۰ نفر

چشم‌انداز افزایش سود «وبصادر» در سال ٩٨

۳ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۴۷
کد خبر: 419015
چشم‌انداز افزایش سود «وبصادر» در سال ٩٨

افزایش سرمایۀ وبصادر از مبلغ ٥٧ هزار و ٨٠٠ میلیارد ریال به‌ بیش از ١٧٥ هزار و ٣٥٣ میلیارد ریال در سال ٩٧ زمینه از بین رفتن زیان شرکت را همراستا با برنامه‌های متنوع تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی و اصلاح ساختار مالی در بانک صادرات ایران فراهم کرد. این روند همچنان در سال ٩٨ موجب مثبت شدن تراز درآمدی بانک در پایان شش ماه اول سال و سود خالص پنج ریالی در پایان ٩ ماه اول سال جاری شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بانک صادرات، در سال ٩٦ با تغییر مدیرعامل بانک صادرات اولین وعده مدیرعامل جدید بازگشایی نماد بانک صادرات بود که به سرعت تحقق یافت. در آن سال که اوج تغییر و تحولات بانکی در حال رخ دادن بود و مدیران عامل بسیاری از بانک‌ها به جهت تغییرات بنیادی در ساختار سیستم بانکی تعویض شدند بانک صادرات نیز حجت‌اله صیدی مدیر باسابقه بازار سرمایه را به سمت مدیرعاملی این بانک منصوب کرد. صیدی که از سال ٨٨ تا ٩٠ عضویت در هیئت مدیره بانک صادرات را در کارنامه کاری خود داشت و پس از مدیرعاملی یک شرکت سرمایه‌گذاری را عهده‌دار شده بود به خوبی به فضای بازارهای بانکی و مالی آشنا بود و توانست با قدم‌هایی که در جهت کنترل هزینه‌ها و استفاده بهینه از دارایی‌ها برداشت سکان بانک صادرات را در دست بگیرد.

پس از آنکه از سال ٩٦ قدم‌های بهبود شرایط بانک صادرات و خروج از زیان در دستورکار قرار گرفت اولین گام اساسی در جهت عملیاتی شدن این تصمیم افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها بود که در روزهای پایانی سال ٩٧ به ثبت نهایی رسید و مسیر بانک برای سودآوری در سال ٩٨ هموارتر شد.

با خروج بانک صادرات از شمولیت ماده ١٤١ برنامه بانک در جهت استفاده بهینه از منابع و مصارف به جهت رسیدن به سوددهی عنوان شد.

افزایش سرمایه و خروج از زیان

با افزایش سرمایه بانک صادرات از مبلغ ٥٧٨٠ میلیارد تومان به حدود ١٧,٥٣٥ میلیارد تومان در پایان سال ٩٧ شاهد خروج بانک از روند زیان‌دهی بودیم.

همان‌گونه که در نمودار ذیل مشخص است زیان ١٠٦٨ میلیارد تومانی پاییز ٩٧ به سود حدود ٣٥ میلیارد تومانی در پاییز ٩٨ رسیده است.

1.png

تراز درآمدی وبصادر در شهریور سال جاری مثبت شد

با رشد قابل توجه درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی، تراز درآمدی وبصادر دستخوش تغییرات اساسی شد. به طوری که تراز درآمدی وبصادر از ابتدای سال تا انتهای مرداد همواره در محدوده منفی قرار داشت و در تیر و مرداد به منفی‌ترین حالت خود در سال جاری رسید، اما با توجه به رشد درآمد وبصادر، تراز درآمدی برای اولین بار در شهریور ٩٨ مثبت شد و به ٢.٥ میلیارد تومان رسید. این تراز درآمدی مثبت نشان می‌دهد، درآمد وبصادر نسبت به هزینه‌ها پیشی گرفته است.

 خلاصه عملکرد ٩ ماهه

خلاصه عملکرد مالی وبصادر در ٩ ماه گذشته نشان می‌دهد درآمدهای مشاع این شرکت ١٧ درصد و درآمدهای غیر مشاع ٢٨ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌اند. از مجموع ١٣ هزار و ٧٠٩ میلیارد تومان درآمدهای مشاع بانک ٢٢٨٧ میلیارد تومان سهم بانک بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ٧٣ درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به خارج شدن شرکت از روند زیان‌دهی و تبدیل شدن زیان خالص ٢٠٠٨ میلیارد تومانی به سود خالص ٨٨ میلیارد تومانی در پایان دوره ٩ ماهه به ازای هر سهم سود خالص ٥ ریالی محقق شده است.

2.png