۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی؛

تحولات بانکی نتیجه تاثیر اقدامات احتیاطی در کمتر از دوسال گذشته است/ تقویت هرچه بیش‌تر ثبات اقتصادکلان

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۴
کد خبر: 434179
تحولات بانکی نتیجه تاثیر اقدامات احتیاطی در کمتر از دوسال گذشته است/ تقویت هرچه بیش‌تر ثبات اقتصادکلان

رییس کل بانک مرکزی گفت: آنچه امروز در بازار پول، در خصوص روند سود سپرده ها و سود بین بانکی مشاهده می شود، در کنار برخی تحولات اقتصادی، عمدتا، نتیجه تاثیر اقدامات احتیاطی در کمتر از دوسال گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: آنچه امروز در بازار پول، در خصوص روند سود سپرده‌ها و سود بین بانکی مشاهده می شود، در کنار برخی تحولات اقتصادی، عمدتا، نتیجه تاثیر اقدامات احتیاطی در کمتر از دوسال گذشته است.

به برخی از آن اقدامات اشاره می‌کنم:

1. نظارت جدی و مدیریت شده بانک مرکزی بر بانک‌ها و موسسه های اعتباری ناتراز و مشکل‌دار، بر اساس اختیارات کسب شده از سران قوا از جمله این اقدامات است.

2. تجدید نظر در صلاحیت فنی مدیران بانک هایی که عملا ناقض مقررات مصوب بوده اند و تداوم اعمال مقررات.

3. جلوگیری قاطع از اضافه برداشت بانک ها و موسسه های اعتباری و کاهش تدریجی و رساندن آن به حداقل ممکن از دیگر اقدامات انجام شده در سال های اخیر است.

4. ادغام عملی بانک های وابسته به نیروهای مسلح و طی تشریفات اداری آن در چند هفته آینده.

5. آغاز به کار عملیات بازار باز و تلاش برای توسعه آن که در کنار سایر اقدامات به تعدیل غیر دستوری و تدریجی نرخ سود بین بانکی، سود بانکی و اوراق خزانه کمک کرده که نتیجه آن کنترل رشد شبه پول در مجموعه نقدینگی است.

6.شفاف سازی تراکنش های بانکی و اعمال مقررات شدید در نقل و انتقال پول، برای مبارزه با پول شویی.

رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: امید است با تعمیم اقدامات احتیاطی کلان به سایر بازارها، شاهد هرچه بیشتر ثبات اقتصادی کلان باشیم.

عبدالناصر همتی