۰ نفر

حجم واقعی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر است؟

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۸:۵۰
کد خبر: 410838
حجم واقعی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر است؟

بدهی بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک مرکزی با احتساب سود خطوط اعتباری و جریمه اضافه برداشت‌ها و مانده سپرده بانک مرکزی نزد بانک‌ها معادل 208هزار و 500میلیارد تومان است که از این میزان 141هزار و 100میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های خصوصی، خصوصی شده و موسسات اعتباری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، براساس آمارهای به دست آمده حجم واقعی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که شامل اصل و سود خطوط اعتباری و اصل و جریمه اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی است، بسیار بیشتر از ارقام اعلامی بانک مرکزی است.

بعد از محرمانه شدن غیرمنطقی گزارش گزیده آمارهای اقتصادی آمار متغیرهای پولی، بانکی و بودجه‌ای از دسترس خارج شد و از خرداد ماه هیچ آماری از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی وجود ندارد و صرفا رئیس کل بانک مرکزی بدون ذکر آمار از کاهش اضافه برداشت بانک‌ها خبر داده بود و اساس معلوم نبود این کاهش، کاهش رشد اضافه برداشت‌ها بوده است یا کاهش میزان آن.

روز پنج شنبه رئیس جمهور با استناد به گزارش بانک مرکزی در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد  بدهی بانک‌ها (اعم از خط اعتباری و اضافه برداشت) به بانک مرکزی به 111 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که زمانی این عدد معادل 160 هزار میلیارد تومان بود.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد این گزارش بانک مرکزی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بدون احتساب سود خطوط اعتباری و وجه التزام (جریمه) اضافه برداشت‌هاست و صرفا اصل اضافه برداشت‌ها و اصل خط اعتباری را شامل می‌شود. در حالی که طبق قانون بانک باید اصل، سود و جریمه را بازپرداخت کند.

Capture
بر اساس این گزارش، طبق این ارقام که از بانک مرکزی اخذ شده است، حجم کل بدهی بانک‌ها تا پایان آبان ماه معادل  208 هزار و 500 میلیارد تومان است. در صورتی که مانده سپرده‌گذاری بانک‌ مرکزی نزد بانک‌ها را جزء‌ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی محسوب نکنیم، حجم کل بدهی بانک‌ها به مرکزی با احتساب سود خطوط اعتباری و جریمه اضافه برداشت‌ها تا پایان آبان ماه سال 98 به رقم 197 هزار و 200 میلیارد تومان می‌رسد.

سهم بانک‌های دولتی تجاری از کل بدهی‌ها معادل 3900 میلیارد تومان، سهم بانک‌های تخصصی دولتی 63 هزار و 600 میلیارد تومان (بخش عمده این بدهی، اصل و سود خط اعتباری بانک مرکزی است) و بدهی بانک‌های خصوصی، خصوصی شده و موسسات اعتباری 141 هزار و 100 میلیارد تومان است.