۰ نفر

بررسی افزایش قیمت جهانی متانول بر سودآوری شفن

۹ آبان ۱۳۹۵، ۷:۵۶
کد خبر: 154885
بررسی افزایش قیمت جهانی متانول بر سودآوری شفن

انتظار تحلیلی این است که قیمت زغالسنگ در ماه های آتی افت چندانی نداشته باشد و قیمت قراردادهای متانکس نیز در سطوح فعلی باقی بماند، اینها باعث می شود تا تصور کنیم قیمت متانول می تواند بالای 260 دلار تثبیت شود. مادامی که قیمت متانول در سطح مزبور باشد، فناوران قادر خواهد بود P.e بالاتر از متوسط بازار داشته باشد.

معرفی:

شرکت پتروشیمی فن آوران در سال  77 تاسیس شد. فعالیت این شرکت در زمینه احداث ، راه اندازی و بهره برداری واحدهای متانول ، اسید استیک و منواکسید کربن به منظور صادرات، استفاده در صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی است . این شرکت در جنوب غربی ایران واقع در ساحل خلیج فارس، بندر امام خمینی(ره) ، منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است .

 ظرفیت اسمی تولید این شرکت یک میلیون تن متانول در سال با استفاده از گاز طبیعی به عنوان خوراک است همچنین در پروسه تولید، محصولات فرعی همچون اسید استیک، منواکسید کربن و هیدروژن نیز تولید می شود که منواکسید کربن در فرآینده تولید سایر محصولات مصرف می گردد از متانول نیز در پروسه تولید محصولات پایین دستی استفاده می شود.

ترکیب سهامداران:

شفن

صورت های مالی اساسی

شرکت پتروشیمی فناوران سال مالی منتهی به اسفند ماه دارد. این شرکت بهمن ماه سال 1386 با سرمایه اسمی 950میلیارد ریالی و قیمت هر سهم 6750ریال برای اولین بار عرضه شد. ازان تاریخ تاکنون هیچ افزایش سرمایه ای صورت نگرفته و در تاریخ تحلیل قیمت سهم 10800ریال است.

ترازنامه: فناوران با نماد "شفن" در مقابل 6684میلیارد ریال دارایی جاری در شهریور ماه ، 6671میلیارد ریال بدهی جاری دارد. سرمایه گذاری کوتاه مدت، حساب دریافتنی و موجودی کالا بخش اعظم دارایی های جاری است در حالی که سود سهام پرداختنی، بدهی بانکی و حساب پرداختنی غیر تجاری بخش عمده بدهی های جاری را تشکیل داده است.

شفن

24.4درصد از دارایی های جاری را حساب های دریافتنی تشکیل داده است. نیمی ازین بخش به مبلغ 731میلیاردریال بهای تمام شده مربوط به سهام مارون و تاپیکو است که ارزش بازار آنها حدودا 1400میلیاردریال است. الباقی این مبلغ به میزان 891میلیارد ریال عمدتا سپرده های بانکی است.

36درصد دارایی های جاری شرکت را حساب های دریافتنی تشکیل داده که عمدتا از مشتریان خارجی است. ارقام راکد و سنواتی مشاهده نمی گردد. این مبلغ در مقایسه با فروش یک سال شرکت، معقول است.

30درصد از بدهی های جاری را تسهیلات بانکی اخذ شده تشکیل داده است. این تسهیلات با نرخ 22درصد از بانک صادرات دریافت شده است.

32.4درصد از بدهی های جاری شرکت حساب های پرداختنی است که عمدتا جهت دریافت خوراک، تامین یوتیلیتی و یا ذخائر حساب مربوط به خدماتی است که نهادهای عمومی ارائه می کنند. ارقام با اهمیت در این بخش مشاهده نمی شود.

47.2درصد از مجموع دارایی های بلند مدت شرکت را سرمایه گذرای تشکیل داده است. عمده این مبلغ سرمایه گذاری شرکت در پتروشیمی مرجان است. شفن مالک 16درصد از مرجان است. پتروشیمی مرجان مجری طرح متانول هفتم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عسلویه است، این طرح یکی از مهمترین طرحهای در دست اجرای پتروشیمی کشور به شمار می رود. ظرفیت تولیدی این واحد پتروشیمی سالانه یک میلیون و ٦٥٠ هزار تن متانول خواهد بود.ارزش قرارداد واحد متانول شرکت پتروشیمی مرجان ٥٠٠ میلیون یورو و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ٦٥٠ هزار تن شامل خرید لیسانس، انجام مهندسی اصولی و ارائه خدمات فنی است که بنابر توافقهای صورت گرفته در مدت چهار سال اجرا خواهد شد. خوراک این طرح سالانه 5.1 میلیارد نرمال متر مکعب گاز طبیعی است و پیش بینی شده است که همه سرویسهای جانبی آن (آب، برق، بخار و اکسیژن) از پتروشیمی دماوند (مجری سرویس های یوتیلیتی واحدهای مستقر در فاز دوم عسلویه) تامین شود.

نتیجه: ارقام ترازنامه در مقایسه با وضعیت فعالیت شرکت معقول است. ریسک با اهمیتی شرکت را در عدم وصول مطالبات تهدید نمی کند همچنین شرایط به گونه ای نیست که فناوران را مجبور به افزایش میزان بدهی بانکی کند و به نظر می رسد شرکت باید افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات انجام دهد تا سرمایه اسمی منطقی تر و شرایط حساب های شرکت بهبود یابد.

صورت سود و زیان:

پتروشیمی فناوران در سال گذشته با متانول 251 دلاری به سود 2575ریالی رسید. این شرکت برای سال جاری میانگین نرخ متانول خود را 230دلار فرض کرده و بر این اساس به سود 2171ریالی خواهد رسید که در 6 ماه نخست 33 درصد از سود عملیاتی محقق شده است و عمده دلیل آن متانول 211 دلاری 6 ماه نخست است بنابراین در 6 ماه دوم نرخ متانول با رشد خوبی باید همراه شود تا میانگین کل سال 230 دلار باشد.

در هفته های اخیر، رشد پرشتاب قیمت زغالسنگ منجر به افزایش قیمت متانول شده به شکلی که قرارداد تحویل چین در هر تن 274دلار معامله می شود. در صورتی که نرخ میانگین کل سال متانول را 235دلار فرض کنیم  یعنی قیمت 6 ماه دوم به صورت میانگین 260 دلار باشد و به همین تناسب نرخ داخلی نیز تعدیل شود، وضعیت فروش به شرح زیر خواهد شد:

شفن

نرخ گاز مصرفی فناوران به دلیل موقعیتی که در آن قرار گرفته مشمول هزینه های دیگری نیز می شود بنابراین هرچند میانگین نرخ گاز را در سطح 9سنت فرض می کنیم اما نهایتا نرخ گاز در سطح 3015ریال برای هر مترمکعب خواهد بود.

شفن

در بخش هزینه های عمومی اداری، هزینه هر تن صادرات محصول متانول و اسید استیک را 40دلار ( همچون بودجه شرکت) در نظر گرفته ایم. دستمزد و سربار بر اساس ثابت یا متغیر بودن و به تناسب مقدار فروش باقی مانده و محقق شده تعدیل گردیده است. هزینه مالی بر اساس مانده بدهی بانکی در نظر گرفته شده و سود سرمایه گذاری بر اساس نرخ بهره متعلق به سود بانکی تعدیل شده است.

نتیجه کلیه تغییرات و تعدیلات به شرح جدول سود و زیان زیر خواهد بود :

شفن

عوامل متعددی باعث می شود تا شفن تعدیل مثبت محسوسی نداشته باشد. نخست آنکه برخلاف همگروهان خود ( زاگرس)، نسبت سود خالص به فروش بالایی دارد بنابراین مانند آنها اهرمی نیست. دوم آنکه عواملی همچون سود سرمایه گذرای یا سایردرآمد ها در مقایسه با سود خالص با اهمیت است که همین باعث می شود تغییرات فروش و بهای تمام شده نهایتا اثر کمتری بر سود خالص داشته باشند.

یکی از مواردی که در عالم واقعیت بسیار با اهمیت است، تداوم نرخ فروش است.  اگر فرض کنیم متانول برای یک سال کامل 260دلار باشد و در بخش مصارف، ارز را بر مبنای بازار آزاد محاسبه کنیم، به سودی در سطح 300 تومان در هر سهم می رسیم. در واقع مهمتر از تعدیل مثبت فعلی برای شفن که P.e  5 واحدی دارد، تداوم نرخ متانول جهانی در سطح بالای 260 دلار است. انتظار تحلیلی این است که قیمت زغالسنگ در ماه های آتی افت چندانی نداشته باشد و قیمت قراردادهای متانکس نیز در سطوح فعلی باقی بماند، اینها باعث می شود تا تصور کنیم قیمت متانول می تواند بالای 260 دلار تثبیت شود. مادامی که قیمت متانول در سطح مزبور باشد، فناوران قادر خواهد بود P.e بالاتر از متوسط بازار داشته باشد.

ولید هلالات تحلیلگر کارگزاری نهایت نگر