۰ نفر

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار:

رشد بورس ادامه دارد

۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۰۳
کد خبر: 139223
رشد بورس ادامه دارد

در پی نوسانات بورس دیروز اما در جریان معاملات بازار سرمایه، بورس ۳۷۹واحد دیگر رشد کرد تا به روند افزایشی خود در ارتفاع ۷۸هزار واحد ادامه دهد.

دراین‌باره دلایل زیادی مطرح می‌شود، برخی ازکارشناسان بازار سرمایه معتقدند که اولین موضوع که بر بازار سهام تاثیر بسیار مثبت داشت و موجب یک شوک مقطعی کوتاه‌مدت شد، ‌جابه‌جایی رئیس سازمان بورس بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، شاپور محمدی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که به تازگی جایگزین محمد فطانت‌فرد شده، در واکنش به اظهارات برخی از کارشناسان مبنی بر تاثیر مثبت رئیس جدید سازمان بورس بر رشد شاخص می‌گوید که امکان دارد خوش‌بینی‌‌هایی دراین‌باره صورت گرفته باشد اما باید این موضوع را به عوامل بنیادی شرکت‌ها متصل کنیم. او تاکید می‌کند که نوسانات بازار تابع فرصت‌هایی است که شرکت‌ها دارند، حال ممکن است در مقطعی بازار فرصت‌های موجود را بهره‌برداری نکرده باشد و در مقطعی دیگر از این فرصت‌ها بهره‌برداری کند. بنابراین تغییراتی که در بازار اتفاق می‌افتد همه باید براساس عوامل بنیادی شرکت‌ها تنظیم شود وخرید وفروش‌ها باید متکی به عوامل بنیادی شرکت‌های بورسی باشد.

 محمدی تاکید می‌کند که فرصت‌های خوبی پیش‌روی بازار سرمایه قراردارد و با برنامه‌‌های پیش‌بینی شده این بازار همچنان مثبت و رو به‌رشد خواهد بود. او درادامه این گفت‌وگو ضمن تشریح برنامه‌‌ها و اولویت‌های جدید این سازمان، از آینده روشن بازار سرمایه خبرمی‌دهد و می‌گوید که پتانسیل‌های خوبی در شرکت‌های بورسی وجود دارد. محمدی این‌را هم اضافه می‌کند که با سیاست‌های خروج از رکود و حمایت از فعالان بازار سرمایه به‌نظر می‌رسد سودآوری شرکت‌ها بهتر شود و زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران در بورس بیش از پیش فراهم شود. او همچنین جذب نقدینگی‌های سرگردان و سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از اولویت‌های مهم این سازمان برشمرده و تاکید می‌کند که با برنامه‌هایی که در اولویت این سازمان قرار گرفته، هم سرمایه‌های سرگردان و هم سرمایه‌گذاری خارجی جذب این بازار خواهند شد تا این بازار بیش از پیش رشد کند.

یکی از انتقادهای وارده به بورس این است که این بازار آنطور که باید و شاید نتوانسته مامنی برای جذب سرمایه‌های سرگردان و حتی سرمایه‌های خارجی باشد. حتی این سرمایه‌ها چه در سال‌های گذشته و چه امسال بیشتر وارد بازارهای دیگری چون سکه و ارز و بعضا مسکن شده‌اند. رئیس سازمان بورس برای جذب این سرمایه‌ها چه برنامه‌ای را تدارک دیده است؟

فرصت‌هایی که هم‌اکنون در اوراق مختلف ایجاد می‌کنیم، افراد و سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف را دراین بازار جذب خواهد کرد و با فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری که در اقتصاد ایجاد می‌کنیم، نقدینگی‌های سرگردان را جمع‌آوری خواهیم کرد.

به جز جذب نقدینگی‌‌های سرگردان، چه برنامه‌‌های دیگری را برای رونق بازار سرمایه درنظر گرفته‌اید؟

توسعه ابزارهای مالی جدید از جمله اوراق مشتقه ارزی و اوراق بدهی از دیگر برنامه‌هایی است که حتما در اولویت این سازمان قرار خواهد گرفت چراکه انتشار این اوراق فرصت خوبی را پیش‌روی بازار سرمایه قرار می‌دهد. گسترش تعاملات بین‌المللی، افزایش تعاملات با بازار پول، ‌فعال شدن شرکت‌ها در حوزه کارگروه‌های استانی و ملی و رفع مشکلات نقدینگی و مسائل بانکی آنها، توسعه نهادهایی که می‌توانند در بازار سرمایه حضور داشته باشند و تسهیل و تسریع خواسته‌های فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران از جمله برنامه‌های سازمان بورس است که در رشد بازار سرمایه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ارزیابی شما از وضعیت سودآوری شرکت‌ها درآینده چیست؟

آنچه که در بلند‌مدت در بازارهای مالی حکمفرماست، سودآوری شرکت‌هاست. از این جهت پتانسیل‌های خوبی در شرکت‌ها وجود دارد. سیاست‌های خروج از رکود در مورد شرکت‌های تولیدی درحال نتیجه دادن است. با این حال، امیدواریم سودآوری شرکت‌ها بهتر شود تا سرمایه‌گذاران فرصت‌های خوب را شناسایی کنند و وارد این بازار شوند.

با این توضیحات، پیش‌بینی رئیس جدید سازمان بورس از آینده بازار سرمایه چیست؟ آیا تا پایان امسال می‌توان شاهد رونق بیش ازپیش بورس بود یا این بازار همچنان به روند قبلی خود ادامه خواهد داد؟

به نظرمن بازار رو به‌رشد و مثبتی است از این جهت که فعالان اقتصادی فرصت‌های موجود در شرکت‌ها را شناسایی می‌کنند و براساس این فرصت‌ها استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را تنظیم می‌کنند.