۰ نفر

با وجود عرضه چندین باره؛

پتروشیمی دماوند همچنان در بورس بدون مشتری است

۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲
کد خبر: 143831
پتروشیمی دماوند همچنان در بورس بدون مشتری است

بلوک 80 درصدی پتروشیمی دماوند امروز (یکشنبه) در فرابورس عرضه شد، اما همانند دفعات گذشته بدون مشتری ماند و به فروش نرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پتروشیمی دماوند برای چندمین بار به امید یافتن خریدار در بازار سرمایه عرضه شد اما دوباره خریداران از آن استقبال نکردند.

گفته می شود قیمت بالای این مجتمع پتروشیمی دلیل استقبال نکردن از این عرضه است.

بر اساس پیگیری های سازمان خصوصی سازی و فرابورس، امروز 10 هزار سهم پتروشیمی دماوند معادل 80 درصد سهام این شرکت به ارزش 13 هزار میلیارد ریال روانه میز مزایده شد که همانند عرضه های پیشین به فروش نرفت.

این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم یک میلیارد و 369 میلیون و 491هزار و 520ریال و ارزش کل پایه 13 هزار و 694 میلیارد و 915 میلیون و 200 هزار ریال به مزایده گذاشته شد.

سازمان خصوصی سازی بلوک 80 درصدی سهام پتروشیمی دماوند را به وکالت از شرکت مادرتخصصی ملی صنایع پتروشیمی به صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط هشت ساله روی میز مزایده گذاشت.

چندی پیش معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این درباره علت به فروش نرفتن پتروشیمی دماوند گفت: واحدهای مصرف کننده تولیدات پتروشیمی دماوند که خرید سهام این مجتمع را خواهانند، ادعا می کنند قیمت سهام مجتمع پتروشیمی دماوند بالاست.

«مرضیه شاهدایی» تاکید کرد تاکنون برای واگذاری طرح پتروشیمی دماوند هیچ گونه مخالفتی نداشته است و افزود: واگذار نشدن طرح پتروشیمی دماوند به دلیل اختلاف نظر میان سازمان خصوصی سازی و خریداران است.

وی یکی دیگر از مشکلات طولانی شدن واگذاری طرح پتروشیمی دماوند را چگونگی بازپرداخت بخشی از سرمایه گذاری که دولت انجام داده است دانست و یادآوری کرد: هر مشتری که سهام پتروشیمی دماوند را بخرد باید این سرمایه گذاری را در یک بازه زمانی با نرخ موثر تعیین شده به سازمان خصوصی سازی برگرداند.

به گفته شاهدایی در واگذاری طرح های پتروشیمی همچون مجتمع پتروشیمی دماوند، باید طبق قانون ٧٠ درصد ارزش واگذاری ها برای سرمایه گذاری در توسعه صنعت و ایجاد زیرساخت ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازگردانده شود اما تاکنون واحدهای فروخته شده پیشین به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازپرداختی نداشته اند.

معاون وزیر نفت افزود: با توجه به اینکه یوتیلیتی ٢٤ طرح فاز ٢ عسلویه باید از سوی پتروشیمی دماوند تامین شود، اکنون نگران روند تکمیل این طرح هستیم، زیرا اوایل سال آینده طرح های مرجان و بوشهر در فاز ٢ آماده راه اندازی می شود.

ظرفیت نصب شده بخش بخار در نیروگاه پتروشیمی دماوند 600 تن در ساعت و ظرفیت نصب شده نیروگاه برق 300 مگاوات است و در مرحله نخست ٩٠ مگاوات برق تولید می شود.

نیروگاه برق و بخار شرکت پتروشیمی دماوند از دو بخش برق و بخار برای خدمات دهی به شرکت‌های فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه پارس تشکیل شده است.