۰ نفر

سفیر ایران در اوکراین:

برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده/ اقتصاد ایران و اوکراین مکمل یکدیگرند

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۵
کد خبر: 387333
برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده/ اقتصاد ایران و اوکراین مکمل یکدیگرند

سفیر ایران در اوکراین با بیان اینکه ایران و اوکراین مکمل یکدیگرند، گفت: حجم مبادلات تهران-کی‌یف در6 ماهه اول 2019 حدود 180 میلیون دلار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، درباره روابط اقتصادی میان دو کشور گفت: روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین علیرغم محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه و خروج آمریکا از برجام روند نسبتا مطلوبی خود را حفظ کرده است. ظرفیت های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که درصورت بهره گیری از آن، می تواند سطح کنونی را ارتقا دهد.

ایران به محصولات کشاورزی اوکراین؛ کی‌یف به فراورده های نفتی ایران نیازمند است

وی ادامه داد: نکته حائز توجه آن است که اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند و  این امر می تواند در جهت منافع دو کشور و توسعه تجارت بین دو کشور بسیار موثر باشد. در حال حاضر ایران به محصولات کشاورزی اوکراین و این کشور به فرآورده های نفتی ایران نیاز دارد. 

حجم مبادلات تهران-کی‌یف در6 ماهه اول 2019 حدود 180 میلیون دلار است

این دیپلمات ایرانی در ادامه اظهاراتش با اشاره به سطح مبادلات میان ایران و اوکراین گفت: حجم مبادلات تجاری در سال 2018 میلادی بیش از نیم میلیارد دلار ثبت شده است و در شش ماهه اول سال 2019 نیز حدودا180 میلیون دلار اعلام شده است که بیانگر تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا بر روابط تجارت دو کشور است. البته برخی از تجارت دو کشور از طریق کشورهای ثالث انجام می گیرد.

وی افزود: عمده محصولات صادراتی کشورمان به اوکراین محصولات خشکبار، پتروشیمی و فرآورده های آن است.

مرادی درباره بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری درا وکراین اضافه کرد: اوکراین در حوزه های کشاورزی، صنعت، زیرساخت ها، مسکن، تجهیزات نیروگاهی و حوزه های IT، دارو و تجهیزات دارویی ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارد.

اقتصاد ایران و اوکراین مکمل یکدیگر است

اوکراین نسبت به سایر کشورهای اوراسیا در رتبه دوم تبادلات اقتصادی با ایران قرار دارد

سفیر ایران در اوکراین خاطر نشان کرد: همانگونه که ذکر شد، اقتصاد دو کشور مکمل هم هستند و تولیدات ایران در حوزه های مختلف نیازمندی های اوکراین را می تواند برطرف کند و از سوی دیگر تولیدات کشاورزی اوکراین نیز از نیازهای کشورمان است. درحال حاضر اوکراین نسبت به سایر کشورهای مستقر در منطقه جغرافیایی اوراسیا در رتبه دوم تبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی درباره اقدامات سفارت ایران برای گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی میان تهران و کی ‌یف گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا در جهت ارتقای و تنوع بخشی به مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور فعالیت کند. زمینه ها، ظرفیت ها و فرصت های متعددی در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در روابط دو کشور شناسایی شده و درحال پیگیری است متاسفانه بی ثباتی سیاسی - اقتصادی اوکراین ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس طی شش ماهه نخست سال 2019 باعث شد که پیگیری روند مناسبات فی مابین با تاخیر و کندی صورت گیرد و با توجه به تغییر دولت و تشکیل کابینه و استقرار وزرا این امر را با مشکل مواجه کرد.

برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در دستور کار قرار دارد

وی ادامه داد: بدیهی است با استقرار کامل دولت جدید شروع به کار رسمی وزارتخانه ها تلاش ایران برای پیگیری و اجرای توافقات و اسناد امضا شده با جدیت دنبال خواهد شد. از مهمترین برنامه های سفارت برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی است امیدواریم با تعیین و اعلام وزارتخانه مسوول کمیسیون مشترک از سوی طرف اوکراینی در دولت تجدید این نشست هرچه زودتر برگزار شود. همچنین امضای چندین سند مهم که نهایی شده است می تواند زمینه را برای ارتقای مناسبات فراهم نماید.

مرادی اضافه کرد: سفارت ایران بصورت متناوب تلاش کرده است علاوه بر شناسایی فرصت های تجاری، سرمایه گذاری و نمایشگاهی اطلاعات لازم دو کشور را در دسترس شرکتها و تجار قرار دهد. در این راستا و به منظور جذب سرمایه گذاری، گردشگر، خدمات فنی و مهندسی و همچنین جذب فناوری، اطلاعات را در وبسایت رسمی سفارت و وبسایت دیپلماسی اقتصادی معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه در معرض دید و استفاده علاقمندان قرار می دهد.

 وی ادامه داد: هم چنین این سفارتخانه در نظر دارد که یک پنجره معرفی ایران را در بخش کنسولی سفارت ایجاد کند تا اطلاعات لازم از فرصت های سرمایه گذاری کشورمان و معرفی جاذبه های گردشگری در حوزه های سلامت، گردشگری طبیعت و کویر و امکان تاریخی، همچنین فرصت هایی سرمایه گذاری را در اختیار مراجعین اوکراینی به سفارت و سایرعلاقمندان خصوصا در بخش خصوصی قرار دهد.

 سفیر ایران در اوکراین افزود، یکی دیگر از برنامه های مدنظر سفارت همکاریهای استانی و استفاده از ظرفیت های استانی در کشور اوکراین است که در این راستا ضمن شناسایی ظرفیت های استانی مطابق آن ظرفیت ها استانهای متناظر آن در جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می شود. تاکنون سفرهایی بصورت متقابل در سطوح مختلف استانداری بین استانهای البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و گیلان و استانهای خرسون، اودسا، کیف، سومی، دنیپرپتروفسک، چرنیکوف، ترنوپیل و مانند آن انجام شده مکاتبات ابراز علاقمندی برای همکاری مبادله و برخی اسناد همکاری نیز بین آنها به امضا رسیده است امضای اسنادی در این سطح نیز در دست پیگیری سفارت است که در مرحله امضا و مذاکره نهایی قرار دارد.