۰ نفر

حضور بلند مدت سرمایه‌گذاران با وجود صندوق ثبیت بازار سرمایه

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۲
کد خبر: 225484
حضور بلند مدت سرمایه‌گذاران با وجود صندوق ثبیت بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ساز و کار ارائه شده در صندوق تثبیت بازار سرمایه این اطمینان را به سرمایه گذاران فعال در بازار می دهد که بر اثر شوک های ناگهانی و غیر منطقی، سرمایه آنها به مخاطره نخواهد افتاد.

محمود رضا الهی فرد در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه یک ابزار و یک امکان برای  ثبات بخشی به بازار سرمایه در هنگام بروز بحران ها ، مخاطرات و نوسانات شدید بازار سهام  است، گفت: این نوسانات  منفی و یا شوک های فراساختاری خارج از حیطه  اختیار شرکت ها و عمدتا بر اثر  شرایط محیط پیرامونی بنگاه های اقتصادی و متاثر از بحران های بوجوده آمده و یا شرایط سیاسی و اقتصادی است.

وی افزود: مدیران و سهامداران شرکت نه تنها نقشی در بروز  شرایط مزبور ندارند، بلکه در مواجهه با این گونه موارد قادر به کنترل شرایط نیستند و ریسک مربوط  به  این شرایط غیر سیستمی است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس با اشاره اینکه  امکاناتی شبیه به صندوق تثبیت بازار سرمایه با ساز و کار تعریف شده  قطعا موثر است، اظهارداشت: البته  میزان تاثیر آن  بستگی به حجم  نقدینگی در اختیار صندوق یاد شده و مدیریت پویا و هوشمند آن دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد صندوق مزبور با ساز و کاری که ارائه می دهد و با ایفای نقش ثبات  بخشی به بازار سرمایه ، به سرمایه گذاران فعال  در این بازار اطمینان خاطر را خواهد داد  که بر اثر شوک های ناگهانی و غیر منطقی بازار سرمایه آنها به  مخاطره نمی افتد و سرمایه گذاران احساس امنیت نموده و حضور بلندمدت آنها در بازار سرمایه بیمه شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده ، سرمایه اولیه این صندوق ، ده میلیارد ریال بوده و قرار است یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی و بخشی از کارمزد معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار  نیز به آن  اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: چنانچه  دو مورد اخیر ذکر شده  تحقق یابد  نقدینگی کافی برای اجرای ماموریت های تعریف شده  وجود خواهد داشت اما،  در غیر اینصورت  به علت نبود تجهیز نقدینگی کافی ، این صندوق کاری  از پیش نخواهد برد؛ ضمن آنکه  بهتر است  شرایط و نحوه نگهداری وجوه در اختیار صندوق یاد شده  مشخص و از پیش تعریف شده باشد.