۰ نفر

انتشار فهرست ۵۰شرکت برتر بورسی/ نقد شونده‌ترین سهم‌ها کدامند؟

۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 203853
انتشار فهرست ۵۰شرکت برتر بورسی/ نقد شونده‌ترین سهم‌ها کدامند؟

فهرست 50 شرکت فعال تر بورس تهران در سه ماهه اول امسال اعلام شد.

تازه ترین خبرهای دریافتی از بورس تهران نشان می دهد سه شرکت پالایش نفت بندر عباس،گروه مپنا و هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان سه شرکت برتر 50 شرکت فعال بورس اوراق بهادار در سه ماهه اول امسال معرفی شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، شاخص فعالیت این سه ناشر بورسی به ترتیب 6.512 واحد،4.857 واحد و 4.079 واحد دردوره زمانی مذکور عنوان شده است.

بر اساس این گزارش در فهرست 50 شرکت فعال تر بورس اوراق بهادار تهران پس از سه شرکت مذکور ، ناشرانی همچون توسعه معاون و فلزات ،گزوه مدیریت سرمایه گذاری امید و سایپا به ترتیب با شاخص 2.644 واحد،2.556 واحد و 2.018 واحدی قرار دارند.

در انتهای این فهرست نیز به ترتیب سه شرکت سرامیک های صنعتی اردکان با شاخص فعالیت 589 واحد،بیمه البرز با 598 واحد و سرمایه گذاری خوارزمی با 599 واحد قرار دارند که پایین ترین رتبه را  در شاخص قیمت 50 شرکت فعال کسب کرده اند.

بورس تهران شاخص قیمت 50 شرکت فعال تر را که نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام آنها در دوره های سه ماهه محاسبه و ارایه می دهد  بر اساس میزان نقدشوندگی سهام شرکت ها ارزیابی می کند . به تعبیر دیگر بورس تهران میزان نقد شوندگی یا فعالیت شرکت ها را ملاک اصلی برای گزینش 50 شرکت قرار داده و به همین سبب شاخص مزبور را شاخص 50 شرکت فعال تر نامیده است.

گزینش این پنجاه شرکت با توجه به معیارهای داد و ستد سهام ،تناوب داد و ستم سهام و میزان اثر گذاری بر بازار سهام محاسبه می شود که در آن تعداد سهام معامله شده ، ارزش سهام معامله شده ، تعداد روز معامله، دفعات معامله،میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش سهام شرکت در دوره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بورس تهران به وسیله فرمول میانگین هارمونیک معیارهای فوق را برای کلیه شرکت های بورس اعمال می کند و با روش میانگین موزون بر اساس فرمول لاسپیرز و روش میانگین ساده با فرمول داوجونز آنرا محاسبه می کند.