۰ نفر

اقتصاد آنلاین در گفت و گو با کارشناسان بررسی کرد:

سیم اعتماد سرمایه گذار زیر پای متولی بازار سرمایه

۹ آبان ۱۳۹۵، ۹:۰۰
کد خبر: 154827
سیم اعتماد سرمایه گذار زیر پای  متولی بازار سرمایه

نگرش فعالان بازار سرمایه حاکی از این است که قطعی های سیستم های معاملات باعث کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بورس می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین در روز گذشته معاملات بورس اوراق بهادار تهران در آستانه تفکیک هسته معاملات بورس تهران و فرابورس، با نیم ساعت تاخیر آغاز به کار کرد.

اختلال در هسته معاملات در ماه های اخیر، اتفاق تکراری بود و با توجه به این که معامله گران این بازار، برای وقت محدود باز بودن بازار، برنامه ریزی می کنند و همچنین سفارش های خرید می گذارند، نظم بازار را به هم می ریزد که البته گاهی این به هم ریختگی نظم بازار، با لغو سفارش های خرید و فروش نیز همراه می شود.

در همین خصوص کمال خانزاده، مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت و گو با اقتصادآنلاین در خصوص قطعی های اخیر سیستم معاملات و تاثیراتی که در کار کارگزاری ها و معامله گران دارد، گفت: قطع شدن سیستم معاملات و یا با تاخیر آغاز شدن ساعت معامله، به ذات خود تاثیر منفی زیادی در روند کاری کارگزاران ندارد، اما تاثیرات جانبی این موضوع باعث کاهش سطح اعتماد سرمایه گذاران می شود.

او در تشریح این موضوع اظهار کرد: هنگامی که وقفه ای در جریان سیستم معاملات پیش می آید، بسیاری از سفارش های ثبت شده، می پرد. این موضوع باعث می شود که افراد زیادی از گذاشتن سفارش خرید مجدد خودداری کنند و یا در سهامی که صف خرید و فروش دارند، جا بمانند. در بسیاری از این موارد، بی اعتمادی به کارگزار خود نیز پیدا می کنند، در حالی که کارگزار اصلا دخل و تصرفی در این موضوع ندارد.

همچنین هاشم باروتی، قائم مقام مدیر عامل کارگزاری پارس ایده بنیان در گفت و گو با اقتصادآنلاین گفت: هنگامی که حجم بار معالات در سرور افزایش پیدا می کند، تجهیزات موجود قابلیت این را ندارند که از فشار آزاد شوند. بنابراین با قطعی در سیستم معاملات مواجه می شویم.

او افزود: این موضوع باعث ایجاد شائبه هایی می شود که نگرانی در ذهن سرمایه گذاران پدید می آورد. مهم ترین شائبه ای که ایجاد می شود، دستکاری در سیستم معاملات است، در حالی که در واقعیت این موضوع فقط یک مشکل فنی است.

باروتی خاطرنشان کرد: هنگامی که سرمایه گذاران با این شائبه مواجه می شوند،  صف های خرید سنگین و یا حتی صف های فروش نیز به صورت ناگهانی خلوت می شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: هنگامی که از وقت مفید معاملات به دلیل خطا در سیستم کاسته می شود، باید در انتهای بازار این وقت اضافه شود. زیرا بسیاری ا زافراد برنامه ریزی می کنند که در دقایق پایانی سفارش خرید بگذارند. اما در تاخیر نیم ساعتی روز گذشته این موضوع لحاظ نشد و بسیاری از افراد از برنامه خود برای خرید بازماندند.