۰ نفر

مدیرعامل شرکت بورس تهران خبر داد:

ابزار اختیار معامله به زودی وارد فاز اجرا می‌شود/انتشار ابزارهای بدهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۹
کد خبر: 158729
ابزار اختیار معامله به زودی وارد فاز اجرا می‌شود/انتشار ابزارهای بدهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن

به گفته مدیرعامل شرکت بورس تهران، هم اکنون انتشار اوراق مرابحه سایپا با نرخ سود ۱٨.۵ درصد به توسعه تامین مالی کوتاه مدت و همچنین کاهش نرخ سود کمک می کند.

به گزارش خبرنگار بورس اقتصادآنلاین؛ مدیرعامل شرکت بورس تهران درحاشیه مراسم رونمایی از اوراق مرابحه ۵۰۰ میلیارد تومانی یک شرکت خودروسازی گفت: عرضه اوراق مرابحه ۵۰۰ میلیاردی امروز که توسط یک بنگاه تولیدی انجام شد، از زمان درخواست تا کنون دو ماه زمان برده است. این زمان کوتاه برای انتشار اوراق، پیش از این به عنوان یک رویا در بازار سرمایه قلمداد می شد.

حسن قالیباف اصل خاطر نشان کرد: انتشار اوراق مرابحه ۵۰۰ میلیاردی تومانی سایپا، به نوعی تامین مالی کوتاه مدت است که برای تامین سرمایه در گردش با نرخ ۱۸.۵ درصد انجام شده و امیدوارم که از این ابزار در آینده بیشتر استفاده شود.

وی افزود: با استمرار این کار، نرخ سود پایین می آید که به تبع آن کاهش هزینه تولید را خواهیم داشت. این نرخ نزد سیستم بانکی و بازار سرمایه کم می شود. زیرا هم اکنون بازار سرمایه در تامین مالی کوتاه مدت و بلندمدت پتانسیل دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود اوراق بهادار با نرخ سود ۲۴ درصدی، نرخ سود ۱۸.۵ درصد ممکن است با مشکل کمبود جذابیت مواجه شود، گفت: به هر حال این اوراق از سوی بازار خریده شده است. در حوزه بازار پول و بازار سرمایه باید نرخ سود به مرور کم شود. این نرخ ۱۸.۵ درصد که توسط بازار جذب شده است، اتفاق مثبتی برای بهبود فضای نرخ سود قلمداد می شود.

قالیباف اصل برنامه های خود برای ۲ سال آینده را به این صورت بیان کرد: مهم ترین برنامه برای ۲ سال آینده به بحث تامین مالی مربوط می شود و این بازار بدهی بتواند به جایگاه مناسبی در تامین مالی فعالیت های اقتصادی برسد. موضوع دیگر به بحث زیرساخت های بازار سرمایه مربوط می شود. با توجه به اختیاراتی که سازمان بورس به بورس ها داده است، هم اکنون میتوانیم در تکمیل نرم افزارهای معاملاتی فعالیت کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر به بحث تنوع در ابزارهای معاملاتی باز می گردد. ما اکنون اوراق آتی داریم. اوراق آتی در بورس معامله می شود. بحث اختیار معامله در سهام و سبد نیز از جمله برنامه های آتی شرکت بورس است که با توجه به اخذ مجوزها، به زودی اجرایی می شود.