۰ نفر

دست و پا زدن بورس در باتلاق نقدینگی

۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۱
کد خبر: 150510
دست و پا زدن بورس در باتلاق نقدینگی

هفته گذشته با وجود تزریق هیجان از سوی صنایع خودرویی به بازار سرمایه، شاخص کل 117واحد عقب نشست.

 این کاهش ارزش تیپکس، در حالی رخ می‌دهد که اغلب کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه به دلیل انتشار گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، انگیزه و انرژی لازم برای رشد را دارد، بنابراین روند کاهشی برخی نماگرهای بازار با وجود عملکرد مثبت شرکت‌ها، نشان از آن دارد که بورس تهران همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بورس تهران این روزها به یک محرک قوی نیاز دارد تا با کمک آن تا حدودی شرایط رخوت‌بار کنونی را بهبود بخشد و برای بازیگران خود اوضاع مساعدتری را رقم بزند.

در هفته گذشته هرچند حجم معاملات نسبت به هفته قبل آن افزایش داشت اما گمان می‌رود این حجم از معاملات قادر نخواهد بود تا بازار سرمایه ایران را با رونق همراه کند. بر همین اساس در بورسی که جو روانی بیشتر از تحلیل‌های تکنیکالی و فاندامنتال قدرت مانور دارد به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و گمانه‌زنی درباره کاندیداها، فضای احساسی ایجاد شده، می‌تواند نقش مهم‌تری ایفا کند و شرایط متفاوت‌تری از قبل برای معامله‌گران رقم بزند.

 رشد ارزش معاملات بورس

طی هفته گذشته در اغلب نمادهای فلزی، خودرویی و پالایشی صف خرید شکل گرفت که در نهایت صف نمادهای این شرکت‌ها عرضه شد. بر اساس این عرضه و تقاضا، ارزش معاملات از رقم 968میلیارد تومان به مبلغ 1200میلیارد تومان رسید. این افزایش 24درصدی بر اساس 444هزار معامله رخ داده که 6میلیارد و 319میلیون سهم در این بین جابه‌جا شد.

باوجود افزایش حجم معاملات در ۵ روز کاری هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۱۱۷واحد کاهش یافت و به رقم ۷۷هزار و ۳۰۰ واحد رسید. در هفته‌یی که گذشت شاخص کل بازده نقدی و قیمتی پس از افت و خیز‌هایی، در نهایت ۱۱۷ واحد افت کرد و به عدد ۷۷هزار و ۱۸۳واحدی بسنده کرد اما شاخص آزاد شناور که در ۷ مهرماه ۱۳۹۵ در تراز ۸۵هزار و ۹۴۵واحدی قرار داشت با 122.8واحد رشد به عدد ۸۶هزار و ۶۹ واحدی رسید.

همچنین شاخص بازار اول توانست از تراز ۵۳هزار و ۸۳۷ واحدی با رشد 0.2درصدی به رقم ۵۳هزار و ۹۱۷ واحدی ارتقا یابد و رشد ۸۰ واحدی را به ثبت رساند. شاخص بازار دوم نیز با افت هزار و 216واحدی، وارد کانال ۱۶۹هزار و ۳۳۲ واحدی شد.

در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به حدود یک‌هزار و 307میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل با ۲۵درصد افزایش یافته است. علاوه بر این تعداد ۶۳۳۱میلیون سهم و حق تقدم در ۴۴۵هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۵۰درصد و ۳۰درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

این درحالی است که تعداد ۲۰میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۲۰۹میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در هفته گذشته محصولات چرمی با11.73درصد، زراعت با 9.72درصد، خودرو با 8.40درصد، انتشار و چاپ با7.52درصد و محصولات چوبی با3.91درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

 روزهای منتخب هفته

در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار تهران شنبه مورخ 10 مهرماه، در 80هزار دفعه، تعداد یک میلیارد و74میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 209میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 321هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. شاخص کل با 178 واحد افزایش به رقم 77هزار و 479 واحد رسید. شاخص بازار اول با 213 واحد افزایش به رقم 54هزار و 50 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 129واحد کاهش رقم 170هزار و 418واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را پالایش نفت بندرعباس، سایپا، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، ایران‌خودرو، پالایش نفت تبریز، گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، بیمه پارسیان و نفت پارس به نام خود اختصاص دادند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را سایپا، بانک انصار (وانصار2)، سیمان شرق (سشرق2)، حق تقدم سرمایه‌گذاری رنا، زامیاد، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری سایپا، ماشین‌سازی اراک، قند ثابت خراسان و رینگ‌سازی مشهد به نام خود ثبت‌نام کردند. در نخستین روز هفته گذشته، در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 11031هزار برگه اوراق اجاره رایتل (صایتل9021)، اوراق مشارکت شهرداری مشهد-3ماهه18درصد (مشهد6121)، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان 5121)، سفارش ساخت (استصناع) توسعه ملی اصفهان (صملی 97091)، اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر97111) و اوراق مشارکت شهرداری تهران-3ماهه21درصد (تهران8111) به ارزش کل بیش از یک میلیارد تومان معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، تعداد 4121 واحد از صندوق سرمایه‌گذاری صنوین-مختلط (صنوین1)، تعداد 10100واحد از صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه – سهام (فیروزه 1) و تعداد 14390 واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1) به ارزش کل بیش از 333میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در سومین روز هفته گذشته، در 94هزار دفعه، تعداد یک‌میلیارد و 387سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 314میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 319هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بورس تهران، شاخص کل با 22 واحد کاهش به رقم 77هزار و 265واحد رسید. شاخص بازار اول با 34 واحد افزایش به رقم 53هزار و 955 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 341 واحد کاهش رقم 196هزار و 628 واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را فولادمبارکه اصفهان، بانک انصار، معدنی و صنعتی گل‌گهر، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فجر به نام خود اختصاص دادند.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را شرکت‌های سایپا و ایران خودرو برعهده داشتند. ازسویی دیگر بیشترین حجم معاملات را سایپا، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری خوارزمی، زامیاد، سرمایه‌گذاری رنا، ایران خودرو دیزل، پارس‌خودرو و سرمایه‌گذاری سایپا به‌نام خود ثبت‌نام کردند. در پایان معاملات روز دوشنبه همچنین نماد معاملاتی شرکت سایپا شیشه جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، متوقف شد.

نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران باتوجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله بود. نماد معاملاتی شرکت کمباین‌سازی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام بازگشایی شد.

در پایان معاملات آخرین روز گذشته در 87هزار دفعه، تعداد یک‌هزار و 131میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش بیش از 2هزارو 282میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 319هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. شاخص کل با 152واحد کاهش به رقم 77183واحد رسید.

شاخص بازار اول با 98واحد کاهش به رقم 53هزار و 917واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 380واحد کاهش رقم 169هزار و 717واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را ایران خودرو و بانک پاسارگاد به‌نام خود اختصاص دادند.

بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، شرکت ارتباطات سیار ایران، پالایش نفت تبریز، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، معدنی و صنعتی گل‌گهر و گسترش نفت و گاز پارسیان برعهده داشتند.

ازسویی دیگر بیشترین حجم معاملات را سایپا، زامیاد، ایران خودرو، بانک پاسارگاد، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری رنا، پارس خودرو و سرمایه‌گذاری خوارزمی به‌نام خود ثبت‌نام کردند.

در پایان معاملات چهارشنبه نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان باتوجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، شرکت شیشه همدان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت‌های گروه صنعتی بارز، سیمان مازندران جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

در ضمن نماد معاملاتی شرکت سخت آژند باتوجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31/06/1396 و تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31/06/1395، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله بود. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 20هزار برگه اوراق مشارکت صکوک ساخت توسعه ملی (صملی97091)، اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر 6121)، اوراق مشارکت شهرداری مشهد-3ماهه 18درصد (مشهد6121)، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان5121)، اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر97111)، اوراق اجاره رایتل (صایتل9021) و اوراق مشارکت س.ص. کارکنان نفت 3ماهه 21درصد (منفت98101) به ارزش کل بیش از 2میلیارد تومان معامله شد.

در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله دادوستد می‌شود، تعداد 441واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه 1 (سپاس1)، تعداد 10هزار واحد از صندوق شاخص 30شرکت فیروزه–سهام (فیروزه1) و تعداد 9میلیون و 714هزار و 80واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1) به ارزش کل بیش از 10میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت.

 وضعیت آیفکس در هفته گذشته

فرابورس ایران درحالی معاملات هفته گذشته را به پایان رساند که یک‌هزار و 17میلیون ورقه بهادار به ارزش 5هزار و 649میلیارد ریال در بازارهای پنج‌گانه مورد مبادله قرار گرفت. دادوستد این تعداد ورقه بهادار در 222هزار دفعه در بازارهای فرابورس صورت گرفت که رشد 48درصدی تعداد دفعات معاملات را نسبت به هفته قبل نشان می‌داد.

در میان بازارهای فرابورس، بازار دوم که روز دوشنبه هفته قبل شاهد عرضه اولیه شرکت تولید نیروی برق ماه‌تاب کهنوج نیز بود، با معامله 578میلیون سهم به ارزش 217میلیارد تومان روبه‌رو شد که به‌ترتیب رشد 27 و 34درصدی حجم و ارزش معاملات این بازار در مقیاس هفتگی نشان می‌داد.

بازار اول نیز نقل‌وانتقال 172میلیون سهم را به ارزش 39میلیارد تومان شاهد بود.

در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران خرید و فروش 14میلیون ورقه بهادار را به ارزش 252میلیارد تومان تجربه کردند که این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته ماقبل با افت نسبی همراه بود اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 177 و 7درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌داد.

اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله و اوراق تسه نیز هفته گذشته به‌ترتیب معامله 219، 13 و 20میلیارد تومان را شاهد بودند. اوراق تسه و ETFها درحالی با کاهش حجم و ارزش معاملات در مقیاس هفتگی روبه‌رو شدند که افزایش این متغیرها را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.

در این میان بررسی روند معاملاتی صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» با تجربه نقل‌وانتقال 62میلیارد تومان ورقه، سهم 23درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس (بازار اول، دوم و پایه) به خود اختصاص داده و در صدر سایر صنایع ایستاده است.

پس از این صنعت، گروه‌های پالایشی و فلزات اساسی نیز با سهم 9 و 8درصدی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در میان 10صنعت با بیشترین ارزش معاملات نام گروه‌هایی همچون قند و شکر، محصولات کاغذی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز به چشم می‌خورد.

درنهایت در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه 12مهرماه ارزش بازار با کاهش کمتر از 0.5درصدی به رقم 96هزار میلیارد تومان رسید و شاخص کل در ارتفاع 812واحدی متوقف شد تا سهامداران خود را برای هفته‌ معاملاتی جدیدی آماده کنند.