۰ نفر

درگفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

صنایع ارزنده بورسی در دوران اوج گیری دلار

۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۱
کد خبر: 161292
صنایع ارزنده بورسی در دوران اوج گیری دلار

بررسی متغیرهای سیاسی و اقتصادی بازار سهام نشان می دهد که سهام گروه هایی مانند دارویی و ساختمانی احتمال رشد دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین در ماه اخیر همزمان با نوسانی شدن شاخص دلار، قیمت کالاهای اساسی در بازار های جهانی رو به افزایش نهاد که این امر با رشد سهام گروه های معدنی و فلزی در بازار سرمایه ایران همراه بود.

در همین خصوص یاسر شریعت، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: هم اکنون بررسی بازار سرمایه در دو سطح متغیرهای موثر بر بازار قابل تحلیل است. در سطح اول، از بعد کلان در حال حاضر اصلی ترین پارامترهای آن مربوط به حوزه سیاست است. در حوزه سیاست داخلی انتخابات را پیش روی داریم و احتمالا دولت در انتهای دوره اول سعی خواهد داشت آمار مطلوبی از بازار سرمایه ارائه دهدبنابراین  شکسته شدن سقف قبلی شاخص چندان نامحتمل به نظر نمی رسد.

در بخش سیاست خارجی با دوران پس از ترامپ مواجه هستیم و کابینه ای که احتمالا در قضیه توافق هسته ای و سایر موارد تا حد ممکن از ایران فاصله خواهند گرفت . از سوی دیگر به نظر می رسد روابط با اروپا با همان نسبت و یا حتی بیشتر رو به بهود باشد. در مجموع انتظار افزایش استقلال عمل اروپا از امریکا در خصوص ایران محتمل ترین سناریو به نظر می رسد.

وی افزود: در حوزه اقتصاد کلان شاهد افزایش مجدد نرخ بهره بین بانکی هستیم و با توجه به نقدینگی قابل توجه فعلی و از سوی دیگر کسری بودجه دولت برای پرداخت مصارف اجباری پیش بینی می شود افزایش نرخ ارز بصورت تدریجی ادامه دار باشد.

در نهایت با توجه به وابستگی شدید بازار سهام ایران به بازار جهانی مواد اولیه و تغییر روند محسوس اکثر این بازارها به نظر می رسد این امر نیز در صورت تداوم منجر به افزایش سودآوری بخش قابل توجهی از شرکت ها شود.

شریعت خاطرنشان کرد: در مجموع برآیند این وقایع به نظر می رسد به سود بازار خواهد بود و پیش بینی رشد طی ماه های آتی محتمل تر از نزول و یا رکود به نظر می رسد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص سطح دوم و گروه ها همان طور که اشاره شد گروه های معدنی، فلزی و در وهله بعد پتروشیمی ها و سهامداران وابسته آنها می توانند روند مناسبی داشته باشند. البته همان طور که عرض شد شرط مهم تداوم روند صعودی و یا تثبیت در قیمت های فعلی مواد اولیه است.

وی افزود: گروه های دیگری که می توان گوشه چشمی به آنها داشت شرکت هایی هستند که از رکود سال های اخیر آسیب جدی دیده اند و نسبت به ارزش جایگزینی خود فاصله زیادی گرفته اند مانند گروه های سیمان و ساختمان.

البته بخشی از رشد قیمت در ماه های اخیر در این گروه ها اتفاق افتاده است و سهامداران در انتخاب شرکت ها می بایست دقت کنند هم وضعیت بنیادی مناسب باشد و هم در هیجان و اشباع خرید در روند صعودی اقدام به خرید نکنند.

این مدیر سرمایه گذاری گفت: در نهایت گروه هایی مانند دارویی، غذایی، برخی از شرکت های گروه آی تی و همچنین لاستیک هستند که سهم های خوب و مطمئنی برای خرید و سهامداری در آنها دیده می شود (خصوصا سهم هایی که سود تقسیمی مناسبی در مجمع خواهند داشت) و اختصاص بخشی از سبد به آنها خالی از لطف نیست.