۰ نفر

تصحیح قیمتی مس در نقطه اوج قیمتی

۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹
کد خبر: 166529
تصحیح قیمتی مس در نقطه اوج قیمتی

قیمت مس در پایان ماه نوامبر به بالاترین حد خود در 18 ماه اخیر رسید و از جمله عوامل تثیرگذار بر این افزایش قیمت می توان به تقاضای موثر کشورچین و امید به رشد اقتصادی در ایالات متحده اشاره کرد.

همزمان با بروز تردید هایی در خصوص تاثیرات برنامه محرک مالی رئیس جمهور منتخب ، دونالد ترامپ ، و تقویت ارزش دلار در جهت تسریع سوددهی ، قیمت این فلز عمدتا در ماه اخیر عقب نشینی کرده است.

مس آتی برای تحویل در ماه مارس در بازار کامکس نیویورک با افت 3/4 درصدی به 2.4775 $ در هر پوند (5395 دلار در هر تن) رسید. هنگامی که  کاهش روند صعودی باز کردن موقعیت‌های جدید در طلا، نقره و پلاتینیوم  ادامه می‌یابد، صندوق‌های پوششی(Hedge Fund) ، در بازار آتی مس اقدام به افزایش اخذ موقعیت‌های خرید آتی (بازکردن موقعیت‌هایی در قیمت آتی بالاتر) برای شش هفته می‌نمایند.

بر اساس گزارش CFTC (کمیسیون تجارت آتی کالا) داده‌های تعهدات معامله‌گران  تا 13 دسامبر که «سرمایه‌گذاران مدیریت کننده پول» نیز نامیده می‌شوند، نمایان‌گر آن است که خالص موقعیت‌های خرید آتی، سقف جدیدی  از موقعیت های خرید آتی را با رقمی بالغ بر تعداد 87.000  ثبت نموده است.

این رقم که معادل 2/2 میلیارد پوند و یا نزدیک به 1 میلیارد تن است وسقف قیمتی مس که در اواسط سال 2014 بالای 3/20 دلار در هر پوند بود را میشکند.

با صرف نظر از کاهش قیمت اخیر و با توجه به عملکرد ضعیف بسیاری از فلزات دیگر و مواد اولیه فولاد سازی در سال 2016، مس پس از طی روند نزولی در 6 سال متوالی  رشد نرخ قیمتی نزدیک به 28 درصد را از ماه ژانویه به خود دیده است.

کارگزاری تامین سرمایه نوین

تهیه شده در کارگزاری تامین سرمایه نوین

nibbroker@