۰ نفر

یک مقام مسئول در سازمان بورس:

به هر قیمتی زیر بار بازگشایی نمادها نمی‌رویم

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۰
کد خبر: 162361
به هر قیمتی زیر بار بازگشایی نمادها نمی‌رویم

بیگ زاده با اشاره به توقف ۶۷ نماد در بورس در حال حاضر گفت: هم اکنون از این ۶۷ نماد متوقف،حدودا ۵۱ درصد به علت عدم ارائه اطلاعات حسابرسی شده متوقف هستند، چون حسابرس به اطلاعات شرکت اعتبار دهی می کند و قابلیت اتکاء اطلاعات را بهبود می بخشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی بیگ زاده، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی گفت: از آنجایی که افشای اطلاعات به طور مستقیم در سامانه کدال انجام می گیرد، توقف نمادها نیز به صورت سیستمی انجام می شود و سیستم بر اساس الگوریتمی تعریف شده نماد را متوقف می کند.

وی با بیان اینکه بازگشایی نمادها با رعایت اصل کفایت افشا و انجام تکالیف اطلاع رسانی در زمان بازگشایی انجام می پذیرد، اظهار داشت: توقف نمادها به چند دلیل صورت می گیرد اما در زمان بازگشایی قوانین و مقررات و الزامات افشا باید به گونه ای رعایت شود که حق و حقوق سهامداران تضیع نشود.

بیگ زاده با اشاره به توقف67 نماد در بورس در حال حاضر گفت: هم اکنون از این67 نماد متوقف،حدوداً 51 درصد به علت عدم ارائه اطلاعات حسابرسی شده متوقف هستند، چون حسابرس به اطلاعات شرکت اعتبار دهی می کند و قابلیت اتکاء اطلاعات را بهبود می بخشد.

وی خاطرنشان کرد: چشم پوشی از این اطلاعات در زمان بازگشایی می تواند سهامدار را از دسترسی به اطلاعات محروم کرده و از طرفی حسابرس نیز می تواند اظهار نظر مردود نسبت به اطلاعات داشته یا تغییرات اطلاعات را لازمه ارائه اظهار نظر مقبول بداند. که نتیجتا بازگشایی بدون اطلاعات حسابرسی شده در برگیرنده این ریسک است.

وی با بیان اینکه شرکت هایی که سال مالی آنها پایان اسفند ماه است بر اساس دستورالعمل افشاء، هم اکنون باید پیش بینی سال جاری را بر اساس اطلاعات واقعی 6 ماهه و صورت های مالی 6 ماهه حسابرسی شده، ارائه کنند، گفت: 51 درصد از نمادهای متوقف هر دو یا یکی از موارد را ارائه نکرده اند.

بیگ زاده افزود: اکثر پیش بینی های ارائه شده که انتظار ارائه اطلاعات حسابرسی آن را داریم فاقد پوشش مناسب است به عنوان مثال پیش بینی کل سال شرکت، سود اعلام شده است. در حالی که عملکرد واقعی 6 ماهه منجر به زیان شده است یا درصد پوشش در 6 ماهه واقعی بسیار پایین است. بنابراین پیش بینی ارائه شده در چارچوب استانداردهای حسابرسی مربوطه باید توسط حسابرس رسیدگی شود.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس ادامه داد: این اعتباربخشی حسابرس ریسک اطلاعات ارائه شده را کاهش می دهد و سهامداران در فضای شفاف تر نسبت به معامله اقدام می کنند.

به گفته بیگ زاده، تحلیل آماری سایر نمادها حاکی از آن است که حدود 30 درصد از نمادهای متوقف علاوه بر اطلاعات حسابرسی شده، الزامات اطلاعات حسابرسی نشده که باید توسط مدیر شرکت در سامانه کدال افشاء شود را نیز رعایت نکرده اند. مثلا شرکت پیش بینی را در مقطع 6 ماهه ارائه نکرده است.

این مقام مسوول با تأکید بر اینکه سازمان بورس مصر به رعایت قوانین از سوی ناشران است، اظهار داشت: مدیر شرکت وظیفه دارد، اطلاعات به روز و دقیق حسابرسی شده و نشده را در بازه زمانی معین در اختیار سهامدار قرار بدهد که متأسفانه برخی از شرکت ها این وظیفه را که حق سهامداران است، انجام نداده اند به همین دلیل سازمان بورس نمی تواند بدون رعایت الزمات قانونی به هر قیمتی تن به بازگشایی نمادها بدهد.

وی در ادامه به توقف های روزمره بازار که ناشی از برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده است، اشاره کرد و گفت: بقیه نمادها اکثراً به واسطه بحثهای مجمع و روزمره بسته شدند که توقف های کوتاه مدت هستند و تعداد بسیار اندکی از نمادها نیز به دلیل مسائل بازار یا برخی ابهامات اساسی متوقف هستند که از طرف سازمان در حال پیگیری است.

بیگ زاده در پایان گفتگو با "سنا" به تلاش مستمر سازمان بورس برای بازگشایی نمادها اشاره و تصریح کرد: تلاش سازمان بورس و واحد ناشران برای بازگشایی نمادها یک تلاش مستمر است و به طور دائم از حسابرس و ناشر پیگیر انتشار اطلاعات لازم در جهت بازگشایی هستند.  

وی افزود: پرونده شرکت هایی که الزامات افشاء را رعایت نکنند بر اساس قوانین و رویه های موجود از طرف این واحد به مدیریت مربوطه برای رسیدگی انضباطی گزارش می شود و ظرفیت های قانونی خوبی برای برخورد با مدیران متخلف در اختیار است. حسابرسان نیز باید در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به اطلاعات ناشران و افشاء آن اقدام کنند تا عدم ارائه اطلاعات به موقع موجبات توقف یا گمراهی سهامداران را فراهم نکند.

بیگ زاده خاطر نشان کرد: برای آگاهی سهامداران از پیگیری های صورت گرفته سازمان بورس در این خصوص بر اساس ظرفیت های قانونی، مکاتبات سازمان و عدم پاسخ گویی برخی ازمدیران، طی اطلاعیه شفاف سازی به مرور روی سایت کدال افشاء خواهد شد.