۰ نفر

سفیر ایران در سارایوو:

تراز تجاری ایران-بوسنی در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی داشته است

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۶
کد خبر: 384158
تراز تجاری ایران-بوسنی در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی داشته است

سفیر کشورمان در سارایوو با تاکید بر روابط دوستانه ایران و بوسنی و هرزگوین گفت: تراز تجاری دو کشور در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی داشته است البته ظرفیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید فعال کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود حیدری سفیر کشورمان در سارایوو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری سارایووتایمز با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور ایران و بوسنی گفت: بعد از انحلال یوگسلاوی سابق، ایران از جمله اولین کشورهایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و همواره در کنار دولت و ملت بوسنی و هرزگوین قرار گرفته و کمک‌های بشر دوستانه ایران به ملت بوسنی در دوران جنگ و خدمات ارائه شده برای بازگشت آوارگان نیاز به توضیح ندارد.

وی افزود: ایران همواره با حمایت از ملت بوسنی، مدافع استقلال، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در این کشور بوده و معتقدم که تحکیم روابط ایران با بوسنی در ارتقای روابط منطقه‌ای بالکان و خاورمیانه نیز موثر است.

سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین درباره مناسبات اقتصادی دو کشور نیز اظهار کرد:‌ موافقت‌نامه اقتصادی در زمینه‌های بازرگانی، بانکی، سرمایه‌گذاری مشترک، حمل و نقل، همکاری اتاق‌های بازرگانی و ... بین دو کشور امضاء شده است و برابر گزارش‌های مرکز آمار و اطلاعات بوسنی و هرزگوین و همچنین گمرگ این کشور، تراز تجاری دو کشور در سال‌های اخیر رشد قابل قبولی نسبت به گذشته داشته است ولی با این وجود معتقدم ظرفیت‌های بسیاری در حوزه اقتصادی میان دو کشور وجود دارد که باید آنها را فعال کنیم.

این دیپلمات ایرانی همچنین با اشاره به روابط خوب سیاسی و پارلمانی میان دو کشور گفت: سفرهای مقامات بوسنیایی به ایران از جمله سفر وزیر تجارت خارجی، سفر وزیر خارجه بوسنی، سفر رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هیات عالی رتبه همراه وی، سفر رئیس وقت مجلس اقوام بوسنی به تهران و سفر هیات پارلمانی کشورمان به سرپرستی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و همچنین سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به سارایوو، همه حکایت از حسن روابط میان دو کشور در همه سطوح سیاسی و پارلمانی دارد.

حیدری در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص روابط فرهنگی دو کشور نیز ابراز کرد: قرابت‌ها و تشابه های فرهنگی فراوانی میان دو ملت ایران و بوسنی وجود دارد و وجود نسخه‌های متعدد فارسی در کتابخانه غازی خسروبیگ و ظهور و بروز شعرا و ادبای بوسنیایی که آثاری را با تاثیر از آثار ایرانی خلق و یا به زبان بوسنیایی ترجمه کرده‌اند، نمونه محکمی از ارتباطات فرهنگی بین دو ملت است.

وی اضافه کرد: همچنین موافقت‌نامه همکاری‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی بین دو کشور در گذشته منعقد شده بود و امضاء تفاهم‌نامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو و تفاهم‌نامه همکاری شهرهای اصفهان و موستار نیز از جمله رویدادهای ارزشمند فرهنگی میان دو کشور در سال‌های اخیر بودند.