۰ نفر

گزارش اقتصاد آنلاین از بازار PVC در بورس کالا:

جنگ PVC تمام شد/ تقاضا برای این محصول فصلی است

۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹
کد خبر: 153671
جنگ PVC تمام شد/ تقاضا برای این محصول فصلی است

در حالی که در تابستان گذشته، محصول پی وی سی در بورس کالا تقاضای زیادی داشت، هم اکنون این محصول در بورس کالا در قیمت پایه معامله می شود و نوسان اندکی دارد.

بازار محصولات پی وی سی در بورس کالای ایران از اوایل تابستان گذشته تا اواخر تابستان، تب و تاب زیادی داشت. جنب و جوش این بازار که حاشیه های زیادی هم به همراه داشت، به دلیل ازدیاد تقاضا برای محصول پی وی سی و کاهش عرضه از سوی تولید کنندگان بود.

به گزارش اقتصادآنلاین تولیدکنندگان درخواست خود مبنی بر افزایش حد نوسان را به بورس کالا داده بودند تا بتوانند در بازارهای بورس کالا، محصولات خود را با قیمت منطقی منطبق بر بازار آزاد بفروشند. پس از چانه زنی های فراوان از یک سو و از سوی دیگر فشار تقاضا، ابتدا حد نوسان ۱۰ درصدی و سپس ۲۰درصدی تایید شد.

اما اکنون از آن دوران که اصطلاحا به عنوان جنگ پی وی سی یاد می شود، آثاری به جا نمانده است، بلکه اکنون تقاضا در بازار کم شده است و عرضه ها نیز وارد بازار مچینگ می شود.

لازم به ذکر است که وقتی تقاضا کمتر از عرضه باشد، محصولات عرضه شده در بورس کالا وارد بازاری می شوند که فروش به قیمت پایه انجام می شود و تمام افراد مجوز خرید از آن را دارند. به این بازار، بازار مچینگ گفته می شود و تصمیم گیری برای ورود محصولات به بازار مچینگ در روز سه شنبه انجام می شود.

در همین خصوص، محمدرضا اسلامی، کارشناس بورس کالا در گفت و گو با پایگاه خبری «اقتصادآنلاین» اظهار کرد: در هفته گذشته محصولات پتروشیمی‌های اروند، بندر امام و غدیر وارد مچینگ شد. البته در محصولات نقدی بندرامام رقابت کمی صورت گرفت که این رقابت حدود یک هزارم درصد بود، اما به هر حال از قیمت پایه بالاتر رفت. در هر صورت عمده محصولات نقدی و سلف عرضه شده وارد بازار مچینگ شدند.  

او افزود: پس از افزایش حد نوسان، پتروشیمی ها به وعده های خود عمل کردند و علیرغم کاهش تقاضا، عرضه زیادی در بازار داشتند. به طوری که در هفته گذشته پتروشیمی بندر امام، عرضه ۱۵۰۰ تنی داشت، همچنین پتروشیمی غدیر عرضه ۲هزار تن و پتروشیمی آبادان نیز ۵۰۰ تن عرضه داشتند. اما با توجه به کاهش میزان مصرف از سوی متقاضیان، احتمال می رود که در سه شنبه این هفته نیز محصولات عرضه شده پی وی سی وارد مچینگ شوند.  البته تمام محصولات وارد شده در مچینگ خریداری می شوند. 

در همین خصوص حسن رضایی پور، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: تقاضای برخی از محصولات، تقاضای فصلی است. پی وی سی نیز از این نوع محصولات است و تاریخ ادواری معاملات این کالا نشان می هد که در فصول سرد سال، تقاضا کم می شود.