۰ نفر

۹ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین پیش‌بینی کردند،

سود بی‌حساب نظام‌پولی و بانکی بلای جان بازارسهام شده/راه‌حل‌هایی برای خروج از رکود

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 182788
سود بی‌حساب نظام‌پولی و بانکی بلای جان بازارسهام شده/راه‌حل‌هایی برای خروج از رکود

سودهای جذاب بانکی و ایجاد بازار بدهی دو عامل مهم رکود و بی رونقی این روزهای بازار سرمایه از نگاه کارشناسان این بازار محسوب می شود که خواهان چاره اندیشی و تصمیم گیری به موقع متولیان برای تغییر این وضعیت برای سال پیش رو شده اند.

حال ناخوش این روزهای بازار سرمایه حتی رمق فعالیت را از سرمایه گذاران این حوزه نیز ربوده است. تا جایی که روزهای پایانی اسفند و آواز بهار سر دادن آن هم نتوانسته کسالت بار بودن این بازار را از بین ببرد.

از نگاه فعالان بازار سرمایه عوامل زیادی موجب بی رونقی این روزهای بازار شده است عواملی همچون نرخ بالای سودهای بانکی، انتشار اوراق قرضه ، بدهی های دولت به سیستم بانکی و دارایی های غیر مولد موجب سرگردانی پول و حتی خروج آن از بازار شده است.

با اینکه همه می دانیم گردش نقدینگی و نیز سوق یافتن آن به سمت بازار سرمایه و بنگاه های اقتصادی، چرخ اقتصاد کشور را نیز به حرکت در می آورد اما گویا گوشنوایی برای تغییراین شرایط نیست!

به واقع چه کسی باید ساز ناکوک بازار سرمایه را کوک کند؟مسئول این روزهای رکود بازارچه کسی است؟ آیا متولیان و تصمیم گیران این حوزه توان به رونق انداختن این بازار را ندارند؟ویا اینکه به حرکت در‌آمدن این بازار برایشان تفاوتی ندارد؟

شاید هم نزدیک شدن به انتخابات آتی فرصت تمرکز،تقلا و تلاش برای چاره اندیشی و تصمیم گیری مدبرانه برای رونق بازار سرمایه را از آنها گرفته است!

9 کارشناسان بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین ضمن بررسی مشکلات بازار و رکود کنونی ،راه حل آن را نیز به متولیان پیشنهاد داده اند که امیدواریم توجه مسئولان و تصمیم گیران با پیشنهادات سازنده و به جای کارشناسان خبره این بازار توام و خروجی آن برای سال جدید بازار سرمایه ای فعال ،پویا و قدرتمند باشد که رونق اقتصاد کشور را نیز به ارمغان خواهد آورد.

توجه به رویکرد بلند مدت در بنگاه های اقتصادی

محمد عابد مدیر عامل کارگزاری بانک پاسارگاد با تاکید بر اینکه اگر نرخ بهره کاهش یابد به تبع آن شرایط بازارسرمایه بهتر می‌شود، گفت: به احتمال زیاد سیاست انبساطی در سال آینده اتفاق خواهد افتاد و به تبع نرخ بهره بانکی کاهش خواهد یافت، بنابراین انتظار رونق در آینده وجود دارد.

وی با استقبال از رویکرد بنگاه های اقتصادی برای تامین مالی بلندمدت از طریق بازار سرمایه ، افزود: تامین مالی از طریق بازارسرمایه اتفاق مبارکی است چه به‌ وسیله اوراق با درآمد ثابت باشد و یا از طریق انتشار سهام؛ مقابله با انتشار اوراق با درآمد ثابت فقط این نوع تامین مالی را از بازارسرمایه خارج کرده و در اختیار نهادهای دیگر قرار می‌دهد.

اصلاح نرخ سود بانکی ضروری است

ساسان اله قلی، کارشناس بازار سرمایه به ضرورت اصلاح نرخ سود های بانکی و به تبع آن نرخ تامین مالی اشاره و اظهارداشت: در اینصورت بازده مورد انتظارطرح ها و سرمایه گذاری ها معقول شده و در کنار کاهش ریسک تجاری بانک ها ،نقدینگی سرگردان موجود در اقتصاد می تواند به خروج بخش های مختلف از رکود منجر گردد.

مدیر عامل کارگزاری تامین سرمایه نوین تسهیل روابط بین بانکی ایران و دیگر کشورهای جهان و جذب سرمایه گذاری خارجی را در کنار تغییر متغیرهای داخلی اقتصاد بر وضعیت سال آتی بازار سرمایه موثر دانست.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت ارزش دلار , وضعیت اقتصادی چین و اتحادیه اروپا و اثرگذاری آن بر قیمت نفت و کامودیتی ها را از عوامل مورد توجه تحلیل گران بازار سرمایه در سال آتی است.

توجه متولیان به بازار سرمایه

محمد حسن شمسی مدیر عامل کارگزاری دانا به مشکلات این روزهای بازار سرمایه اشاره کرد وافزود:پایان سال مالی شرکت ها و مشکل نقدینگی و نیز تسویه اعتبارات از مهمترین عوامل رکود بازار سرمایه به شمار می رود.

وی اظهارداشت :بدهی های دولت به سیستم بانکی و دارایی های غیر مولد این سیستم اقتصاد را فلج کرده است که باید برای حل آن متولیان فکر چاره ای کنند.

به اعتقاد این کارگزار بورس با وجود چنین شرایطی و نیز مشکلات سیستم بانکی برای بازار سرمایه آینده خوبی را نمی توان متصور شد.

بی اقبالی به بازار سرمایه به دلیل نرخ سودهای بانکی

سیّده لیلا مجیدی زاویه مدیرعامل کارگزاری بانک کارآفرین به وضعیت بانک ها و نرخ بهره اقتصاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه نرخ متناسب با تورم کاهش پیدا نکرده و این یکی از دلایلی است که باعث شده بازار با اقبال مواجه نشود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار در سال 96 نیز اظهارداشت: به نظرم بازار سرمایه سال سخت خود را پشت سر گذاشته است و با توجه به وضعیت سودآوری شرکت ها متأثر از بهبود نسبی قیمت های جهانی و افزایش نرخ برابری دلار به ریال، انگیزه برای سرمایه گذاری در بازار وجود دارد و امید به رونق بازار دور از انتظار نیست.

سود ضعیف شرکت ها در بازار سرمایه

مهدی دلبری ، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک رفاه نیز با انتقاد از اینکه در شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه سود نداریم،تصریح کرد: اگر به روند سوددهی شرکتهای بورسی و فرا بورسی طی سالهای 93 تا 95 نگاهی بیاندازیم ملاحظه می شود که علی رغم افزایش تعداد شرکت های فعال در بورس و تنوع مناسب فعالیت های آن ها ، اما میزان سود کل صنایع سالانه حداقل 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود:از طرفی وقتی که با کاهش سود روبرو هستیم ، انتظار رشد شاخص ها ی بازار سرمایه منطقی بنظر نمی رسد و حتی اصرار بر رشد شاخص ها موجب اتخاذ تصمیماتی می شود که با روح بازار در تناقض است.

تا زمانی که سود بنگاه ها را به یک سود مستمر و بلندمدت با شیب مثبت تبدیل نکنیم بازار بر همین مدار منفی دو سه سال اخیر قرارداشته ادامه یافته و انتظار بیشتری نمی توانیم داشته باشیم.

نرخ سود اوراق بدهی بورس را از رونق انداخته

علی متولی ، کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: تدوام رکود اقتصادی در بخش های مختلف از جمله عمران و مسکن موجب تاثیر منفی بر گروه های سیمان، کاشی و سرامیک، ساختمان و فلزات اساسی شده است.

وی از دیگر مشکلات بازار سرمایه را نرخ سود بالای سپرده های بانکی و جذابیت اوراق خزانه اسلامی برشمرد و اظهارداشت: این مسئله منجر به خروج پول از بازار سرمایه و وورد به بازار پولی شده است.

برخی معاملات در تالار شیشه‌ای مشابه قمار شده

سید محمد حسینی عبداللهی با ابراز امیدواری نسبت به بهتر شدن روند قیمت ها تصریح کرد: در بعضی از سهم ها مانند همیشه شاهد فعالیت گروه های خاص هستیم ، این شرکت ها به لحاظ بنیادی متناسب با قیمت معاملاتی خود در بازار نیستند.

به اعتقاد این کارگزار بورس بنابراین در این بازی های کوتاه مدت یک عده ای سودهای قابل توجه نصیبشان می شود و عده ای دیگر هم متضرر می شوند؛این حالت در حقیقت مشابه قمار است و ریسک بسیار بالایی دارد.

مدیر عامل کارگزاری آبتین استاک در توصیه ای به سهامداران اظهارداشت:سرمایه گذاران در شرایط کنونی سعی کنند تا می توانند تحت تاثیر این سودهای کوتاه مدت قرار نگیرند.

دورنمای خاکستری بورس در میان سیاست و اقتصاد

محمود گودرزی مدیر عامل کارگزاری صبا تامین ضمن بررسی وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: از مهم ترین مشکلاتی که دامنگیر اقتصاد امروز ایران شده رکود عمیق ساختاری در بخش واقعی اقتصاد و بحران نهادهای پولی است که انتظار یک رویکرد مثبت را در شاخص های واقعی اقتصاد برای یک افق سه ماهه با دشواری مواجه می سازد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به اینکه احتمالا قیمت دلار نیز حداقل طی سه ماهه نخست سال آینده تثبیت خواهد شد می توان این انتظار را داشت که بیشتر شرکت های کامودیتی بیس به بودجه سه ماهه سال آینده خود خواهند رسید.

مدیر عامل کارگزاری صبا تامین با اشاره به اینکه به نظر می رسد دولت دست بالایی را برای سرو سامان دادن به وضعیت موجود نخواهد داشت؛خاطرنشان کرد:در چنین شرایطی با P/e امروز بورس و نرخ بازدهی 25 درصدی بازار بدهی، نمی توان رقابت معنا داری را برای بازار بورس در قیاس با سایر بازار ها متصور بود.

در جا زدن بازار با ایجاد بازار بدهی

مهدی حیدر زاده مدیر عامل کارگزاری مدبر آسیا نیز گفت: در حال حاضر با توجه ایجاد بازار بدهی در بطن بازار سرمایه به واسطه جذابیتی آن ، در رشد و درجا زدن بازار سهام بی تاثیر نبوده است.

وی نبود نقدینگی و وضعیت نا پایدار سود آوری بانک ها را نیز از دیگر مشکلات بازار برشمرد و تصریح کرد: شرکت های حقوقی و سهامداران عمده بازار سرمایه به دلیل زیان های فراوان نسبت به نقل و انتقال سهم کمی محتاط عمل می کنند و در واقع خریدی انجام نمی دهند؛همین امر سبب بی رمقی در بازار سرمایه شده است.

ضرورت تزریق نقدینگی برای زیرساخت‌های کشور

حامد حداد عضو هیئت مدیره شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان درخصوص عدم رشد بازار سرمایه در روزهای پایانی سال گفت: بورس هر کشور نشانگر اوضاع اقتصادی در آن منطقه است و زمانی که در دوران رکود تورمی به سر می بریم نمی توانیم شاهد رشد در بورس باشیم.

وی با بیان اینکه پس از هر دوره رونق باید دوره افول را پشت سر گذاشت تا بازار برای رشد مجدد آماده شود،تصریح کرد: به تبع این موضوع بیشترشرکت های بورسی سودآوری سال های گذشته را ندارند و سهام شرکت ها جذابیت دوره های پیشین را برای سهامداران نخواهند داشت.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه برای عبور از این دوره گذار و پر شدن اختلاف زمان و رشد ناهمگون قیمت ها باید هرچه منطقی تر با تزریق نقدینگی و سرمایه گذاری در زیرساخت های داخلی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی شده تا سایر شرکت های وابسته نیز حرکت کرده و به سود دهی دوره های گذشته برسند.

حداد این را هم یاد آور شد که برای رشد بازار سرمایه باید از پرداخت سود با نرخ کاذب جلوگیری شود تا سرمایه بجای بلوکه شدن در خزانه دولتی در صنعت بکار گرفته و چرخ اقتصاد کشور فعال تر از پیش گردد.

گزارش از هدی بذر افشان و فرزاد اصلانی