۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین بیان شد:

بازخوانی تجربه ٨۴ تا ۹٢ ایران در اقتصاد آمریکا/خشونت طلبان در آمریکا قدرت می گیرند

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 157214
بازخوانی تجربه ٨۴ تا ۹٢ ایران در اقتصاد آمریکا/خشونت طلبان در آمریکا قدرت می گیرند

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که آمدن ترامپ باعث تکرار تجربه سال های 84 تا 92 در سیاست و اقتصاد آمریکا می شود.

علیرضا عبدالله زاده، فارغ التحصیل اقتصاد دانشگاه هاروارد در گفت و گو با پایگاه خبری اقتصادآنلاین در خصوص آثار پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اقتصاد کشور گفت: تصور بسیاری از افراد این است که انتخابات امریکا می تواند بر عادی شدن رابطه ما با جهان تاثیر گذار باشد. از جمله آن شبکه بانکی و خریدهای راهبردی مانند خرید هواپیما است. البته این موضوع  در تمام دنیا اثر می گذارد. به طور مثال شاخص داوجونز سقوط رکود شکنی داشت. بازارهای آسیایی نیز ریزش داشتند. هرچند هنوز بورس های امریکا باز نشدند، اما به طور کلی در تمام دنیا اثر گذار بود.

او افزود: ایران نیز به دلیل این که در حال ورود به بازار جهانی است، از این موضوع تاثیر می پذیرد اما نباید این موضوع را جدی ببینیم زیرا بحران های اصلی ایران، بحران های داخلی مانند کسری موجودی صندوق های بازنشستگی و طرح تحول سلامت هستند و نیاز به توافق داخلی دارند. رفع این مشکلات نیاز به همدلی داخلی دارد تا این که بخواهیم بببینم سیاست آمریکا چقدر بر آن اثر می گذارد .

عبدالله زاده در خصوص  روند ریزشی در بازار های جهانی نیز گفت: انتخاب ترامپ و هم سو شدن جمهوری خواهان در 3 قسمت ریاست جمهوری، مجلس سنا و مجلس نمایندگان که بیشتر آن ها به دنباله ایزوله کردن اقتصاد و حمایت از بازار های داخلی خود هستند. در سایر بازارها به خصوص بازار کشورهایی مانند چین و ژآپن و مکزیک و کانادا که به آمریکا صادرات دارند، تاثیر منفی وارد می کند. البته شاید این کشورها به دنبال تعادل های جدید باشند که خود را اداپته کننند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این موضوع یادآوری می کند که اصلاح کنندگان سیاسی و اقتصادی باید تعامل جدیتری با بدنه اجتماع داشته باشند. همان طور که مشاهده می شود، حرکت های خوبی که اوباما در آمریکا انجام داد، متاسفانه به دلیل این که تعامل جدی با مردم نداشته است، ماندگار نشد و یادآور تجربه اصلاحات 76 تا 84 است که به دلیل این که در بسیاری از افراد جامعه رسوخ نکرده بود که چرا اصلاحات کار درستی است و واکنش در جهت عکس داشت.

او افزود: بنابراین اعتقاد دارم که آمریکا در حال تکرار این تجربه است و می توان بازخوانی سرنوشت ایران از سال 84 تا 92 را برای آمریکا بازنویسی کرد. اکنون افراد نخبه حتی در حزب جمهوری خواه به حاشیه خواهند رفت، زیرا ترامپ جمهوری خواه اصیل نیست. از این به بعد اقشاری  به روی کار خواهند آمد که بیشتر خشونت طلب هستند و به شعارهایی مانند مخالفت با مسلمان ها و سیاهپوست ها برمی خیزند. این گروه احتمالا تا مدت ها قدرت می گیرند و بحران های زیادی ایجاد خواهند کرد.