۰ نفر

صحرایی خبر داد :

آتوس فرانسه بعد از ۱۰ سال با بورس ایران قرارداد بست/ درمان سکته هسته معاملات با نسخه ٢۰۱۵

۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱
کد خبر: 160490
آتوس فرانسه بعد از ۱۰ سال با  بورس ایران قرارداد بست/ درمان سکته هسته معاملات با نسخه ٢۰۱۵

یک مقام مسئول از رفع ایراد فنی هسته معاملات بورس اوراق بهادار تهران خبر داد و گفت: سامانه معاملات بازار سهام از این پس با به روز رسانی ماژول‌های معاملاتی بورس تهران به وسیله شرکت آتوس فرانسه، با ایراد فنی مواجه نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین؛ علی صحرایی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران از بازگشت دوباره شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی Atos به ایران برای قرار داد بر سر به روز رسانی سامانه‌های معاملاتی بازار سهام خبر داد و گفت: از این پس با به روز رسانی ماژول‌های هسته معاملات همه ایرادهای فنی این سامانه برطرف و به این ترتیب بازار سهام با مشکلات فنی در زمان انجام معاملات رسمی بازار مواجه نخواهد بود.

صحرایی افزود: با توجه به انعقاد قرارداد اتوس با شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران همه ماژول های هسته معاملات این دو بازار که از سال 2006 تا کنون به دلایلی همچون تحریم‌ها به روز رسانی نشده بود، بر اساس جدیدترین نسخه سال 2015 این شرکت به روز رسانی خواهد شد.

وی در گفتگو با فارس، از مذاکرات سید احمد عراقچی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار و مرتضی آنالویی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری با شرکت اتوس و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه سخن گفت و افزود: بر اساس قرار داد بین دو طرف، مشکلاتی که طی شش مرحله در سامانه معاملات به وجود آمده، به عنوان باگ سامانه پذیرفته شده و در نسخه اصلی و بروز این سامانه از سوی اتوس برطرف شده است.

معاون بازار بورس تهران در برابر این پرسش که چرا با وجود شرکت های نرم افزاری داخلی اما همچنان باید شرکت های نرم افزاری خارجی به کمک سامانه های معاملاتی بازار سهام بیایند؛ گفت: پایگاه داده ها و منبع نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران، 10 سال قبل توسط شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی اتوس طراحی و پیاده سازی شده بود، اما نوسازی آن به دلیل تحریم‌ها انجام نگرفت.

این شرکت در دنیا به عنوان بزرگترین ارایه دهنده سیستم های معاملاتی (system provider) مطرح بوده که بازار به اشتراک گذاری این سیستم ها پس از سیستم های معاملات بازار نزدک در جایگاه دوم بازارهای سرمایه دنیا قرار دارد. پس از آن نیز نرم افزارهای میلینیوم و سی نوبر در جایگاه های بعدی قرار گرفته‌اند، گرچه برخی بازارها نیز اقدام به تعریف سامانه‌های معاملاتی مختص به خود نیز کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به برتری و قدمت نرم افزاری اتوس در تلفیق سیستم ها و خدمات معاملاتی در بازارهای سرمایه دنیا از جمله در یورونکس اروپا، گفت: همکاری دوباره با این شرکت نسبت به سایر پیشنهادها از جمله از کشور چین و کره جنوبی برای بازار سرمایه ایران از منفعت و امنیت بیشتری برخوردار است.

به گفته صحرایی محور اصلی قرارداد بورس تهران با کمپانی اتوس، به روز رسانی ماژول های نرم افزاری در هسته و سامانه معاملات، بومی سازی و خدمات مشتری مداری بوده که باید طی 8 ماه آینده به تدریج صورت گیرد.

Atos یک شرکت اروپایی فناوری اطلاعات است که شعباتی در پاریس و مونیخ دارد. این شرکت تلفیق سیستم ها و خدمات معاملاتی را با فناوری بالا، ارتباطات متحدالشکل، داده‌های بزرگ و امنیت سایبری طراحی و پیاده سازی می کند.