۰ نفر

مکانیسم مالی خاص ایران با ژاپن طراحی می‌شود

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰
کد خبر: 376773
مکانیسم مالی خاص ایران با ژاپن طراحی می‌شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن گفت: برای افزایش مبادلات اقتصادی با ژاپن با توجه به ظرفیت های اقتصادی توکیو، در تلاش هستیم مکانیسم مالی خاصی را با ژاپنی ها طراحی کنیم که براساس آن مبادلات مالی بین دو کشور تسهیل شود .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مرتضی رحمانی موحد» روز سه شنبه همزمان با سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به ژاپن افزود: روابط اقتصادی دو کشور تحت تاثیر تروریسم اقتصادی آمریکا قرار گرفته و انتظار داریم ژاپن بدون توجه به اقدامات یکجانبه آمریکا و در جهت تعمیق مناسبات دوستانه دو کشور گام جدی بردارد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ژاپن، عصر امروز سه شنبه (به وقت محلی) وارد توکیو شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در ادامه گفت و گوی افزود: انتظار داریم ژاپن در راستای برقراری و تسهیل ارتباطات تجاری اقتصادی دو کشور و گسترش آن حرکت کند و این انتظار نیز کاملا با مسئولیت دولت ها بر اجرای قوانین بین المللی و تعهدات اقتصادی مرتبط با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل منطبق است.

او تصریح کرد: همچنین از جامعه بین المللی به ویژه ژاپن انتظار داریم از اقدامات غیر قانونی و یکجانبه آمریکا در اعمال فشار بر مردم ایران فاصله بگیرد.

سفر آبه به تهران، شروع همکاری های سازنده تهران و توکیو

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در مورد اهمیت سفر ظریف به توکیو نیز گفت: سفر تاریخی نخست وزیر ژاپن به تهران شروع یک فرایند مشارکت فعال و سازنده این کشور در روند همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دو کشور است.

وی گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر ژاپن به ایران تلاش برای کاهش تنش در منطقه بوده است و به همین منظور دو طرف توافق کردند در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند که لازمه آن تداوم دیدارها و رایزنی بین مفامات دو کشور است به همین منظور ما در یک ماه اخیر شاهد سفر معاون پارلمانی وزیر امورخارجه و همچنین سفر معاون ارشد وزیر امور خارجه ژاپن به تهران جهت برگزاری بیست و ششمین نشست گفت و گوهای سیاسی بین معاونین وزرای امور خارجه دو کشور بودیم.

رحمانی موحد ادامه داد: سفر ظریف به ژاپن هم در همین چارچوب است و او قرار است در خصوص آخرین تحولات مربوط به روابط دو جانبه، برجام و کاهش تنش در منطقه با مقامات ژاپنی دیدار نمایند.

راهکارهایی برای تعمیق و توسعه روابط ایران و ژاپن

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن همچنین در مورد روابط تهران و توکیو و راهکارهای توسعه این روابط گفت: ایران و ژاپن دارای روابط تاریخی و دوستانه هستند در شرایط فعلی راهکارهای مختلفی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد که می تواند مناسبات بین دو کشور را تعمیق بخشد.

رحمانی موحد از جمله این راهکارها را اجرای توافقات دو کشور در زمینه های اقتصادی و توسعه مبادلات مردمی از جمله انتظارات ایران برای برقراری یک روابط معقول و پایدار با ژاپن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه امسال مصادف با نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی میان دو کشور است فرصت خوبی برای دو طرف است تا با استفاده از این موقعیت در جهت گسترش همکاری ها اقدام نمایند.  

وی با اشاره به اینکه داوم دیدارهای مقامات عالی دو کشور از دیگری اقدامات است که به تعمیق همکاری ها و گسترش هر چه بیشتر مناسبات خواهد انجامید تصریح کرد: افزایش همکاری در زمینه های علمی - فرهنگی و گردشگری از دیگر این اقدامات است.

دیپلماسی فعال به جای اقدامات تنش آفرین

رحمانی موحد در بخش دیگری از سخنانش در مورد فشار آمریکا بر ژاپن برای پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی آمریکا گفت: دولت ژاپن علیرغم درخواست آمریکا برای پیوستن به این ائتلاف، به دلیل داشتن رابطه دوستانه و تاریخی با ایران و همچنین با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد انرژی مورد نیاز این کشور از منطقه خلیج فارس تامین می شود رویکرد دیپلماسی فعال به جای توجه به اقدامات تنش آفرین را انتخاب کرده است و از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده است زیرا در شرایط فعلی ضرورتی برای این اقدام نمی بیند.

وی گفت: به عقیده مقام های این کشور هر گونه مشارکت در این ائتلاف نه تنها موجب کاهش تنش نشده بلکه به تشدید آن نیز کمک می کند. 

توسعه بندر چابهار، فرصتی برای سرمایه گذاری ژاپنی ها

سفیر ایران در ژاپن در ادامه در مورد ظرفیت سرمایه گذاری این کشور در ایران تصریح کرد: موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری متقابل که پس از توافق برجام بین دو کشور امضا شد بستر لازم را برای حضور و فعالیت شرکت های ژاپنی و سرمایه گذاری آنها در ایران بیش از پیش فراهم کرده است.

رحمانی موحد اظهار کرد: انتظار می رود مقام های ژاپنی با عنایت به روابط دوستانه با ایران زمینه حضور فعالتر شرکت های این کشور برای حضور در ایران را فراهم نمایند یکی از پروژه هایی که آنها می توانند در آن مشارکت داشته باشند و اقدام به سرمایه گذاری نمایند، توسعه بندر چابهار است.