۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از معارفه سهام «غدیس»:

بنیاد مستضعفان سهام یک شرکت جدید را به بازار سهام معرفی کرد/ سودسازی ۱۰ میلیاردی پاکدیس در بهار و تابستان

۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۰
کد خبر: 159615
بنیاد مستضعفان سهام یک شرکت جدید را به بازار سهام معرفی کرد/ سودسازی ۱۰ میلیاردی پاکدیس در بهار و تابستان

۱۰ درصد از سهام شرکت پاکدیس بزودی در فرابورس ایران عرضه اولیه و کشف قیمت می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، صبح امروز مراسم معارفه شرکت پاکدیس در فرابورس ایران برگزار شد. این نشست برای عرضه 10 درصدی سهام شرکت پاکدیس در فرابورس انجام شد و گفته می شود که تا قبل از پایان امسال در این بازار عرضه اولیه و کشف قیمت می شود و در عین حال سال آینده، 10 درصد دیگر از سهام این شرکت نیز وارد بازار سرمایه می شود.

 در این مراسم، ناصر صمدی، مدیرعامل پاکدیس ضمن بیان تاریخچه فعالیت شرکت از پیش از انقلاب تا کنون گفت: شرکت پاکدیس از سال 87 به تولید آبمیوه گازدار پرداخت که این اقدام برای اولین بار در کشور توسط این شرکت انجام شده است. این تولیدات باعث افزایش چشمگیر فروش شرکت شد، به صورتی که میانگین فروش 20 میلیون لیتر درسال که در 20 سال فعالیت شرکت مشاهده می شد، به طور ناگهانی به 110 میلیون لیتر از سال 89 تا 91 رسید و حجم ریالی فروش نیز از 10 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: البته این میزان افزایش فروش مرهون برنامه ریزی برای بازاریابی مویرگی است. همچنین در 4 سال گذشته، صورت های مالی بیش از 8 میلیارد سود را نشان می دهند. بنابراین تصمیماتی برای ورود به بازار سرمایه گرفته شد.

صمدی اظهار کرد: هم اکنون سرمایه شرکت 28 میلیارد تومان است و در 6 ماه ابتدایی سال جاری ضمن فروش 82 میلیاردی، 10 میلیارد نیز سوددهی داشته است. همچنین حاشیه سود این شرکت نیز بین 8 تا 10 درصد است.

صمدی در خصوص طرح های توسعه شرکت پاکدیس گفت: با توجه به افزایش ضریب اهمیت سطح سلامت جامعه،  کاهش استفاده از مواد نگهدارنده در اولویت طرح های توسعه پاکدیس است. بر این اساس برون سپاری کشت برخی از محصولات در دزفول انجام شده است و محصولات تولیدی از آن ها، از بهمن و اسفند به بازار می آید. همچنین تلغیظ سبزیجات و بسته بندی آن ها نیز در حال انجام است.

وی افزود: هم اکنون شرکت به طور 100 درصدی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار دارد که 41 درصد تحت سهامداری بنیاد و 51 درصد تحت مالکیت شرکت مادر توسعه صنایع غذایی سینا (تحت پوشش بنیاد مستضعفان) است.

به گفته این مقام مسئول در طرح های توسعه این شرکت، 20 میلیارد تومان برای افزایش خط تتراپک در نظر گرفته شده است که در سال آینده در قالب افزایش سرمایه اجرا می شود.

صمدی در خصوص صادرات  این شرکت گفت: هم اکنون صادرات کالاهای نهایی به کشورهای نزدیک انجام می شود، اما به دلیل آب بر بودن محصولات، هزینه حمل و نقل برای صادرات به مناطق دور تر مقرون به صرفه نیست. البته کالاهایی مانند کنسانتره انگور سیاه، انار و هویج به کشور روسیه صادر می شود. پیش از این به آلمان هم صادرات داشتیم که به دلیل تمرکز تولید کالای نهایی، صادرات کنسانتره را کاهش داده ایم.

مدیرعامل پاکدیس درباره سهم بازار این شرکت گفت: با توجه به سرانه مصرف 10 لیتر  آبمیوه در کشور، ما با داشتن 15 درصد سهم بازار فعالیت می کنیم. البته در بازار آبمیوه گازدار سهم بازار 42 درصدی داریم.

مدیرعامل شرکت پاکدیس با بیان اینکه ارزش جایگزینی کارخانه هم اکنون 78 میلیارد تومان ارزیابی می شود در خصوص بدهی های این شرکت گفت: شرکت پاکدیس 46 میلیارد تومان بدهی بانکی با سود 22 و 18 درصد دارد. همچنین بدهی مالیاتی برای سال 93، یک میلیارد و 600 میلیون تومان است و در سال 94 نیز رسیدگی نشده است.