۰ نفر

اعتبار ۷۰۰ واحدی بورس به رییس

۷ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۲۰
کد خبر: 137495
اعتبار ۷۰۰ واحدی بورس به رییس

روز گذشته مقارن با معارفه رییس جدید سازمان بورس، شاخص کل به این رخداد 746 واحد اعتبار داده و شاخص را وارد کانال 76 هزار واحدی کرد. این رقم اعتبار، از آن رو مهم تلقی شده است که در روزهای اخیر به دلیل واگرایی بازار از اخبار ضد و نقیض رمقی برای صعود نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  فطانت بعد از یک‌سال و چند ماه صدارت بر ریاست سازمان بورس به دلیل عدم توانایی در داخل کردن افراد جدید به هیات‌مدیره سازمان و مشکلات دیگر از ادامه کار انصراف داده و شاپور محمدی که به فضای بورس آشناست، بر کرسی سازمان تکیه زد. کرسی‌ای که در حال حاضر بالغ بر 88 میلیارد دلار ارزش داشته و با وجود برنامه‌های سازمان و شرکت‌ها مبنی بر انتشار اوراق، صکوک و افزایش سرمایه متعدد نمادها، در آینده نزدیک گسترده‌تر نیز خواهد شد. بر همین اساس، محمدی شعارش را در نخستین روز کاری خود «جدایی اقتصاد ایران از بانک‌محوری و تبدیل به بورس‌محوری» اعلام کرده و گفت که تصمیم دارد تا گسترش بازار را سرعت ببخشد.

روز گذشته، بورس به ورود محمدی لبخند بلندی زد و طی معاملات دیروز علاوه بر رشد شاخص کل، ارزش معاملات نیز به رقم 232میلیارد تومان رسید و همچنین ارزش بازار نیز به ارتفاع 313هزار میلیارد تومانی دست یافت. این در حالی است که در روزهای اخیر ارزش معاملات حول رقم 150میلیارد تومان و ارزش بازار نیز 312هزار میلیارد تومان بود و این افزایش نشان از خوش‌بینی بازار به این جابه‌جایی است.

 روند معاملات بورس

در همین راستا شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 6 مردادماه 95، با 724 واحد رشد به رقم 76 هزار و 225 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 85 واحد افزایش عدد 14هزار و 58 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 660 واحدی عدد 85هزار و 535واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 624 واحدی عدد 53 هزار و 769 واحد را برای خود ثبت که شاخص بازار دوم با 899 واحد افزایش به عدد 164 هزار و 171 واحد رضایت داد.

بر اساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 106واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با 72واحد و پالایش نفت بندرعباس با 68واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 11 واحد، ایران ترانسفو با 10 واحد و ماشین‌سازی اراک با 8 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر به دوش کشیدند. ‌ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران نیز به بیش از 232 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 914میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 65 هزار و 643 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های مارگارین، پتروشیمی خارک، کارخانجات قند قزوین، بانک انصار، کابل البرز، بهنوش ایران، تولید گاز لوله، کف، احیا صنایع خراسان، صنایع بسته‌بندی مشهد، عمران و توسعه شاهد، ریل پرداز سیر، پتروشیمی امیرکبیر، بالاست، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و تنها نماد معاملاتی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در نماد تسه 9305 به دلیل پایان مدت اعتبار متوقف شد.

  طبق این گزارش، دیروز در نماد پالایش نفت اصفهان 43 میلیون سهم به ارزش بیش از 11میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی گسترش صنایع انرژی آذراب اما 16میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد. معاملات درون گروهی در نماد ایران ترانسفو نیز به کد به کد شدن اندکی بیش از 10میلیون سهم به ارزش کمتر از 15 میلیارد تومان انجامید. در صنایع فولاد آلیاژی یزد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و پتروشیمی مبین نیز به ترتیب هر یک 5میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، 900میلیون تومان و 1.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده میان کدهای درون گروهی دست به دست شد.  بر اساس این گزارش، دیروز در نماد معاملاتی مخابرات ایران سهامدار عمده در روندی متعادل توانست از طریق بازارگردانی قیمت این سهم شاخص‌ساز را در دامنه نوسان مثبت قیمتی رنج کنند، هرچند که حجم معاملات این سهم اندکی بیش از 6میلیون سهم رسید. در تاپیکو نیز بازارگردان سهامدار عمده برای متعادل کردن قیمت این سهم در روندی متعادل تا میانه دامنه نوسان مثبت قیمتی به تکاپو افتاد.

همین وضعیت در «وصندوق» نیز تکرار شد، به‌طوری که این سهم دیروز از طریق بازارگردان سهامدار عمده خود شاهد متعادل شده قیمت سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود.

 در گروه خودرویی‌ها اما زامیاد تا صفر تابلو شاهد حمایت حقوقی خود همزمان با تقویت تقاضا در این سهم بود. همچنین در سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز سهامدار عمده متقاضی 77 درصدی این سهم در روند معاملات این شرکت برای هماهنگ شدن قیمت سهم در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود.

حمایت بازارگردان در فولاد مبارکه نیز مانع از ریزش قیمت این سهم از نوسان مثبت شکل گرفته در حول و حوش قیمت پایانی آن شد. درنهایت در ملی صنایع مس ایران نیز حقوقی‌ها با تقاضای بیش از 64 درصدی در حالی نظاره‌گر روند متعادل معاملات این سهم بودند که قیمت این سهم در دامنه نوسان مثبت قیمتی متعادل شد.  ‌در مجموع دیروز بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که با حمایت حقوقی‌ها به ویژه از سهم‌های شاخص‌ساز و پیشرو توانست شاخص کل 76هزار واحدی را دوباره تجربه کند. بازاری که این روزها بازیگران حرفه‌یی آن روی دارویی‌ها،  پالایشی‌ها و برخی تک سهم‌ها همچنان نظر مثبت دارند.

 معاملات فرابورس

در معاملات روز گذشته فرابورس، حدود 102میلیون ورقه بهادار در 13هزار نوبت به ارزش 940میلیارد و 250میلیون ریال داد و ستد شد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد 3.17واحدی نسبت به روز قبل‌تر در عدد 799.7 واحد قرار گرفتد که نماد پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر مثبت را بر وضعیت شاخص داشت.

بیشترین حجم معاملات روز چهارشنبه در نماد ریل پرداز سیر به میزان 22میلیون و 490هزار سهم انجام شد و بیشترین ارزش معاملات با رقم 100میلیارد و 430میلیون ریال در نماد توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان ثبت شد. همچنین در بازار اول، 27 میلیون و 930هزار اوراق بهادار به ارزش 55میلیارد و 970 میلیون ریال داد و ستد شد که بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. علاوه براین، 139 میلیون و 850 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 465میلیارد و 990میلیون ریال مبادله شد و بیشترین حجم معاملات این بازار مربوط به ریل پرداز سیر بود.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های تدبیرگران فارس و خوزستان، توکا رنگ فولاد سپاهان و آهن و فولاد ارفع بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های زغال‌سنگ پروده طبس، روی زنگان و ذوب‌آهن اصفهان بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

 بر پایه این گزارش در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و ارزش معاملات این صندوق به 46میلیارد ریال رسید.

همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در تمام نمادها با کاهش قیمت روبه‌رو شد و در بازه 934 تا 950 هزار ریال معامله شد و بیشترین افت قیمت مربوط به نماد شهریور 94 بود. دیروز نمادهای معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد و ریل پرداز سیر پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، بازگشایی شد.

 عرضه‌های روز گذشته تالار نقره‌ای

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 6 مردادماه، میزبان عرضه 256هزار و 150تن انواع کالا بود. همچنین 110هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع فلات مرکزی ایران، 50هزارتن سنگ‌آهن دانه‌بندی معدن سورک، 5هزارتن وکیوم باتوم و 2 هزارتن لوب کات سبک پالایش نفت تبریز، 550تن عایق رطوبتی شرکت‌های عایق بام باستان، سایه‌بان سپهر دلیجان و آذرنام نفیس و 88هزار و 600تن قیر شعب مختلف نفت پاسارگاد، عایق بام باستان، پالایش نفت تبریز و توسعه تجارت طلای سیاه در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

این گزارش حاکی است 66هزار و 698 تن وکیوم باتوم، گوگرد، قیر و موادشیمیایی نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 80هزار تن سبد تیرآهن و میلگرد، 110تن تیرآهن 12 و 20هزار تن سبد مخلوط شرکت ذوب‌آهن اصفهان، 220تن سبد میلگرد 32تا 10-A3 فولاد آذربایجان، 15هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان و 200تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو را تجربه کرد.

تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز میزبان عرضه 151هزار و 88تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. افزون بر این 400تن ذرت دانه‌یی تا 5هزار تن شکرسفید و 20تن مرغ منجمد رنج یک در این تالار عرضه شد.