۰ نفر

بانک‌های سوئیس از پول خالی می‌شوند

۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 412077
بانک‌های سوئیس از پول خالی می‌شوند

درحالیکه سوئیس میزبان پنجاهمین گردهمایی سالانه مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» است، این کشور با اعمال نرخ بهره منفی بر حساب‌های بانکی، اکنون بسیاری از افراد ثروتمند اقدام به خارج کردن پول‌های خود از بانک‌های این کشور کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه با انتشار این خبر گزارش داد: بانک ها برای نگاه داشتن پول مردم هستند اما اکنون صاحبان حساب های کلان در بانک های سوئیس به دنبال محل های جایگزین امن دیگری برای نگهداری از پولهای خود هستند.

این رسانه خبری آمریکایی نوشت: نرخ  بهره منفی در سوئیس از سال ۲۰۱۵میلادی رواج یافت چرا که بانک های این کشور در پرداخت رهن و وام با مشکل مواجه شدند، در نتیجه مبادرت به اعمال پرداخت هزینه اضافی به صاحبان سپرده های کلان کردند.

بنابراین گزارش یکی از کارشناسان اقتصادی در شرکت مشاوره ای «ولرشاف اند پارتنرم»(Wellershoff & Partners) زوریخ سوئیس گفت اکثر صاحبان حساب های کلان در بانک های این کشور به فکر خارج کردن پول و سپردن آن در مکانی دیگر هستند.

«نورمن ویلامین» (Norman Villamin) یکی از مسئولین بانک «یو.بی.اس» (UBS) سوئیس دراین باره گفت که شماری از صاحبان حساب های بانکی اقدام به خروج پول های نقد از بانک های سوئیس و سپردن آن در «گاو صندوق» های خصوصی کرده اند.

این گزارش می افزاید، بانک های سوئیس اغلب به دلیل نگهداری پول، بعنوان یک منبع درآمد، از صاحبان حساب های هزینه دریافت می کنند.

بنابراین گزارش، «کِرِدیت سوئیس» (Credit Suisse) نرخ بهره منفی ۰.۷۵ (هفتاد و پنج صدم) درصدی را برای صاحبان حساب بانکی در سوئیس اعلام کرد، بدین معنی  که چنانچه فردی در بانک های سوئیس به مدت یکسال مبلغ سه میلیون فرانک معادل سه میلیون و ۱۰۰هزار دلار به حساب بسپارد، در سررسید سال باید مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ فرانک سوئیس یا هفت هزار و ۷۵۰ دلار آمریکا به بانک پرداخت کند.

بانک این میزان نرخ منفی بهره را برای حساب های از دو میلیون فرانک به بالا تعیین کرد.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: هم اکنون خروج پول از بانک های سوئیس به دلیل نقدینگی بالای صاحبان حساب ها با مشکل مواجه بوده و صاحب حساب برای خارج کردن پول می بایست به همراه یک گاوصندوق و بیمه نامه به بانک مراجعه کنند، اکنون اسکناس های یکهزار فرانکی سوئیس نسبت به سایر اسکناس های رایج در این کشور مورد توجه چنین صاحبان حساب هایی قرار گرفته است.