۰ نفر

روایت اقتصاد آنلاین از ضربان ٢۱۰ دقیقه‌ای تالار شیشه‌ای؛

تخفیف ۴۹ میلیارد تومانی سازمان بورس برای حال خراب بازار سهام

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۱۰
کد خبر: 176833
تخفیف ۴۹ میلیارد تومانی سازمان بورس برای حال خراب بازار سهام

بورس تهران امروز با تحرک بازارگردان های حقوقی در گروه های شاخص ساز ، یک هدیه غیر منتظره از سوی ناظر بازار داشت. بازاری که کمبود نقدینگی حالی برای آن باقی نگذاشته است.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین؛ با پایان معاملات روز سه شنبه 26 بهمن ماه 95 ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 25 واحدی نمایشگر عدد 77 هزار و یک واحد بود.

شاخص کل هم وزن اما با افزایش 730 واحدی به عدد 15 هزار و 540 واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با افزایش 8 واحدی به عدد 26 هزار و 920 واحد رسید و شاخص قیمت هم وزن با افزایش 23 واحدی، عدد 12 هزار و 316 واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 24 واحدی به رقم 84 هزار و 470 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با 84 واحد افزایش  در حالی عدد 54 هزار و 802 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 317 واحدی به رقم 163 هزار و 62 واحد رسید.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز امروز با افزایش یک واحدی روی رقم 840 واحد ایستاد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ امروز بورس تهران با خبر غیر منتظره تعویق عرضه های اولیه سهام در بورس و فرابورس اگر چه با خیال جمع تری به معاملات خود پرداخت اما رَنج بی حساب سهامداری زیر سایه فشار اوراق بدهی دولتی از جمله تداوم پذیره نویسی اوراق سلامت و آموزش و پرورش با وجود حضور متعهد پذیره نویس باعث شده تا مدار تحلیل ها از کفر ابلیس هم فراتر رود.

آنچه که این روزها بازار سهام از آن رنج می برد ضعف شدید نقدینگی و عدم جریان پول تازه در شریان های دماسنج اقتصاد ایران است. دماسنجی که این روزها گویا روی نقطه صفر درجه یخ زده است.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در حالی که خود را آماده معامله 49 میلیارد تومانی شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا در روز آینده می کرد با فرمان رییس سازمان بورس با خبر تعویق این عرضه اولیه تا اطلاع ثانوی مواجه شد.

این در حالی بود که در سایر گروه ها و نماد های معاملاتی شاخص ساز بازار نیز همپای بازارگردان های اغلب حقوقی گروههای معدنی و بیمه ای تک تازی کردند.

نبود عمق کافی برای معاملات بازار سهام در حالی است که این روزها باید تداوم وفای به عهد متولیان بازار سرمایه برای تداوم انجام معاملات کد به کد حقوقی ها در بازار 2 بورس را به فال نیک گرفت.

بر اساس این گزارش از دیگر سو الزام شرکت های تابعه بانک ها برای فروش دارایی های مازاد و در مقابل صرف این منابع برای جمع آوری اوراق بدهی منتشر شده از سوی دولت به منظور جبران کسری بودجه نیز قابل توجه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین نگرانی از بابت فشار تسویه وجه اسمی اوراق بدهی منتشر شده در پایان سال و از سویی استرس تسویه معاملات اعتباری شرکت های کارگزاری در روزهای پایانی سال باعث شده تا معامله گران اغلب حقیقی بازار با کوچکترین نوسانی فروشنده سهام در بازار بویژه در بازار دوم سهام باشند.

وضعیت کنونی و ادامه این روند بدون هیچ راهکار پایداری باعث شده تا بورس تهران میزبان معامله گران حرفه ای کوتاه مدت و نوسانگیر باشد. معامله گرانی که با وجود وضعیت بد بازار سهام هنوز به وقوع اتفاقی جدید در بازار امیدوارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین بازار سهام امروز دوشادوش بازار گردان های اغلب حقوقی شاهد معاملاتی متعادل در اغلب نماد های معاملاتی بود که در این بین برخی معامله کران بدون انگیزه روشنی برخی تک سهم ها را برای نوسانگیری در کانون توجه خود قرار داده بودند. تک سهم های کوچکی که مبنای نوسان آنها مشخص نیست.