۰ نفر

همزمان با تقدیر از عملکرد یکساله هیات مدیره صورت گرفت:

سهامداران سرمایه‌گذاری سبحان با جیب پُر به خانه رفتند/ تقسیم ۹۲ درصدی سود نقدی در مجمع امسال

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 195406
سهامداران سرمایه‌گذاری سبحان با جیب پُر به خانه رفتند/ تقسیم ۹۲ درصدی سود نقدی در مجمع امسال

مجمع عادی سالیانه سهام داران شرکت سرمایه گذاری سبحان در حالی برگزار شد که با تقسیم بیش از ۹۰ درصد سود قابل تقسیم لبخند رضایت را بر لبان سهامداران این شرکت فرابورسی جاری کرد.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین ؛مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری سبحان رأس ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۲/۳۱ درمحل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش واقع در تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از مسجد بلال ،نرسیده به چهار راه پارک وی ، کوچه استقلال با حضور ۹۴ درصدی صاحبان سهام این شرکت برگزار و طی آن همه دستورات جلسه تصویب شد.

در ابتدای جلسه هیات رییسه مجمع با حضور مالک رحمتی به عنوان رییس ، آقای وکیلی ناظر اول، آقای ورزشکار ناظر دوم آقای شیخ محمدی نماینده حسابرس و با حضور نماینده سازمان بورس خانم جوان بخت تشکیل شد. دبیر جلسه نیز آقای قدرتی تعیین شد.

سبحان

دستور جلسه :  

استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی

تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1395.10.30

انتخاب حسابرس و بازرس قانونی

انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار

تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیئت مدیره

تعیین پاداش هیئت مدیره

تصمیمات مجمع :

با تصویب صورت های مالی دوره منتهی به پایان دی ماه 1395 شرکت سرمایه گذاری سبحان در حالی با سرمایه 1300 میلیارد ریالی موفق به تحقق سود خالص 228 ریالی به ازای هر سهم شده که در صورت های مالی تلفیقی این شرکت سود خالص 196ریالی به ازای هر سهم را برای سهام داران خود به ارمغان آورده است.

با توجه به سود تحقق یافته حدود 92 درصد از سود 196 ریالی صورت های مالی تلفیقی (معادل ۱۸0 به ازای هر سهم) برای تقسیم میان سهامداران به تصویب مجمع رسید.

پرداخت این سود از  یک ماه آینده به حساب سهامداران نیز از جمله دیگر خبرهای خوب این مجمع بود که به سهامداران داده شد.

همچنین پاداش اعضای حقوقی هیات مدیره سرمایه گذاری سبحان در پایان دوره مالی 95 مبلغ یکصد میلیون تومان و حق حضور اعضای هیات مدیره بابت برگزاری حداقل یک جلسه در ماه برای سال مالی جدید مبلغ 700 هزار تومان تعیین شد.

دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی این شرکت به تصویب مجمع رسید و با توجه به پایان ماموریت 4 دوره ای حسابرس و بازرس قانونی و لزوم تغییر آن بر اساس مقررات بورس مقرر شد در زمان مناسبی حسابرس و بازار قانونی جدید شرکت تعیین شوند.

اعضای هیات مدیره به شرح ذیل بوده اند:

بهرام فیضی پور به نمایندگی از سازمان اقتصادی کوثر به عنوان رییس هیات مدیره، علیرضا قدرتی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به عنوان مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره، ایرج پرهیزکار به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر به عنوان عضو هیات مدیره ، محمد هادی بناکار به نمایندگی از شرکت خدمات بازرگانی تحفه به عنوان عضو هیات مدیره و بهزاد مشعلی به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری عمران سبحان به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سبحان (سهامی عام) در سال مالی منتهی به پایان دی ماه 1395 بوده اند.

گزارش هیات مدیره به مجمع:

علیرضا قدرتی به عنوان دبیر مجمع ضمن خوشامد گویی به سهامداران با بیان اینکه هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سبحان مفتخر است که امانت دار سهامداران در دوره مالی 1395 بوده عنوان کرد: به منظور حراست و ارتقاء امانت واگذار شده هیات مدیره این شرکت وظیفه خود می داند که از انجام هیچ کوشش و تلاشی در این راه دریغ نورزد.

مدیریت شرکت در راستای تحقق این هدف و با اعتقادی راسخ به منظور ادامه روند پویایی و موفقیت شرکت در راستای تحقق این هدف و با اعتقادی راسخ به منظور ادامه روند پویایی و موفقیت شرکت در سال مالی مورد گزارش در جهت اصلاح و کاهش ریسک پرتفوی و استفاده بهینه از موقعیت های بازار سرمایه ، اقدامات اساسی به عمل آورده و برنامه ریزی های خود را بر اساس رضایت مندی و حفظ و ارتقاء منافع سهامداران بنا نهاده است .

وی ادامه داد: در سال مالی مورد گزارش بازار سرمایه دو مقطع زمانی متفاوت را از جیث رونق و رکود تجربه نموده است. در ابتدای دوره که حدود دو ماه از پایان سال مالی گذشته را در بر می یگرد توافق انجام شده با گروه 1+5 که به برجام شهرت دارد سبب رونق بازار سرمایه و افزایش شاخص های بورس گردید.

بازدهی بازار طی این مدت معادل 20.5 درصد بوده است. اما دوره دوم که تقریباً 10 ماهه ابتدای سال 95 را در بر می گیرد دوره رکود بازار سرمایه و افت شاخص های بورس بوده است.

در این مقطع زمانی، بازدهی ساخص کل معادل منفی یک درصد بوده است. وجود چنین فضای کسب و کاری و نزولی شدن حجم معاملات باعث شد تا هیات مدیره با چالش های سختی در تحقق اهداف خود مواجه شود.

هیات مدیره و مدیریت شرکت معتقد است موفقیت های کسب شده در سایه الطاف خداوند متعال و حمایت بی دریغ سهامداران محترم حاصل شده است. تعامل مطلوب و استفاده از نظرات و انتقادات سازنده سهامداران بی تردید چراغ راه نیل به اهداف ما در آینده خواهد بود.

در سال 1395 با وجود فراز و نشیب های فراوان ، کلیه مدیران و کارکنان شرکت سرمایه گذاری سبحان به مانند سالهای گذشته تمامی تلاش خود را در جهت افزایش منافع سهامداران به کار بسته و در این راستا هیات مدیره ضمن حفظ و نگهداری سرمایه گذاری های پر پتانسیل تلاش نموده تا از وضعیت موجود حاکم بر فعالیت های اقتصادی بتواند بهره برداری را نماید.

در سال 1395 شرکت سرمایه گذاری سبحان ضمن استفاده از ظرفیت های داخلی و حرکت به سوی اهداف و برنامه استراتژیک تهیه شده گام های اساسی را برای تحقق شعار معظم له در سال 1395 برداشته است.

افزایش نظارت بر پرتفوی بورسی و غیر بورسی ، افزایش شفافیت اطلاعاتی،پایش مستمر و متوازن سازی پرتفوی،ترسیم چشم اندازهای عملیاتی گروه سبحان،برنامه ریزی برای ورود به حوزه های کسب و کار پیشران اقتصادی و بهبود مکانیسم راهبری و همچنین واگذاری سهام کم بازده و پر ریسک از مهم ترین اقدام های هیات مدیره در سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل بوده است.

از مهم ترین شاخص های عملکردی شرکت سرمایه گذاری سبحان طی سال مالی منتهی به پایان دی ماه 1395 افزایش سرمایه گذاری های کوتاه مدت ،وصول مطالبات شرکت ،ورود به جزوه های دانش بنیان ،حل و فصل برخی از مسایل حقوقی شرکت و به نتیجه رساندن موضوع افزایش سرمایه و دریافت نظر موافق حسابرس در این مورد است.

امید است در ادامه مسیر بتوان با بکار گیری ظرفیت های بالقوه شرکت و تحلیل مناسب فرصت ها از موقعیت های پیش رو ، حداکثر بهره بهینه را برده و با برنامه ریزی دقیق جهت پیشبرد سرمایه گذاری های انجام شده پیشرفت و تعالی روز افزون شرکت را نظاره گر باشیم.

تاریخچه و معرفی شرکت:

شرکت سرمایه‏ گذاری سبحان (سهامی عام) درتاریخ 1362.7.19 با نام شرکت بهدوش (سهامی خاص) به شماره 49483 در اداره ثبت شرکت ‏ها و مؤسسات غیر تجاری تهران برای مدت نامحدود به ثبت رسید و  براساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1367.12.18 نام شرکت به شرکت توسعه و گسترش کشاورزی سبحان (سهامی خاص) تغییر یافت و طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده درتاریخ 1375.7.24 به شرکت توسعه کشاورزی سبحان تغییر نام داد.

پس از آن با مصوبات مجمع مورخ 27 تیرماه 1379 فعالیت شرکت از اول مرداد ماه سال مالی مذکور راکد و تحویل گروه شرکت های راکد سازمان اقتصادی کوثر شد. در تاریخ 12 شهریور ماه 1382 طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت به شرکت سرمایه گذاری سبحان (سهامی خاص) تغییر یافت و فعالیت جدید خود را از آذر ماه 1382 آغاز نمود.

سپس به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده و عادی بطور فوق العاده 18 شهریور ماه 1383 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و سال مالی شرکت نیز از 30 دی ماه به 31 شهریور ماه هر سال تغییر پیدا کرد.

در نهایت نیز بر اساس تصمیمیات مجمع عمومی فوق العاده 23 دی ماه 1394 سال مالی شرکت از 31 شهریور به 30 دی ماه هر سال تغییر نمود.

سرمایه شرکت:

سبحان

سرمایه شرکت سرمایه گذاری سبحان در بدو تاسیس به میزان 50 میلیارد ریال بود که طی چند مرحله به شرح نمودار زیر به مبلغ 1.300 میلیارد ریال افزایش یافته است.  

بر اساس این گزارش برنامه افزایش سرمایه از مبلغ 1.300.000 میلیون ریال به 1.500.000 ریال تهیه شده و مورد تایید حسابرس قانونی قرار گرفته است که در مرحله اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد.

ترکیب سهامداران شرکت در تاریخ 30 دی ماه 1395 به شرح زیر است:

سبحان

راهبرد های شرکت به ترتیب الویت:

سبحان

پیش بینی بازار سرمایه در سال 1396:

بازار سرمایه در سال پیش رو در دو راهی قرار دارد. از سویی برخی عوامل نظیر پیش بینی تداوم رشد اقتصادی ،تثبیت قیمت نفت بالای 50 دلار و تولید مطلوب نفت ایران در سطح پیش از تحریم ها ، افزایش نسبی قیمت فلزات اساسی و برخی فرآورده های پتروشیمی ،بهبود گزارش های دوره ای بسیاری از شرکت ها خصوصا در گروه های وابسته به کالاهای اساسی ، اتفاق نظر کارشناسان حوزه مسکن مبنی بر رونق نسبی بازار مسکن در سال 96 و رشد بودجه عمرانی در ساختار لایحه 96 و تاثیر پذیری صنایعی مانند سیمان،کاشی و فلزات اساسی به عنوان مولفه های موثر بر رشد بازار برشمرده می شوند.

همچنین چشم انداز افزایشی نرخ ارز برای اغلب شرکت های بورسی که محصولات خود را بر مبنای دلار آزاد در بورس کالا یا به صورت صادراتی به فروش می رسانند نیز خبر خوبی محسوب می شود.

برآورد فعالان بازار از نرخ ارز حوالی عدد 4300 تومان می گردد و در عین حال انتظار افزایش نرخ تا انتهای سال جاری به بالای 4500 تومان نیز وجود دارد .

در عین حال ابهامات و ریسک هایی با منشاء سیاسی و اقتصادی بر بازار سرمایه سایه افکنده اند و باعث احتیاط سرمایه گذاران خواهندشد.

برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران دراردیبهشت ماه سال جاری تا حدی موجب ایجاد وقفه در تصمیمات فعالان اقتصادی و احتیاط بیشتر شده و در عین حال حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و صحبت های ایران ستیزانه وی و هماهنگی کامل با کنگره آمریکا عیله ایران از سویی و نا معین بودن اقدامات احتمالی وی علیه ایران و توافق برجام موجب سایه افکندن ریسک های سیاسی و سرکوب P/E بازارمی شود.

در حوزه اقتصادی نیز ابهامات مختلفی وجود دارد. علی رغم آنکه مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند تا پایان سال 95 ارز تک نرخی خواهد شد اما جهش ناگهانی نرخ ارز در دی ماه و رشد قیمت دلار تا 4190 تومان موجب عقب نشینی مسئولان و به تعویق انداختن این تصمیم شد.

عامل دیگری که منجر به نوسانات نامطلوب در بازار سرمایه شده است رقابت منفی شکل گرفته در بازار پول برای جذب منابع است . بانک ها و موسسات اعتباری به دلیل کمبود منایع حاضر به پرداخت نرخ سود های بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار شده اند.

البته به نظر می رسد دولت نیز به دلایلی از جمله احتمال ایجاد نوسانات در بازار ها در حال حاضر تمایلی به خروج نقدینگی از سیستم بانکی ندارد.

وجود نرخ سود 22 درصد و حتی در مواردی 25 درصد در بازار پول معادل P/E حدود 4 الی 5 در بازار پول است که این امر به نوعی موجب سرکوب P/E بازار سرمایه شده است.

عرضه 20 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی در فرابورس در سال 95 که بعضاٌ بازده تا سررسید 25 درصدی هم داشته اند موجب خروج نقدینگی به سمت این اوراق به جای سهام شرکت ها شده است.

بنا به لایحه بودجه سال 96 مجددا مجوز انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی جدید به دولت داده شده است که در صورت اقدام برای عرضه از طریق فرابورس حجم زیادی از منابع را به خود جذب خواهد کرد.

عامل دیگر بسته بودن طولانی مدت برخی نماد ها است که حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار را در خود حبس کرده اند و به ریسک بازار نیز افزوده اند. مجموعه عوامل منفی منجر به این شده است که سرمایه گذاران حقوقی بازار جهت تامین نقدینگی مرود نیاز خود فروشنده غالب بازار باشند.

البته به نظر می رسد که با پایان انتخابات ریاست جمهوری و شفاف شدن بیشتر مواضع ترامپ و مجموعه اقدامات سازمان برای بهبود وضع بازار ، بخشی از موانع مذکور در نیمه اول سال حذف گردند و بازار رشد نسبتاً مناسبی را در نیمه دوم سال 96 تجربه کنند. در بلند مدت نیز بهبود سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، تکیمل طرح های عمرانی نیمه تمام و انتقال فناوری و افزایش یهره وری  رشد اقتصادی با کیفیت و پایدار نیز می تواند به رشد بورس نیز کمک نماید.

در شرکت سرمایه گذاری سبحان 12 درصد از کل درآمد از محل فروش سرمایه گذاری ها و 88 درصد آن از محل سود تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر بوده است. این ارقام در دوره 4 ماهه منتهی به 30 دی ماه 1394 مالی قبل به ترتیب 42 درصد و 58 درصد بوده اند.

سبحان

تفکیک سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت:

سبحان

ترکیب صنایع در پرتفوی شرکت:

سبحان

شرکت از منظر بازار سرمایه :

شرکت سرمایه گذاری سبحان در تاریخ اول شهریور ماه 1394 در فرابورس ایران در گروه سرمایه گذاری ها با نماد "وسبحان" درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 1394.11.7 مورد معامله قرار گرفته است. وضعیت سهام شرکت از ابتدای پذیرش به شرح زیر بوده است:

سبحان

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ کیفیت افشای اطلاعات در سال مالی منتهی به 1395.10.30 بر اساس آخرین ارزیابی منتشر شده از طرف سازمان بورس اوراق بهادار به شرح زیر است:

سبحان

سبد سرمایه گذاری ها :

بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت از 1.828 میلیارد ریال در سال مالی منتهی به 1394.10.30 به 2.016 میلیارد ریال در 1395.10.30 افزایش یافته که نشان دهنده 10 درصد افزایش می باشد.

بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی در انتهای دوره 12 ماهه منتهی به 1395.10.30 برابر با 1.413.326 میلیون ریال و خالص ارزش روز سبد برابر 1.193.219 میلیون ریال بوده است. کاهش ارزش پرتفوی در پایان دوره مالی معادل 220.106 میلیون ریال بوده است.

بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی از 996.214 میلیون ریال در سال مالی قبل به 1.413.326 در سال مالی مرود گزارش افزایش یافته که ناشی از تزریق منابع مالی جدید از محل دریافت سود نقدی شرکت های سرمایه پذیر بوده است.

از نکات قابل توجه سبد سهام بورسی شرکت وزن نسبتاً مناسب شرکت های سرمایه پذیر در پرتفوی درمقایسه با ارزش روز بازار شرکت ها است.

سبحان

نسبت سرمایه گذاری بورسی به مجموع دارایی ها تا سال 1390 همواره کاهش داشته اما طی سال های 1391 و 1392 این نسبت افزایش یافته و مجدداً در سال مالی 1393 و 1394 کاهش داشته که عمده دلیل آن ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه فسفات کارون و افزایش در سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات (سرمایه گذاری های بلند مدت) بوده است. این نسبت مجدداً در سال 1395 رو به افزایش گذاشته و به میزان 57 درصد رسیده است.

در میان صنایع غیر بورسی سرمایه پذیر در پرتفوی سرمایه گذاری سبحان ، شرکت پتروشیمیران قرار دارد که 12.5 درصد سهام این شرکت در اختیار "وسبحان" است. سهم شرکت سرمایه گذاری سبحان از سود نقدی این شرکت در سال 95 برابر با 113.750 میلیون ریال بوده است.

شرکت پتروشیمیران مالکیت 51 درصد از واحد پروپیلن مجتمع الفین دهم پتروشیمی جم واقع در عسلویه را در اختیار دارد که ظرفیت تولیدی این واحد 300 هزار تن پلی پروپیلن در سال است.

شرکت های فسفات کارون،صندوق سرمایه گذاری مشترک کوثر،سرمایه گذاری ساختمان نوین و صندوق سرمایه گذاری امین آشنای ایرانیان ازدیگر سرمایه گذاری های غیر بورسی این شرکت است.

در بخش املاک نیز این شرکت دارای سرمایه گذاری هایی همچون ملک میدان نور به ارزش دفتری  45.000 میلیون ریال، ملک بلوارفردوس به ارزش دفتری  351.471 میلیون ریال و ملک فرمانیه به ارزش دفتری 144.997 میلیون ریال می باشد.

سبحان

خالص ارزش دارایی های شرکت (NAV)

خالص ارزش روز دارایی شرکت در تاریخ 1395.10.30 معادل 3.241 میلیارد ریال بوده که به ازاء هر سهم 2.493 ریال است. شرح خالص ارزش روز دارایی های سرمایه گذاری سبحان در جدول زیر آورده شده است:

سبحان

تجزیه و تحلیل ریسک :

شرکت سرمایه گذاری سبحان نیز مانند سایر شرکت های سرمایه گذاری که در صنعت سرمایه گذاری فعال هستند ناچار به مواجهه با انواع ریسک های سیستماتیک از قبیل ریسک بازار شامل نوسانات قیمت سهام، عرضه های گسترده سهام توسط دولت و سهامداران شبه دولتی،وضع قوانین و مقررات جدید ، ریسک ناشی از نرخ بهره و اعلام سیاست های پولی و مالی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ،تورم و ریسک نوسانات نرخ ارز است.

اهداف و برنامه های آتی شرکت:

در چارچوب اساسنامه و با توجه به سیسات های کلان و برنامه استراتژیک شرکت سرمایه گذاری سبحان و سازمان اقتصادی کوثر محور اصلی برنامه های شرکت در سال مالی آتی به شرح زیر است:

برگزاری مجمع فوق العاده به منظور افزایش سرمایه شرکت از 1.300 میلیارد ریال به 1.500 میلیارد ریال.

اجرای بازار گردانی سهام شرکت در راستای افزایش نقدشوندگی و تنطیم عرضه و تقاضای اوراق و تحدید دامنه نوسان قیمت آن.

توسعه فعالیت های شرکت در حوزه بازار سرمایه و ورود به سرمایه گذاری های با بازده بالاتر و ریسک کمتر.

نظارت و کنترل مداوم و مستمر کمی و کیفی بر پرتفوی شرکت از طرق مختلف از جمله شرکت در همایش ها،بازدیدها،مجامع و جلسات کانون نهادها.

تبدیل و جابجایی سهام کم بازده و همچنین خروج از صنایع با بازدهی پایین.

تحلیل بنیادی صنایع مهم بورسی و همچنین شرکت های پذیرفته شده در بورس با الویت شرکت ها و صنایع موجود در پرتفوی فعلی.

افزایش سطح تخصص و دانش کارکنان با برگزاری کلاس های آموزشی و یا دوره های ارایه شده در دانشگاهها و مراکز علمی .

تلاش در جهت ارتقاء وضعیت شرکت در صنعت سرمایه گذاری.

حفظ ساختار سودآوری شرکت در جهت کسب 80 درد درآمد از محل سود نقدی و 20 درصد از محل سود واگذاری ها.

ترازنامه:

سبحان

صورت های مالی:

سبحان

کمیته های تخصصی:

کمیته های تخصصی به منظور ارتقای کیفیت تصمیم گیری های استراتژیک و اجرایی به شرح زیر تشکیل شده اند:

کمیته سرمایه گذاری

کمیته املاک و مستغلات

کمیته حسابرسی داخلی

کمیته سلامت اداری

هیات مدیره شرکت در راستای حمایت از منافع سهامداران و ذی نفعان خود و در چارچوب برنامه های راهبردی خود و به منظور ایفای مسئولیت های سرمایه گذاری ، کمیته سرمایه گذاری را راه اندازی نموده تا به عنوان مشاور کمکی هیات مدیره شرکت در خصوص بررسی و تحلیل پیشنهادات سرمایه گذاری اقدام نماید.

از جمله مهم ترین اهداف کمیته استفاده از نظرات و تحلیل های متخصصین بازار در خصوص صنایع مختلف بورسی و تصمیم گیری در خصوص انواع سرمایه گذاری ها و خرید و فروش سهام می باشد.

همچنین پایش مستمر پرتفوی در کمیته مذکور صورت می گیرد و در سال مالی 95 بیش از 10 جلسه کمیته سرمایه گذاری تشکیل شده است.

برای ورود به شرکت سرمایه گذاری سبحان از www.sobhanic.ir وارد شوید.