۰ نفر

چرا بهتر است در خریدهای زیر ۱۰۰هزارتومان هم از رمز پویا استفاده کنیم؟

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۰
کد خبر: 411660
چرا بهتر است در خریدهای زیر ۱۰۰هزارتومان هم از رمز پویا استفاده کنیم؟

اگرچه استفاده از رمزهای پویا (یکبار مصرف) به یک الزام قانونی تبدیل شده، اما هنوز کاربران زیادی در برابر این طرح مقاومت می ­کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اگر شما هم از جمله کسانی هستید که معتقدند استفاده روزانه از رمز پویا آسان نیست، خبر تازه­ای برای­ تان داریم. بانک مرکزی از امکان تراکنش ­های بانکی تا سقف ۱۰۰ هزار تومان بدون نیاز به رمز پویا خبر داده است.

زمان زیادی از عمر رمزهای پویا نمی­گذرد. اما در همین مدت کوتاه، انتقادهای مختلفی در مورد دشواری استفاده از رمزهای یکبار مصرف مطرح شده است. یکی از این مسائل، موضوع عدم نیاز به رمز پویا در پرداخت­های با مبلغ اندک است. در این خصوص بانک مرکزی، در بخشنامه جدید خود عنوان کرده است، کاربران می­توانند پرداخت­های غیرنقدی بدون کارت بانکی خود تا سقف ۱۰۰ هزار تومان را با رمز­های دوم ثابت، انجام دهند. مثلا می­توان کرایه تاکسی اینترنتی را با رمز دوم ثابت و بدون نیاز به رمز پویا پرداخت کرد.

بانک مرکزی، در ادامه این بخشنامه از توقف ارائه خدمات پرداخت غیرحضوری با رمز دوم ایستا خبر داده است. گویا قرار است از هشتم تا پایان هفته دوم بهمن ­ماه به تدریج رمز دوم ثابت (ایستا) بانک‌های مختلف غیر فعال شود. پس اگر هنوز رمز پویای کارت­های بانکی خود را فعال نکرده­اید، دست به کار شوید.

کاربرانی که می­خواهید از اپلیکیشن­های دریافت رمز استفاده کنید:

۱- به بانک یا خودپرداز مراجعه کنید

۲- درخواست فعالسازی رمز دوم را بدهید

۳-  کد فعالسازی را از طریق پیامک دریافت کنید

۴- اپلیکیشن دریافت رمز پویا را نصب کنید

۵- کد فعالسازی پیامک شده را وارد کنید، حالا می­توانید رمز بگیرید.

آن دسته از افرادی که تمایل به دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک دارید:

۱- به بانک مراجعه کنید

۲- شماره تلفن همراه خود را برای دریافت رمز پویا به صورت پیامکی ثبت و تایید کنید.

۳- پس از آن می­توانید، با فشردن دکمه دریافت رمز دوم پویا در درگاه‌های پرداخت، رمز خود را از طریق پیامک دریافت کنید.

چرا بهتر است در خریدهای زیر 100 هزارتومان هم از رمز پویا استفاده کنیم؟

قرار است پرداخت­های غیرنقدی تا ۱۰۰ هزار تومان با همان روند قبل انجام شود اما فراموش نکنیم که بانک مرکزی این طرح را با چه هدفی اجرا کرد. فیشینگ یا همان کلاهبرداری­­های بانکی که باعث شد بانک مرکزی استفاده از رمز­های یکبار مصرف به جای رمزهای ثابت را در دستور کار قرار دهد تا بتواند جلوی بخشی از این جرایم سایبری را بگیرد. قضیه از این قرار است که، وقتی فردی می­خواهد پرداختی را به صورت اینترنتی انجام دهد، نیاز دارد که از طریق درگاه­های بانکی اقدام به این کار بکند، درگاه­­ها همان صفحه­هایی هستند که فرد باید تمام اطلاعات بانکی از جمله شماره کارت، CVV و رمز دوم خود را به همراه مبلغ درج کند و بعد از تایید اطلاعات، انتقال وجه را انجام دهد. مشکل زمانی پیش می­آید که سارقان از ضعف امنیتی سایت­ها استفاده کرده و از طریق ایجاد صفحه­های درگاه جعلی کاملا مشابه صفحه­های اصلی و قانونی، اطلاعات بانکی فرد را دریافت و اقدام به سرقت از حساب مورد نظر می­کنند.​