روش ناصحیح  این عرضه‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، عرضه های اولیه موجب انگیزه مضاعف برای سرمایه گذاران در بورس شود.

فردین آقا بزرگی در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین در خصوص افزایش عرضه های اولیه و تاثیر بر بازار سرمایه گفت: ورود سهام شرکت ها در ابتدا بدلیل  عدم کشف قیمت منطبق با وضعیت تعادلى و ارزش ذاتى سهم و همچنین  اشباع بودن سایر سهام که به دلیل قدمت حضور در بورس قیمتى متعادل و منطبق با ارزش ذاتى دارند از جذابیت  بیشترى نسبت  به سهام دیگر دارند.

وی افزود: اصولا القاى حس امیدوارى از طریق عرضه IPO براى کسب سود از سرمایه گذارى در بازده کوتاه مدت ، نشاط تازه در بازار ایجاد می نماید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هرچند سهامدار عرضه کننده منافع خود را در عرضه هاى اولیه در نظر دارد اما،  با توجه به ورود سهام جدید و عدم قابلیت پیش بینى بازار از نوع رفتار سهامدار عرضه کننده قیمت و نرخ عرضه اولیه قاعدتا می بایست با ارزش ذاتى فاصله داشته باشد.

به باور آقابزرگی، از این رو یکى از راههایی که می تواند موجب ایجاد طراوت و انگیزه مضاعف براى سرمایه گذارى در بورس شود عرضه هاى اولیه است

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح روش ناصحیح عرضه اولیه فعلى که موسوم به بوک بیلدینگ است و کارایی لازم را ندارد می توان انتظار داشت IPO ها تأثیر مثبت بیشتر و جذاب ترى داشته باشند.