۰ نفر

در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد:

سایه سنگین ریسک تسهیلات اعتباری ۲۷۰۰ میلیاردی کارگزاری‌ها بر بورس/ متولیان چاره‌اندیشی کنند

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵
کد خبر: 180386
سایه سنگین ریسک تسهیلات اعتباری ۲۷۰۰ میلیاردی کارگزاری‌ها بر بورس/ متولیان چاره‌اندیشی کنند

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: صنعت کارگزاری با 800 میلیارد تومان سرمایه ، نمی تواند ریسک 2700 میلیارد تومان تسهیلات اعتباری را نیز مدیریت کند و متورم شدن آن باعث بالارفتن بیشتر ریسک سرمایه گذاری در بورس می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی دلبری ، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک رفاه است که طی دو سال گذشته توانسته نقش پر رنگ تری از این کارگزاری را در بازار سرمایه رقم زند. فارغ از جذابیت صندوق های سرمایه گذاری این کارگزاری توانسته در سال 95 عاملیت گواهی سکه طلا در بورس کالا را برای نخستین بار به نام خود ثبت کند.

برررسی وضعیت بازار سرمایه در سال 95 و ترسیم چشم اندازپیشرو بهانه ای بود تا در نشستی با وی مشکلات صنعت کارگزاری و ریسک های حاکم بر بازار سهم به چالش کشیده شود. این گفتگوی قابل تامل در ادامه منتشر شده است.

اقتصاد آنلاین - مشکلات و عواملی که باعث قفل شدن رشد بازار سرمایه شده است چیست؟

مساًله اصلی این است که در شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه سود نداریم، اگر به روند سوددهی شرکتهای بورسی و فرا بورسی طی سالهای 93 تا 95 نگاهی بیاندازیم ملاحظه می شود که علی رغم افزایش تعداد شرکت های فعال در بورس و تنوع مناسب فعالیت های آن ها ،  اما میزان سود کل صنایع سالانه حداقل 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

از طرفی وقتی که با کاهش سود روبرو هستیم ، انتظار رشد شاخص ها ی بازار سرمایه منطقی بنظر نمی رسد و حتی اصرار بر رشد شاخص ها موجب  اتخاذ تصمیماتی می شود که با روح بازار در تناقض است.

اقتصاد آنلاین - چه پیشنهادی برای تغییر این روند دارید ؟

تا زمانی که  سود بنگاه ها را به یک سود مستمر و بلندمدت با شیب مثبت تبدیل نکنیم بازار بر همین مدار منفی دو سه سال اخیر قرارداشته ادامه یافته و انتظار بیشتری نمی توانیم داشته باشیم.

اقتصاد آنلاین - یعنی فکر می کنید روند کنونی که در بازار سرمایه حاکم است در سال 96 هم ادامه داشته باشد؟

در رابطه با سال 96 یکی از مهمترین دلایلی که باعث امیدواری به رونق بازار باشد، ادامه روند نرخ رشد قیمت های جهانی است. البته با فرض ثابت بودن قیمت های جهانی ، می توان درباره  بنگاه هایی که با قیمت های جهانی وابستگی دارند، امیدوار بود. حتی میتوان همزمان با رشد اقتصادی امید داشت که روند مثبت آن در صنایع بیشتری نمود پیدا کند.

البته مهم تر و شاید آرزوی دوستان بازار سرمایه این باشد که نرخ سود بانکی نیز  پائین بیاید، چون نرخ سود بانکی در اکثر متغیرهای ارزش گذاری سهام و بازده مورد انتظار،  متغیر مهم و تاثیر گذاری است.

اقتصاد آنلاین - برخی کارشناسان بر این باورند که در روزهای پایانی اسفند شاید یکی از گروه ها هیجانی را به بازار وارد کند،کما اینکه در اسفند سال 94 خودرویی ها  هیجانی را به بازار وارد  کردند،شما فکر می کنید این اتفاق را برای این روزهای پایانی سال شاهد باشیم؟

اعتقاد اینجانب بر این است که  اتفاق مربوط به روزهای پایانی سال 94 هیجان نبوده و دلایلی از جمله مسئله جریان پول مطرح بود و بدرستی هم مدیریت نگردید، متاسفانه تاثیرش را طی سال جاری در گروه خودرویی ها با بیشترین کاهش (34%)دیدیم ولی بطور کلی روی صنعت خاصی نمی توان  نظر شفاف و دقیق داد.

امیدوارم از این پس کمتر شاهد بروز این جریانات در بازار باشیم به این دلیل که در این جریانات عده خاصی سود می کنند و در مقابل تعداد بیشتری نیز زیان می کنند و این اتفاق برای بلند مدت بازار سرمایه خوب نیست.

شاید مهم تر این باشد که ببینیم روند رشد متغیرهای داخلی شرکت ها و درون صنایع به چه صورت خواهد بود. اگر بخواهیم دیدگاهی بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشیم ، باید متغیرهای درون شرکتی و داخل هر صنعت روند مثبتی داشته باشند، در حال حاضر و در کوتاه مدت چنین دیدگاهی وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین - به نظر شما در بلندمدت این دیدگاه می تواند حاکم باشد؟

بله. اگر نرخ تورم و نرخ سود بانکی همچنان رو به کاهش باشد و روند  قیمت های جهانی به همین منوال باقی بماند و مهمتر از همه رشد اقتصادی داشته باشیم قطعا بازار در اکثر صنایع بهتر خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - صنایع برتر فکر می کنید برای سال 96 کدام صنایع باشد؟

صنایعی که بطور مستقیم از افزایش نرخ های جهانی و دلار تاثیر می پذیرند و صنایعی که می توانند از اثر کاهش نرخ سود بانکی و یا کاهش هزینه مالی سود ببرند، یعنی شرکت هایی که بواسطه رشد ارزها و یا رشد قیمت های جهانی سود می کنند و البته به نظر من گروه دومی هم وجود دارد که با مدیریت هزینه مالی خود سود ببرند.

اقتصاد آنلاین - با توجه به الزام مشتریان از سوی برخی کارگزاری ها به نظر شما تسویه معاملات اعتباری در پایان سال چه تاثیری بر روند شاخص ها دارد؟

آمار و ارقام نشان می دهد ، تقریبا جمع کل بدهی های جاری کارگزاری ها ناشی از اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی بوده که با عنوان اعتبار به مشتریان انتقال می یابد ، این بدهیها در صنعت کارگزاری از 1000 میلیارد تومان در سال 91 به 2700 میلیارد تومان در سال  94  رسیده بدین معنی که حدودا طی 3 سال تقریبا 3 برابر گردیده و وقتی این عدد بزرگتر می شود تاثیر تسویه این ها هم اثر بزرگتری خواهد داشت.

در واقع هر چقدر میزان وامی که کارگزاری ها  از بانکها گرفته اند و به مشتریان انتقال داده اند مقدار بزرگتری باشد تاثیر گذاری اش روی شاخص هم بیشتر خواهد بود.

چنین برداشت می شود که با وجود اینکه سال مالی کمتر از نصف کارگزاری ها تاریخ  29/12 است، احتمال اینکه بگوییم همه کارگزاریها فشار تسویه اعتباری پایان سال برای مشتری دارند عبارت صحیحی نیست، حداقل می توان گفت  این حساسیت وجود ندارد که مشتری حتما در پایان اسفند تسویه نماید بلکه نکته این است که کارگزاری ها علی رغم تمایل به دریافت وام و تسهیلات بانکی، مطابق با سیاست های داخلی خود در مقاطع زمانی خاصی سعی در کاهش اعتبار و میزان بدهی خود دارند و این کاهش اعتبار فارغ از این که روی شاخص بورس تاثیر بگذارد یانه، فشار فروش و عرضه ایجاد می کند.

 از سوی دیگر اینکه آیا فشار فروش منجر به نزول شاخص خواهد شد یا خیر بایستی از نقطه نظر کارشناسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. اما از نگاه منطقی کاهش بدهی کارگزاری و الزام به تسویه اعتبارات مشتری فشار فروش ایجاد می کند  و بهتر است  برای حل این مسئله راه حل مناسبی پیدا شود.

اعتقادم این است در صنعتی با میزان 800 میلیارد تومان سرمایه و دارای ماهیت عملیاتی پر ریسک، نمی تواند ریسک 2700 میلیارد تومان وام و تسهیلات را نیز مدیریت کند و قطعا وضعیت فعلی اعتبارات در صنعت کارگزاری ،  باعث بالارفتن بیشتر ریسک گردیده و می بایست در این زمینه راهکاری اندیشید.

نکته کلیدی که برای ما خیلی مهم بوده بحث شفافیت و میزان شکایات وارده به عملکرد کارگزاری بوده است، با توجه به اینکه این روزها  اعتراض به عملکرد کارگزاری زیاد است،  اما ما سال جاری با کمترین میزان شکایت روبرو بودیم.

اقتصاد آنلاین - برنامه ای هم برای سال 96 دارید ؟

پذیرش  شرکت کارگزاری بانک رفاه در فرابورس جزء اولویت های اساسی سال 96 ما قرار دارد  در تلاشیم از جمله سه کارگزار اول در این زمینه به شمار آییم.

در سال 95 اقدام جدید دیگری با عنوان راه اندازی باجه های بازار سرمایه در شعب منتخب بانک رفاه را آغاز نمودیم . در حال حاضر  31 باجه فعال در شعب منتخب بانک داریم  وبنا داریم  که در 200 شعبه بانک باجه بازار سرمایه در سراسر کشور ایجاد شود.

همچنین راه اندازی هلدینگ خدمات مالی ، صندوق ETF با درآمد ثابت ،صندوق نیکو کاری را  در دستور کار داریم.

مصاحبه از هدی بذر افشان