۰ نفر

اقتصاد آنلاین خبر می‌دهد؛

نرخ خوراک مایع و نفتا از امروز با ارز آزاد محاسبه می‌شود

۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
کد خبر: 153924
نرخ خوراک مایع و نفتا از امروز با ارز آزاد محاسبه می‌شود

احمد مهدوی ابهر، دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی؛ دقایقی قبل به اقتصاد آنلاین خبر داد: از امروز سه شنبه نرخ خوراک مایع و نفتا برای مجتمع های پتروشیمی بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در یک نشست خبری که صبح امروز در محل این انجمن برگزار شد، اظهار داشت: با شروع کار دولت امید، امید داشتیم که مسائل و مشکلات بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی برطرف شود اما می‌بینیم نزدیک به 5 ماه از عمر دولت بیشتر باقی نمانده که هنوز این مسائل و مشکلات ادامه دارد و امروز با چالش خوراک گاز اتان روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در اسفند سال 93 قانون خوراک ابلاغ شد و قانون‌‌گذار 3 معیار را برای تعیین نرخ خوراک در نظر گرفت،‌اظهار کرد: همانطور که می‌بینیم بعد از تعیین فرمول گاز متان برای گاز اتان نیز فرمولی تهیه شد که متأسفانه معیارهای گاز متان در آن دیده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه در خصوص تعیین فرمول گاز اتان شفاف عمل نشده است،‌گفت: در حال حاضر می‌‌بینیم که فرمولی تهیه شده که برای آن سقف و کف قیمت‌گذاری تعیین شده است.

مهدوی با اشاره به فرمول گاز متان،‌گفت: در گاز متان اعلام شده بود که اگر قیمت 20 سنت باشد، سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی صف خواهند کشید اما الان با قیمت 8 سنت هم می‌بینیم که باز خارجی‌ها نیامده‌اند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با تأکید بر اینکه پس از تعیین تکلیف نرخ خوراک گاز متان با پیگیری‌های مستمر انجمن قرار شد که برای گاز اتان نیز یک فرمول تهیه شود، تصریح کرد: اگر چه می‌‌بینیم امروز این فرمول داده شده است اما با ساز و کارهای مجلس نیز در تضاد کامل است که در علم اقتصاد نیز نمی‌گنجد بنابراین معلوم نیست چگونه این فرمول تدوین شده است.

وی اظهار داشت: ظاهراً وزارت نفت آمده و قانون را به نفع خودش تفسیر کرده است. اگر چه امروز صحبت‌هایی مطرح می‌شود که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های با خوراک گاز اتان وجود دارد اما شاهدیم این صحبت‌ها برای گاز متان نیز مطرح می‌شد اما سوال من از مسئولان وزارت نفت این است که الان سرمایه‌گذاران که وعده می‌دادند با خوراک 20 سنت گاز متان نیز صف خواهند کشید کجا هستند؟

مهدوی با اشاره به اینکه بر فرض مثال قیمت نفت به 15 دلار برسد آیا قیمت گاز اتان باید 220 دلار تعیین شود، ادامه داد: در این 4 سال وزارت نفت به اینجا رسیده است که می‌گوید شرایط را به گونه‌ای تعیین کرده‌ایم که سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری به صنایع پتروشیمی بیایند اما این معنای اقتصاد مقاومتی است و فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه شما می‌خواستید فرمول بدهید و این هیچ اشکالی نداشت اما می‌توانستید از نظر واحدهای تولیدی هم مطلع شوید و یا حداقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی که متولی صنعت پتروشیمی در ایران است نظرخواهی می‌کردید.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصولات مربوط به خوراک گاز اتان در ایران بالاتر است، گفت: اگر در اینجا یک واحد تولیدی 6 سال طول می‌کشد که احداث شود اما در عربستان این واحد تولیدی در سه سال احداث خواهد شد.

مهدوی گفت: ما تنها یک مزیت خوراک داریم که با این کار می‌خواهند فاتحه صنعت پتروشیمی ایران را نیز بخوانند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با تأکید بر اینکه اگر خارجی‌ها این فرمول قیمت‌گذاری را ببینند فرار خواهند کرد، تصریح کرد: فرمول تعیین قیمت گاز اتان در ایران نسبت به مابقی کشورهای همسایه مانند عربستان بسیار بالاتر است که موجب می‌‌شود هیچ سرمایه‌گذاری با این قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاری به ایران نیاید.

وی با اشاره به اینکه ما خودمان یک فرمول دیگری را برای تعیین نرخ گاز اتان پیشنهاد دادیم،‌گفت:‌در فرمول ما 50 درصد ارزش حرارتی و 50 درصد نیز قیمت هاپ‌های جهانی دیده شده بود و حتی سود شرکت ملی نفت از سود شرکت‌های پتروشیمی تعیین می‌شد که بر این اساس قیمت اتان بر اساس فرمول پیشنهادی ما حدود 180 دلار می‌شد که البته باز بالاتر از قیمت‌های جهانی و منطقه‌ای بود.

مهدوی با تأکید بر اینکه ما تا 6 ماه آینده صادرکننده گاز اتان می‌شویم،‌گفت:‌اگر الان خوراک اتان کم است اما با توسعه فازهای گازی پارس جنوبی مشکل کمبود خوراک گاز اتان برطرف شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با تأکید بر اینکه برای تعیین قیمت خوراک گاز اتان دو شرکت مارون و آریاساسول را بررسی کردند و دیدند که این دو شرکت با این نرخ 40 و 50 درصد سود می‌دهد بنابر این اعلام کردند کف قیمت گاز اتان باید 220 دلار باشد، ادامه داد: اما این موضوع را فراموش کردند که این دو شرکت با نرخ دلار 700 تومانی احداث شد و اگر الان تجدید ارزیابی شود و با قیمت دلار روز قرار باشد این شرکت‌ها دوباره احداث شوند آیا با این نرخ خوراک 40 و 50 درصد سود خواهند داد.

وی ادامه داد: ما برای آنکه قیمت خوراک را تعیین کنیم باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید باشیم که با این قیمت من به طور قطع و یقین می‌گویم هیچ سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری واحدهای جدید به ایران نخواهد آمد.

مهدوی با تأکید بر اینکه به ما گفته‌اند باید بیایید و با این فرمول قرارداد امضاء کنید، اظهار کرد: ما به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که این قیمت را قبول نداریم ولی آنها در جواب گفته‌اند پس ما خوراک گازتان را قطع می‌کنیم که الان خوراک گاز پتروشیمی مارون کم شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی ادامه داد:‌ ما تأکید کرده‌ایم حتماً‌ باید این فرمول در مجلس نیز مورد بررسی قرار گیرد تا نمایندگان مردم نیز ببینند آیا آنچه که امروز ما را وادار می‌کند بر اساس آن قرارداد ببندیم مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار دارد یا خیر.

وی در پایان اظهار کرد:‌ در حال حاضر بر اساس دستورالعمل جدید از امروز نرخ خوراک مایع واحدهای پتروشیمی با نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود که این مساوی با ورشکستگی شرکت‌های پتروشیمی با خوراک مایع است.

همچنین، به گزارش اقتصاد آنلاین، در راستای یکسان سازی نرخ ارز روز گذشته نیز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در اقدامی مشابه نرخ 20 قلم از محصولات فرعی 9 پایشگاه در بورس را بر اساس نرخ ارز آزاد اعلام کرد.