۰ نفر

مدیر پذیرش بورس تهران خبر داد:

عرضه‌های اولیه بورسی در نیمه‌دوم امسال/ ماجرای سرکشی سهامدار عمده ایرانسل از پذیرش در بورس تهران

۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵
کد خبر: 221038
عرضه‌های اولیه بورسی در نیمه‌دوم امسال/ ماجرای  سرکشی سهامدار عمده ایرانسل از پذیرش در بورس تهران

درگاهی در نشست خبری بررسی آخرین وضعیت پذیرش شرکت ها و اوراق بدهی گفت: یکی از ثمرات دستاوردهای حوزه بورس نزدیک شدن بخش خصوصی به این بخش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مدیر پذیرش بورس تهران افزود: در شش ماهه اول سال ۶جلسه هیات پذیرش  داشتیم که تقریبا  در هر ماه یک شرکت مورد پذیرش قرار گرفت.

این مقام‌مسئول تصریح کرد: شرکت لیزینگ‌پارسیان این هفته عملیات درج آن صورت خواهد گرفت؛ ملی کشت و صنعت دامپروری پارس نیز با پذیرش آن در بورس موافقت شده است

انتقال داده های آسیاتک شرکت دیگری بود که درگاهی با آن اشاره کردوگفت:  درج آن صورت و به زودی شاهد پذیرش آن خواهیم بود، سیمان فیروزکوه و پرداخت الکترونیک سامان کیش کاندیدای عرضه در فصل پاییز خواهند بود.

مدیر پذیرش بورس تهران با تاکید بر اینکه در نیمه دوم سال پذیرش شرکت ها دو برابر خواهد بود، اظهارداشت :سه شرکت  در پاییز آماده پذیرش هستند.

وی در خصوص پذیرش و عرضه  شرکت های وب گفت: ۱۰۸هزار نفر در زمان عرضه این شرکت مشارکت داشتند ؛ در عرضه های اولیه سعی بر این بوده که ملاحظه بازار و سهامداران نیز در نظر گرفته شود.

درگاهی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین مبنی بر زمان پذیرش ایرانسل در بورس گفت: در دوره وزیر سابق بارها با شرکت و سهامدار عمده جلسه گذاشتیم حتی سازمان تنظیم‌مقررات رادیویی که مجوز اینها را می دهد درخواست ورود ایرانسل به بورس را دارد اما تاکنون متولیان این مجموعه پاسخی برای این امر نداشته اند.

مدیر پذیرش بورس با تاکید بر اینکه ایرانسل شرکت سود ده و مهمی است،تصریح کرد: برای حضور ایرانسل در بورس از یکسری نهادهای بالاتر کمک خواستیم و به دستور حاکمیتی نیاز داریم.

وی این را هم یادآور شد که به سهامدار عمده فرمول دادیم بطوریکه ۵ درصد از از سهام در بورس تهران عرضه و ۵ درصد در بورس ژوهانسبورگ اما هنوز پاسخ درستی از آنان دریافت نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه  سه شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با سرمایه ٢٠٠ میلیارد تومانی، بین الملل ساختمان و صنعت ملی با سرمایه ٩٠ میلیارد تومانی و شفا دارو با سرمایه ١١٧ میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومانی در سال جاری درج نماد شده اند، اظهارداشت: انتظار می‌رود این سه شرکت  نیمه دوم امسال در بورس عرضه اولیه شوند.

درگاهی در خصوص حق پذیرش شرکت‌ها در این بازار نیز اینطور توضیح دادوگفت: حق پذیرش  به مبلغ یکصد میلیون تومان تعیین شده است که طی سه مرحله 30 میلیون تومانی در مرحله پذیرش 40 میلیون تومان در مرحله درج نماد معاملاتی و 30 میلیون در مرحله عرضه سهام از ناشر دریافت می‌شود.

وی این را هم یادآور شد؛  این رقم در مقایسه با سایر بورس‌های دنیا بسیار پایین است و انتظار می‌رود، با توجه به‌ اندازه شرکت‌ها با افزایش رقم  مواجه شود.

تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با توجه به امکان بررسی پذیرش تعاونی‌های سهام عدالت در بورس تهران سوال دیگری بود که مدیرپذیرش بورس تهران بیان داشت: ماجرای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در حالی سال‌های گذشته مطرح شد که نظارت سازمان بورس بر این شرکت‌ها هدف اصلی بود. این شرکت‌ها در حالی نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند که هنوز نتوانسته‌اند، در هیچ‌یک از بازارهای بورس و فرابورس پذیرش و درج نماد شوند.

به گفته وی  در حال حاضر مدل ورود این شرکت‌ها به بورس و فرابورس محل بحث بوده و پیشنهاد‌هایی از جمله تبدیل سهام عدالت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهام عدالت و یا مدل‌های دیگری برای عرضه اولیه این دارایی مالی مطرح است که در این بین ورود شرکت‌های تعاونی سهامی عام به بورس شاید روند ورود تعاونی‌های سهام عدالت را تسهیل کند.

مدیر پذیرش بورس تهران با رد پذیرش سهام شرکت پتروشیمی جم در بورس استانبول نیز  گفت: تنها موضوع مطرح برای پذیرش در این بورس شرکت پلی پروپیلن جم وابسته به شرکت پتروشیمی جم می‌باشد که در آینده نزدیک با حضور نمایندگان بورس استانبول ابعاد این موضع جمع‌بندی می‌شود.

درگاهی با اشاره به برگزاری 6 جلسه هیأت پذیرش در نیمه اول امسال گفت:‌ علاوه‌بر موضوع طبقه‌بندی و یا اخراج نمادهای معاملاتی و انتقال از تابلوهای مختلف پرونده پذیرش شرکت‌های جدید بخش خصوصی در دستورکار این هیأت قرار گرفته و دست‌کم به ازای هر جلسه این هیأت توانسته است، یک شرکت جدید را پذیرش کند.

وی  تصریح کرد  این شرکت‌ها شامل شرکت مینو برای انتقال از فرابورس به بورس تهران، ترانسفورماتور توزیع زنگان با سرمایه 50 میلیارد تومانی، فولاد جنوب کیش متعلق به بنیاد مستضعفان با سرمایه 700 میلیارد تومانی،‌ تأمین سرمایه امید با سرمایه 490 میلیارد تومانی، مادر تخصصی و مالی سینا متعلق به بنیاد مستضعفان با سرمایه 150 میلیارد تومانی، توسعه نیروگاهی جهرم با سرمایه 2400 میلیارد تومانی متعلق به بانک سپه، ازجمله 6 شرکتی هستند که در سال گذشته پذیرش شده‌اند و تا پایان امسال آماده عرضه اولیه سهام در بورس تهران هستند. درعین‌حال سه شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با سرمایه 200 میلیارد تومانی، بین‌الملل ساختمان و صنعت ملی با سرمایه 90 میلیارد تومانی و شفادارو با سرمایه 117 میلیارد دو 900 میلیون تومانی کاندیدای عرضه اولیه سهام در نیمه دوم امسال هستند.

وی از بررسی درخواست پذیرش 6 شرکت خصوصی نیز سخن گفت و افزود: در حال حاضر با پذیرش 6 شرکتی در هیأت پذیرش برای نیمه اول امسال مطرح شده، می‌توان گفت طی نیمه اول امسال 15 شرکت در هیأت پذیرش موفق به دریافت مجوز پذیرش در بورس تهران شده‌اند.

مدیر پذیرش بورس تهران عنوان کرد: 23 شرکت خصوصی دیگر نیز به هیأت پذیرش بورس تهران درخواست پذیرش دادند که از این جمله می‌توان به پتروشیمی مروارید با سرمایه 500 میلیارد تومانی و متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان تاپیکو و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، تأمین سرمایه ملت متعلق به گروه مالی ملت با سرمایه 300 میلیارد تومانی، ملی نفتکش ایران متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت با سرمایه 840 میلیارد تومانی، شرکت سیمرغ متعلق به بانک کشاورزی با سرمایه 80 میلیارد تومانی، طرح و توسعه آینده پویا متعلق به بانک ملی با سرمایه 450 میلیارد تومانی، ایران‌سازه متعلق به شستا با سرمایه 89 میلیارد تومانی، تأمین سرمایه نوین با سرمایه 550 میلیارد تومانی، گروه صنایع کاغذ پارس با سرمایه 130 میلیارد تومانی، فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش متعلق به شرکت گلرنگ با سرمایه 90 میلیارد تومانی، هلدینگ معدنی صدرتأمین با سرمایه 230 میلیارد تومانی، هلدینگ عمران و حمل‌ونقل تأمین متعلق به شستا با سرمایه 200 میلیارد تومانی، هلدینگ سینمانی تأمین متعلق به شستا با سرمایه 250 میلیارد تومانی، پلی پروپیلن جم با سرمایه 200 میلیارد تومانی،‌ تولید فولاد سپید فراب کویر به‌عنوان تولیدکننده ورق و میلگرد در اصفهان، شرکت پخش سراسری آسیا فراز ایرانیان (برنج محسن) با سرمایه 50 میلیارد تومانی و همچنین شرکت‌های مدیران خودرو،‌ ارس خودرو، کیش موتورز، تازموتور نیز درخواست خودرو برای پذیرش بورس تهران ارائه داده‌اند.

آنطور که درگاهی اعلام کرد؛  هم‌اکنون پذیرش 40 شرکت خصوصی روی میز هیأت پذیرش بورس تهران بوده که روند بررسی آنها به سال‌ آینده نیز به طول خواهد کشید.

مدیر پذیرش بورس تهران گفت: علاوه‌بر پذیرش هتل هما هم‌اکنون بررسی پذیرش آژانس‌های گردشگری، صنعت بیمارستان، صنعت چاپ و نشر، صنعت حمل‌ونقل هوایی و صنعت ICT در دستورکار بررسی هیأت پذیرش بورس تهران است.

وی  با اشاره به پذیرش 3200 میلیارد تومان اوراق بدهی در این بازار طی سال قبل گفت: در 6 ماهه اول امسال نیز انواع اوراق بدهی به مبلغ 1035 میلیارد تومان پذیرش شده که از آن جمله می‌توان به صکوک اجاره سایپا، بازرگانی سایپا یدک، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران اشاره کرد.

اوراق سپرده عام بانک ملت و اوراق مشارکت شهرداری تبریز نیز موضوع دیگری بود که در پایان درگاهی به آن اشاره  و خاطرنشان کرد: پذیرش اینها در دست بررسی است، همچنین برای نیمه دوم امسال پذیرش 9 ابزار مالی مختلف از جمله اوراق مشارکت رایان سایپا،‌ صکوک اجاره فن‌آپ، صکوک اجاره پاکشو، صکوک اجاره ایران‌مال، صکوک اجاره شاتل و اوراق محاربه ایران‌خودرو را در دستورکار دارد.