۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تنها صنعت لیدر بازار سهام تا پایان امسال

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۱۳
کد خبر: 168239
تنها صنعت لیدر بازار سهام تا پایان امسال

قیمت دلار،‌ نرخ جهانی محصولات، قیمت نفت و میزان تولید مهم ترین عوامل موثر بر سوداوری شرکت های گروه پتروشیمی هستند که هرگونه تغییر در این عوامل، به طور مستقیم بر قیمت سهام شرکت های این گروه نیز اثرگذار خواهد بود.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بنیادی صنایع ارزنده بوسی گفت: افزایش نرخ ارز توان رقابت پذیری محصولات صادراتی را افزایش می دهد و در این بین صنعت پتروشیمی به عنوان مهم ترین صنعت صادراتی کشور بیشترین تاثیرپذیری را از این حیث دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علیرضا شواخی افزود: اثر نرخ ارز بر سودآوری شرکت های پتروشیمی از 2 جنبه افزایش قیمت فروش و افزایش مبلغ فروش و در نهایت افزایش سود خالص و افزایش قیمت خوراک مصرفی اعم از مایع و گازی و در نتیجه افزایش قیمت بهای تمام شده برای این شرکتها قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه نسبت خوراک به قیمت کل بهای تمام شده در پتروشیمی های گازی در مقایسه با پتروشیمی های خوراک مایع پایین تر است، خاطرنشان کرد: به این ترتیب سود ناویژه پتروشیمی های گازی با درصدی بیش از درصد افزایش نرخ ارز افزایش خواهد یافت.

به عبارتی بهتر با بیشتر شدن فاصله ارز آزاد و مبادله ایی سود شرکت های مایع بیشتر با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد و این در حالی است که بزرگترین پتروشیمی های خوراک مایع کشور شامل پتروشیمی های نوری، بندر امام، و پارس هستند که از زیر مجموعه های "فارس" محسوب می شوند.

شواخی تصریح کرد:  نوسانات قیمت جهانی  محصولات پتروشیمی از مهم ترین ملاحظاتی است که در کنار تغییر نرخ ارز باید در نظر داشت و این نوسانات متاثر از تقاضای مصرف کنندگان  اصلی از جمله هند و چین است.

وی یاداور شد: اقتصاد چین پس از گذراندن دوران رکود با حباب سنگین در صنعت ساختمان خود مواجه شده است و  از طرف دیگر سیاست های دولت جدید آمریکا در قبال اقتصاد جهانی و به ویژه چین در این بخش موثر خواهد بود.

مدیر سرمایه گذاری سابق شستا در ادامه گفت: محصولات پتروشیمی به ویژه گاز مایع،‌ استایرن منومر، پلی اتیلن سبک،  پی وی سی، پت، و نفت گاز هم اکنون نسبت به میانگین 9 ماهه ابتدای سال 95 با تغییر 11 تا 22 درصدی روبرو شده اند  و قیمت نفت نیز از ابتدای سال 95 تا کنون بیش از 10 دلار افزایش تجربه کرده است.

شواخی یادآور شد : در صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های گروه پتروشیمی مفروضات بودجه سال 96 کشور یعنی نرخ ارز مبادله ای 3300 تومان و نفت 50 دلار و نیز مبلغ فروش صادراتی ،‌بورس کالا و فروش بین مجتمعی شرکت ها لحاظ شده است که تاثیر افزایش نرخ ارز بر سوداوری این شرکتها می تواند با افزایش سود برای سال مالی آتی و در نتیجه افزایش قیمت سهام همراه باشد.