۰ نفر

رونق نرم بورس تهران

۵ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 137237

رونق نرم بورس تهران

شاخص بورس تهران برای نهمین روز متوالی روند مثبت خود را ادامه داد و با رشد 283 واحدی همراه شد.

 شاخص کل بورس تهران روز گذشته در ادامه حمایت نمادهای فلزی – معدنی و نمادهای پالایشی و همچنین رشد قیمت در نماد «خودرو» رشد 283 واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد و در سطح 75 هزار و 466 واحدی به کار خود پایان داد. بورس تهران دیروز شاهد بازگشایی بسیاری از نمادهای بزرگ بازار بود. بازگشایی‌هایی که با واکنش نسبتا مثبت سهامداران در نهایت به رشد 38/ 0 درصدی نماگر بازار سهام منجر شد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین بررسی شد، به دنبال اخبار مثبت مختلف از مجامع شرکت‌ها، پالس‌های مثبتی به بازار سهام مخابره شد و زمینه را برای ورود بازار به روند صعودی فراهم کرد. روندی که از زمان آغاز تا معاملات روز گذشته به‌طور میانگین بازدهی حدود 4 درصدی را نصیب سهامداران کرده است. با این همه، همچنان برخی عوامل، پیش‌بینی روند آتی معاملات بازار سهام را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

اولین عامل مربوط به معاملات گروه خودرویی است. پس از پایان مجامع شرکت‌های زیر‌مجموعه خودرویی، به نظر بازگشت شیرینی برای سهامداران این شرکت‌ها رقم خورد. به گزارش دنیای اقتصاد ، در این راستا برخی نگرانی‌ها نسبت به آغاز یک موج هیجانی جدید در معاملات خودرو و تکرار تجربه زمستان 94 وجود دارد. هیجانی که در آن مقطع زمانی عمده نقدینگی وارد شده به بازار سهام را به سمت گروه خودرویی هدایت کرد و یک بازار تک‌محوره را پیش روی معامله‌گران قرار داد. موضوعی که به زیان فضای کلی بازار سهام بود. از طرفی رشد قیمت نمادهای فلزی –معدنی و همچنین پالایشی که استارت آن از حدود 10 روز معاملاتی پیش زده شد، وارد شدن به یک فاز استراحت را اجتناب‌پذیر کرده است. این موضوع در شرایطی است که عمده نمادهای اثر‌گذار بر بازار سهام جزو گروه‌های مزبور هستند و نگرانی در مورد پایدار نبودن وضعیت صعودی آرام بازار را به‌وجود آورده است.

معاملات مثبت ملایم برای روزهای آینده

کارشناسان در مورد نگرانی‌های موجود درگروه خودرو معتقدند: گروه خودرویی به دلیل پیشخور کردن بخش اعظمی از اخبار مثبت خود پس از برجام، دیگر پتانسیل کشاندن نقدینگی را به معاملات خود ندارد چرا‌که عمده اخبار مطرح شده در مجامع همان اخبار پیشین در سه ماه پایانی سال گذشته بوده است. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد هیجانات دیگر نمی‌توانند رشدهای فوق‌العاده‌ای برای نمادهای خودرویی ایجاد کنند. این موضوع در معاملات روز گذشته «خاور» مشهود بود. این نماد که در محدوده قیمت منفی معاملات خود را آغاز کرد، در میانه‌های معاملات همزمان با بازگشایی نماد «خودرو» تا صف خرید نیز کشیده شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت بازگشایی نماد معاملاتی ایران خودرو در ابتدا با اقبال سهامداران مواجه شد و سایر نمادهای خودرویی را با خود همراه کرد. در ادامه اما افزایش عرضه‌ها در این گروه، منجر به روند کاهشی قیمت‌ها و فاصله گرفتن قیمت آخرین معاملات از اوج قیمت‌های ثبت‌شده در روز گذشته شد. این موضوع نشان می‌دهدقیمت نمادهای خودرویی دیگر نمی‌توانند تنها به صرف اخبار مثبت رشد کنند. در مورد نمادهای گروه پالایشی و فلزی معدنی نیز به نظر می‌رسد در صورت ادامه تحرکات مثبت در بازار جهانی یا حداقل ثبات همچنان شاهد رشد آرام قیمت نمادها باشیم.

در مورد وضعیت معاملات در شرایط کنونی، ایمان مقدسیان، تحلیلگر کارگزاری بانک کشاورزی گفت: در حدود دو هفته گذشته شاخص کل تحت‌تاثیر رشد قیمت در نمادهای فلزی، معدنی و پالایشی تحرکات مثبتی را رقم زد. وضعیتی که در نتیجه گزارش‌های سه ماهه نسبتا مناسب برخی از این شرکت‌ها (پالایشی‌ها) رقم خورد. گزارش‌هایی که از بهبود وضعیت سودآوری این شرکت‌ها حکایت داشت و در نتیجه تعدیل مثبت را نیز در برخی گزارش‌های این شرکت‌ها رقم زد. از طرفی در بازار‌های جهانی فلزات نیز شاهد رشد‌های مناسبی بودیم. این دو موضوع در کنار هم زمینه ساز رشد قیمت این نمادها و در نهایت رشد شاخص بازار سهام شد. مقدسیان افزود: در مورد روند رشد قیمت این نمادها تحت‌تاثیر تغییر شرایط بنیادی شرکت‌ها پیش‌بینی می‌شود با یک شتاب ملایم به روند رشد خود ادامه دهند. البته بسیار طبیعی است که بسیاری برای این نمادها، فاز استراحت قیمتی پیش‌بینی کنند. با این حال، احتمال تحرکات مثبت یا ثبات در بازارهای جهانی می‌تواند عامل حمایتی از این نمادها باشد.

سقف نفوذ‌ناپذیر خودرویی‌ها

مقدسیان افزود: رشد انفجاری بورس در دو سال و نیم گذشته تنها در زمستان 94 و در گروه خودرویی رخ داد. شرکت‌های این گروه تحت‌تاثیر اخبار پس از برجام و همچنین بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها رشدهای انفجارگونه‌ای را تجربه کردند. با این همه در جریان معاملات روز گذشته رصد معاملات خودرو نشان می‌دهد که دیگر از آن رشدهای هیجانی خبری نیست. دلیل این موضوع را هم می‌توان در این موضوع جست‌وجو کرد که اخبار مناسب برای این شرکت‌ها در مجامع پیش از فصل مجامع نیز وجود داشت. از این‌رو به نظر نمی‌رسد دیگر شاهد رشدهای فوق‌العاده‌ای مثل زمستان 94 باشیم. مقدسیان افزود: تا زمانی که اخبار مهم و اثر‌گذار این نمادها خود را در صورت سود و زیان این نمادها نشان ندهند،خودرویی‌ها حتی نمی‌توانند رشدهای پیشین خود را توجیه کنند چه برسد به اینکه یکبار دیگر در معرض رشدهای انفجار‌گونه قرار گیرند.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد در آن بازه زمانی پول‌های جدیدی وارد بازار می‌شد و فضای هیجانی و شایعات در گروه خودرو بخش اعظم این نقدینگی را وارد معاملات خود می‌کرد. این موضوع به دلیل عدم ورود نقدینگی جدید و کاهش چشمگیر حجم و ارزش معاملات دور از انتظار است و حتی به نظر می‌رسد نمادهای خودرویی برای رسیدن به سقف‌های پیشین خود نیز با مشکل مواجه باشند. مقدسیان در ادامه تشریح کرد:گروه خودرو برای تحقق همه اخبار و قراردادهای خود به یک بازه زمانی بیش از یک سال احتیاج دارد. مقدسیان افزود: شاید شایعات جدید و مطرح شدن دوباره بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها در این نمادها پتانسیل برهم زدن تعادل کنونی بازار سهام و جذب نقدینگی را به گروه خودرویی داشته باشد اما بر اساس تجربه گذشته اتکا به شایعات و موضوعاتی از این دست مانعی جدی بر سر ایجاد هیجان در معاملات بازار سهام است.

بازار تک‌محوره نخواهیم داشت

مقدسیان در پاسخ به این سوال که آیا بورس تهران یکبار دیگر همچون زمستان 94 تک‌محور بودن را تجربه خواهد کرد یا خیر ؟ گفت: به نظر می‌رسد پس از اتمام فصل مجامع شرایط به نسبت مناسب‌تری برای همه گروه‌های بورسی به‌وجود آمده باشد. شرایطی که در پی انتشار اخبار مختلف از عملکرد مثبت شرکت‌های بورسی رخ داد.از این‌رو پیش‌بینی می‌شود بازار سهام تا یکی دو ماه آینده و در بازه بلند‌مدت‌تر تا زمان عینی‌شدن اخبار شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود، رشدهای ملایمی را تجربه کند. رونقی که در برخی شرکت‌ها آن را به دلیل گزارش عملکرد سه‌ماهه شرکت‌ها و در برخی دیگر با فرض ادامه روند قیمت‌های جهانی یا حداقل تثبیت قیمت‌ها در آن بازار‌ها باید دانست.

نهمین روز سبز‌پوشی شاخص

بازار سهام روز گذشته با رشد 283واحد، نهمین روز مثبت خود را پشت سر گذاشت و بر سطح 75هزار و 466 واحد قرار گرفت. شاخص بازار سهام که پس از برگزاری روزهای داغ مجامع روند سبزپوشی به خود گرفته است‌، روز گذشته تحت تاثیر بازگشایی بسیاری از نماد‌های مهم بازار قرار گرفت.از جمله نماد‌های مهم که روز گذشته بار دیگر در بازار معامله شد «خودرو»، «خبهمن»، «شبریز» و «شپنا» بود. ایران خودرو که در ساعات ابتدایی بازگشایی با افزایش قیمت قابل توجهی همراه بود در ساعات پایانی حالت متعادل‌تری به خود گرفت و با بازده 1/ 5 درصدی به کار خود پایان داد.

با این حال شواهد حاکی از آن است که بازگشایی‌های روز گذشته تاثیر بسزایی در رشد شاخص بازار سهام داشته است.روز دوشنبه بیشترین تاثیر بر شاخص را نماد «فملی» برجا گذاشت. این شرکت که سه روز از بازگشایی نماد آن می‌گذرد توانست رشد‌ قابل توجهی تجربه کند. نماد‌های «خودرو»، «شپنا»و «شبندر» دیگر نماد های موثر بر رشد شاخص بودند، در مقابل نیز نماد «وبشهر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت.