۰ نفر

کارشناس بورس کالا در گفتگو با اقتصاد آنلاین:

بورسی‌‎ها از افزایش قیمت فولاد خوشحال نباشند/ رکود و کاهش قدرت خرید نفعی ندارد

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹
کد خبر: 215159
بورسی‌‎ها از افزایش قیمت فولاد خوشحال نباشند/ رکود و کاهش قدرت خرید نفعی ندارد

یک کارشناس بورس کالا معتقد است: حاشیه سود ناشی از افزایش نرخ محصولات فولادی نه تنها در بخش خصوصی مثبت نبوده بلکه قدرت خرید را نیز پایین آورده، از این رو در بازار سرمایه نیز اثر بخشی قابل توجهی را شاهد نبودیم.

نادر خالقی در گفتگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین با بررسی دلایل افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی بویژه محصولات فولادی و معدنی گفت:  تفاضل حاصل ازافزایش نرخ فولاد  عملا برای تجار این صنف در تجارت سودی در برندارد؛  چرا که قانون صرافی درمورد فولاد نیز صادق است.

این کارشناس بورس کالا افزود:  اگر قیمت ها افزایش یابد عملا موجودی کالای تجار تغییری ندارد و تنها کسانی که در بازه زمانی افزایش قیمت ها کالا نداشته اند دچار زیان (کاهش قدرت خرید کالابه میزان قبل ازافزایش قیمتها)شده اند.

به باور این فعال بازار فولاد؛ ازطرفی چون بهای کالاهای مصرفی همزمان افزایش نیافته و فولاد مواد اولیه کارخانه های تولیدی است باعث کاهش خرید شرکت های مذکور می گردد ، از این رو  درصورتی که بنگاه های اقتصادی فاقد موجودی کالا بخواهند فعالیت خود را درسطح  قبل ازافزایش  قیمت ها حفظ کنند می بایست  منابع مالی جدیدی مهیا کنند که این امر باعث مراجعه این بنگاه ها به بازار سرمایه به منظور تامین نقدینگی خواهد شد ودرنتیجه تقاضای جدید به افزایش تقاضا منتهی و گران شدن منابع را به همراه خواهد داشت.

خالقی تصریح کرد: این حاشیه سود نه تنها در بخش خصوصی مثبت  نبوده بلکه قدرت خرید را نیز پایین آورده، از این رو در بازار سرمایه نیز اثر بخشی قابل توجهی را شاهد نبودیم.  

مدیرعامل مبتکران فولاد فیدار  با اشاره به اینکه  این افزایش قیمت  برای صنایع  بالادستی رکود در فروش و کاهش سود را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: البته افزایش قیمت محصولات فولادی  و نیز سود حاصل از آن برای  ارگان های دولتی  قطعا  به رونق  تولید کمک بسزایی می کند.