۰ نفر

عرضه سیمان در بورس در انتظار نظر مثبت وزارت صنعت

۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۲۸
کد خبر: 139740
عرضه سیمان در بورس در انتظار نظر مثبت وزارت صنعت

حامد سلطانی نژاد گفت: هر چند انجمن سیمان با عرضه سیمان در بورس کالا موافق است اما به نظر می‌رسد سایر شرکت‌ها در انتظار اعلام نظر مثبت مسئولین وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت باشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، حامد سلطانی‌نژاد در مورد عرضه سیمانی‌ها در بورس کالا اظهار داشت: پس از 4 سال غیبت خرداد ماه امسال دو هزار تن سیمان تیپ 2 شرکت سیمان اصفهان با قیمت 1055 ریال بر روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران قرار گرفت اما متاسفانه عرضه سیمانی‌ها ادامه پیدا نکرد.

 وی با بیان این که تنها دو شرکت سیمانی در بورس کالا در این مدت عرضه‌ها را انجام دادند، گفت: هر چند بورس کالا همواره شرکت‌های سیمانی را به عرضه در بورس تشویق می‌کند اما شرکت‌های سیمانی حضور پررنگی نداشتند.

سلطانی نژاد خاطر نشان کرد: هر چند انجمن سیمان هم با عرضه سیمان در بورس کالا موافق است اما به نظر می‌رسد سایر شرکت‌ها در انتظار اعلام نظر مثبت مسئولین وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت باشند.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: شرکت‌های سیمانی باید به اجماعی کلی برسند تا در یک بازار متمرکز، محصولات خود را عرضه کنند در صورتی که این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم به این قضیه امیدوار باشیم، ضمن این که در بحث صادرات نیز از مزایای بورس کالا استفاده خواهند کرد.

وی در خاتمه با تاکید بر این که صنعت سیمان ایران برای افزایش حجم فروش صادراتی و تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی، به یکپارچگی فروش و قیمت نیاز دارد، گفت: بورس کالا با بهره‌گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین‌المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار داده است که با تحقق این امر، حجم کالاهای صادراتی و نفوذ قیمت های ایران در منطقه بیشتر می‌شود.

سیمان کالایی است که در تیرماه سال 1389 در بورس کالا پذیرش شد و تا اوایل سال 1391 در آماری قابل قبول حدود یک میلیون تن سیمان در بورس مورد معامله قرار گرفت و 36 شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند، اما رفته رفته ادامه تعیین قیمت‌های دستوری برای سیمان و نبود امکان رقابت برای خرید این محصول، به کاهش انگیزه تولیدکنندگان سیمان و توقف عرضه های این محصول در بورس کالا منجر شد.