۰ نفر

مدیرعامل فرابورس مطرح کرد؛

روان شدن ترافیک سفارش‌ها با سامانه معاملاتی جدید

۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۳
کد خبر: 161296
روان شدن ترافیک سفارش‌ها با سامانه معاملاتی جدید

مدیرعامل فرابورس گفت: با سامانه معاملاتی و سامانه جدید مدیریت ترافیک سفارش‌ها به خوبی انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ امیرهامونی گفت: سامانه معاملاتی جدید در بورس کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما در آنجا موضوع انتقال فناوری مطرح نبوده است، در حالی که در قرارداد جدید شرکت آتوس با ایران، همکاران مدیریت فناوری سازمان بورس، فرابورس ایران و بورس تهران تمامی آموزش‌های لازم را برای انتقال دانش و ارتقای این سامانه خواهند دید.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه مدت زمان حدودا دو ساله برای راه‌اندازی این سیستم به حدود 6 تا 8 ماه کاهش پیدا کرده است افزود: این مورد نیز از دیگر ویژگی‌های بسیار مثبت قرارداد با شرکت آتوس فرانسه به‌شمار می رود به طوری که تا اواخر امسال نسخه آزمایشی سامانه معاملاتی بورس ایران راه اندازی و در نهایت تا آخر بهار آینده جایگزین نسخه قبلی می شود.

به گفته هامونی سامانه معاملاتی که از قبل یعنی در سال 2005 در بورس تهران و فرابورس راه‌اندازی شد، سامانه‌ای بود که تکنولوژی بورس فرانسه را ارائه می‌کرد و این قرارداد نیز در راستای همان قرارداد یک دهه پیش است.

مدیرعامل فرابورس ایران با برشمردن برخی دیگر از ویژگی‌های سامانه معاملاتی بورس ایران گفت: هم‌اکنون نسخه جدید این نرم‌افزار ارائه می‌شود، اما این سامانه فقط سامانه سهام است و سامانه اوراق مشتقه نیست و امید می‌رود مشکلات نرم‌افزاری که در بازار به وجود آمده، با این نرم افزار که نسخه 2015 است، برطرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کمبودها و اشکالات احتمالی بیشتر در کدام بخش بوده است گفت: نواقص پیش آمده عمدتا مربوط به سفارش‌های انبوهی بود که در یک زمان خاص وارد سامانه می‌شد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌داد که با تکنولوژی جدید، مدیریت ترافیک سفارش‌ها به خوبی انجام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: البته این قرارداد، قرارداد بلندمدتی که بخواهد تمام نیازهای روزافزون را پوشش دهد نیست؛ اما معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار راهکارهای بلندمدت را نیز با تیمی که تجهیز کرده‌اند بررسی می‌کند تا تمامی نیازها را در بخش سهام، اوراق بدهی، بازار بدهی و اوراق بازار مشتقات برطرف کنند.

به گفته هامونی، سهامداران و مجموعه بازار و فعالان بازار می‌توانند از سامانه جدید استفاده کنند، اما باید در نظر داشت این سامانه نسخه‌ای نیست که سامانه کارگزاری را به معاملات وصل کند؛ چراکه کارگزاران سامانه خاص خود را دارند و نامک کماکان برقرار خواهد بود