۰ نفر

توضیحات بانک مرکزی درباره اظهارات محمود بهمنی

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۱
کد خبر: 442051
توضیحات بانک مرکزی درباره اظهارات محمود بهمنی

بانک مرکزی درباره اظهارات رییس کل اسبق بانک مرکزی درخصوص افزایش حجم نقدینگی در دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اخیراً در خبری منتشر شده در برخی رسانه ها به نقل از رییس کل اسبق بانک مرکزی (محمود بهمنی)، اظهار شده است که نقدینگی در دو ماهه اول سال 1399 معادل 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از رقم 2000 هزار میلیارد تومان در عید نوروز به رقم 2400 هزار میلیارد تومان در پایان اردیبهشت ماه 1399 رسیده است که این امر تلویحاً‌ به معنی رشد 20 درصدی نقدینگی در دو ماهه نخست سال جاری است.

در این خصوص روابط عمومی بانک مرکزی ضمن تکذیب موارد اعلام شده توسط ایشان و به منظور تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند که رقم 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی ذکر شده در خبر فوق‌الذکر مربوط به تیر ماه 1398 (رقم تقریبی) و رقم 2400 هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد اشاره نیز مربوط به اسفند 1398 بوده است؛ با این توضیح که رقم دقیق حجم نقدینگی در پایان اسفند 1398 معادل 2472.1 هزار میلیارد تومان بوده است.

لذا با توجه به اینکه هیچ‌گاه در تاریخ شصت‌ساله بانک مرکزی، حجم نقدینگی در طی دو ماه نخست سال چنین رشدی را تجربه نکرده است، ارقام اشاره شده صحیح نیست؛ به عنوان مثال، متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل 2.4 درصد بوده که با ارقام ذکر شده توسط ایشان فاصله بسیار زیادی دارد.

در خاتمه انتظار می‌رود که صاحب‌نظران محترم قبل از هرگونه اظهار نظر در خصوص روند حرکتی متغیرهای پولی، نسبت به صحت ارقام مورد استفاده اطمینان حاصل کنند. بدیهی است، بانک مرکزی به عنوان مرجع تولید و انتشار آمار کلان پولی و اعتباری، هر گونه اطلاعات مربوط به متغیرهای پولی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک منتشر خواهد کرد.