۰ نفر

رئیس کل بانک مرکزی:

بازار ارز سر و سامان گرفته است/ وقت آن است که برای کنترل بازار پول اقدام کنیم

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۲۳:۱۴
کد خبر: 411483
بازار ارز سر و سامان گرفته است/ وقت آن است که برای کنترل بازار پول اقدام کنیم

رییس کل بانک مرکزی گفت: هر چند بازار ارز با نوسانات همراه بود اما این بازار سر و سامان گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در گفت وگوی ویژه خبری گفت: هر چند بازار ارز با نوسانات همراه بود  اما این بازار سر و سامان گرفته است بنابراین اعمال سیاست های پولی برای کنترل تورم قابل انجام است.

وی ادامه داد: الان وقت آن است که برای کنترل بازار پول اقدام کنیم و می توانیم برای کنترل تورم و هدف گذاری آن اقدام کنیم.

همتی افزود: بیشتر کشورها کنترل نقدینگی و تورم را از طریق عملیات بازار باز انجام می دهند ما تحت تاثیر عوامل اقتصادی می توانیم تورم انتظاری را پیش بینی کنیم بنابراین می توان سود کوتاه مدت بانکی را هدف گذاری کرد و از طریق خرید و فروش اوراق خزانه داری کل کشور بر بازار پول تاثیربگذاریم. 

تمام وام ها را دانه درشت ها نگرفته اند

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه چرا بانکها سخت تسهیلات پرداخت می کنند، گفت: از ابتدای سال تا الان ۶٢۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بانک ها پرداخت شده است؛ اینطور نیست که تمام این وام ها را دانه درشت ها گرفته باشند. ٢۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده است.٧١درصد از وام هایی که به بخش صنعت داده شده، به سرمایه در گردش پرداخت شده است، یعنی سر سال باید این منابع پس داده شده و دوباره وام گرفته شود. ما اکنون ١٠ هزار میلیارد تومان برای اشتغال پایدار اختصاص داده شده و برای ٣٢٨ هزار نفر نیز شغل ایجاد شده است.

وی افزود: مخلص مردم هم هستیم و ما هم میدانیم مردم تحت فشار هستند؛ بانک ها هم مشکل و تخلف دارند ولی ٩٠ درصد تامین مالی اقتصاد که الان جلوی امریکا و تحریم ایستاده است، را بانک ها انجام داده اند. بنابراین بانک ها کار می کنند و در مواقع تخلف با آنها برخورد می کنیم.