۰ نفر

در حاشیه جلسه هیات دولت

همتی: حجم نقدینگی حتماً نسبت به سال گذشته کمتر خواهد شد/ استفاده از بازار آزاد در مهار قیمت ارز

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۴
کد خبر: 442103
همتی: حجم نقدینگی حتماً نسبت به سال گذشته کمتر خواهد شد/  استفاده از بازار آزاد در مهار قیمت ارز

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما بنای جدی داریم نقدینگی را کنترل کنیم، گفت: پیش بینی ما این است با اقداماتی که دولت انجام داده و انضباط مالی که برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و اوراق خزانه متعهد شده است، حجم نقدینگی حتماً نسبت به سال گذشته کمتر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به استفاده از بازار آزاد در مهار قیمت ارز، گفت: یکی از دلایل اساسی موثر در تورم حجم نقدینگی است.

وی ادامه داد: ما بنای جدی داریم نقدینگی را کنترل کنیم. پیش بینی ما این است با اقداماتی که دولت انجام داده و انضباط مالی که برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و اوراق خزانه متعهد شده است، مطمئن هستم با پیش بینی که کردیم خیلی نزدیک به واقعیت خواهد بود یعنی حجم نقدینگی حتماً نسبت به سال گذشته کمتر خواهد شد.

همتی تاکید کرد: تورم را حول و حوشی که اعلام کردیم یعنی ۲۲ درصد؛ دو درصد بالا و پائین کنترل کنیم و خیلی ها به ما گفتند بانک مرکزی ریسک بزرگی کرد اما ما عرض می‌کنم ریسک بزرگی نیست اگر قرار باشد تابع تورم باشیم، نمی‌شود و وظیفه بانک مرکزی این است که هدفی را تعیین کند و تمام تلاش خود را کند تا به آن هدف دست پیدا کند.

 رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: فکر می‌کنم این کار دو حسن داشته باشد اول اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی دولت که در ایجاد تورم نقش دارند الزام بیشتری داشته باشند و نکته دیگر اینکه انتظارات تورمی را در کشور کاهش دهیم و الان هم با اعلام بانک مرکزی آثار آن را داریم می‌بینیم و امیدواریم با کنترل سود نرخ بانکی تورم را کنترل کنیم و از حالا تا یکسال آینده به نرخ‌هایی که به عنوان نرخ هدف‌گذاری تورمی اعلام کردیم برسیم.