۰ نفر

چرایی دیرکرد بانک‌ها در فروش سهام عدالت

۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۵
کد خبر: 448640
چرایی دیرکرد بانک‌ها در فروش سهام عدالت

در حالی پول حاصل از فروش ۳۰درصدی سهام عدالت از سوی بانک‌ها با تاخیر به حساب مشمولان واریز می‌شود که دارندگان این سهام به این موضوع اعتراض دارند و می‌گویند اگر به این پول نیاز فوری نداشتیم، سهام عدالت‌مان را نمی‌فروختیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس تصمیمات ستاد آزادسازی سهام عدالت، مشمولان می‌توانند از درگاه‌های مختلف مانند سایت بانک، اپلیکیشن‌ها یا به‌طور مستقیم درخواست فروش 30 درصد از سهام خود را از طریق بانک‌ها ثبت کنند.

نکته جالب و تامل برانگیز در این زمینه قرارداد یک طرفه بانک‌ها با دارندگان سهام عدالت است که بر اساس آن مشمولان نه می‌دانند چه سهمی از آنها فروخته می‌شود؛ نه می‌دانند که این سهام چه زمانی فروخته می‌شود و نه می‌دانند که به چه قیمتی سهام‌شان فروخته می‌شود!!

این در حالی است که ثبت درخواست فروش سهام توسط دارندگان سهام عدالت به منزله دادن اختیار تام به کارگزاری‌ها برای فروش این سهام به هر قیمت، در هر زمان و در هر نمادی است و به همین دلیل هم هست که مبالغ واریزی به حساب مشمولان با هم متفاوت هست.

جدای از این حق اجحاف شد اما، هستند مشمولانی که پس از قبول این حق ضایع شده و نیز امضای این قرارداد یک‌طرفه، حالا چند هفته‌ای است که منتظر واریز وجوه حاصل از فروش سهام عدالت خود هستند.

بر این اساس در خصوص تاخیر قابل وجه بانک‌ها در واریز این وجوه به حساب مشمولان مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری وابسته به یکی از بانک‌ها گفته نمی‌توان زمان مشخصی برای فروش سهام و واریز وجوه ناشی از آن مشخص کرد؛ چرا که عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت سهام بوده و تلاش می‌ شود سهام با بالاترین قیمت و در بهترین شرایط به فروش برسد.

همچنین ثبت درخواست فروش سهام عدالت به معنی فروش قطعی نیست و فرآیند فروش ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ اما کارگزاری پس از فروش قطعی، مبالغ دریافتی را طی روال قانونی به حساب صاحب سهام واریز خواهد کرد.

در این خصوص یکی از دارندگان سهام عدالت گفت قبول کردن شرایط یک طرفه بانک‌ها از سوی ما برای فروش 30 درصد از سهام عدالتمان به هر قیمتی که از آن اطلاع نداریم، نشان از این دارد که ما به این مبلغ در این مقطع زمانی نیاز داریم؛ بنابراین تاخیر بانک‌ها در فروش و واریز مبالغ حاصل از فروش سهام عدالت ما، نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

ضمن این که ما می‌دانیم که بازار بورس صعودی است و با نگهداشتن سهام عدالت می‌توانیم از سود بیشتری در آینده برخوردار شویم؛ اما به دلیل نیاز مالی اقدام به فروش 30 درصد از این سهام کرده‌ایم که متاسفانه در زمان خود این پول به دست ما نمی‌رسد.