۰ نفر

در نشست تخصصی نقد و بررسی طرح بانکی مجلس مطرح شد؛

انتقادها به طرح بانکی مجلس چیست؟

۲۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 410315
انتقادها به طرح بانکی مجلس چیست؟

در یک نشست تخصصی با موضوع بررسی طرح بانکی مجلس به انتقادهای مطرح شده پیرامون این طرح پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به دنبال برگزاری سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی، پنلی تخصصی با عنوان بررسی طرح بانکی مجلس با حضور کارشناسان، یک نماینده مجلس و دو مدیر بانکی برگزار شد.

حسن معتمدی، مدیرعامل بانک اقتصادنوین در این نشست گفت: اگرچه چارچوب فعلی طرح بانکداری ایده‌آل نیست اما ما را به یک وضع مناسب می‌رساند و می‌توان به آن نمره خیلی خوب هم داد اگر نقاط ضعفش اصلاح شود.

وی افزود: در این طرح تقریبا به همه ماموریت‌های بانک مرکزی پرداخته شده است و مهم ترین نقطه قوت آن این است که  به ساختار بانک مرکزی، ارکان و شوراها و هیات‌های تخصصی توجه شده است که انقلابی در این حوزه محسوب می‌شود. 

مدیرعامل بانک اقتصادنوین ادامه داد: با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار فعلی یک نهاد دولتی محسوب می‌شود که فاقد تخصص و وقت کافی برای رسیدگی به امور مربوطه است ولی در طرح بانکداری به یک هیات عالی متخصص می‌رسیم که وقت و تخصص لازم را دارند.

معتمدی یادآور شد: همچنین گزارشگری و شفافیت در این طرح به خوبی دیده شده است. با توجه به اینکه با هر دولت اعضای شورای پول و اعتبار تغییر می‌کند اما در قانون جدید افراد در هیات عالی ماندگار خواهند بود و می‌توانند بهتر عمل کنند و تقسیم کار مناسبی هم در این طرح دیده شده است.

ایرادات بانک توسعه در طرح بانکداری

صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص ایراداتی که به بانک توسعه در این طرح وجود دارد، گفت: در این قانون مجمع بانک مرکزی دیده نشده است و قرار است هیات عالی نقش آن را برعهده بگیرد ولی بهتر بود مجمع در سطحی بالاتر از هیات عالی دیده شود.

وی افزود: رییس هیات عالی رییس کل بانک مرکزی است ولی بانک توسعه‌ای که دیده شده سطحش از بانک مرکزی است زیرا رییس آن رییس جمهور و با حضور وزرا اداره می‌شود که باید با اصلاح آن توازن برقرار شود.

این مدیر بانکی بر محدودیت نظارت نهادهای مختلف و تقویت نظارت بانک مرکزی تاکید کرد.

وی به ایجاد صندوق پروژه به عنوان مشکلی دیگر در بانک توسعه تاکید کرد و گفت: ما در بورس تجربه خوبی از این کارها نداشتیم یعنی هر جا سهام پروژه‌های تازه تاسیس را در پذیره نویسی عمومی به فروش رساندیم مردم انتظار سوداوری داشند درحالی که هیچ سودی به آن‌ها پرداخت نشده و با این کار معضل جدی ایجاد خواهد شد.

ضرورت مقابله با تعارض منافع

سید علی روحانی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه یک اتفاق خوب در طرح  بانکداری اسلامی این است که ساختارخوبی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده است، گفت: علاوه بر آن نظارت هم بر عملکرد بانک مرکزی صورت خواهد گرفت که پیش از این شورای پول و اعتباری همچین وظیفه‌ای را برعهده نداشت.

به گفته روحانی به دلیل برخی مخالفت‌ها اصلاحاتی در این طرح صورت گرفته است که خیلی هم قابل دفاع نیست.

وی افزود: به دلیل تعارض‌هایی که می‌تواند بین سیاست‌گذار پولی و ناظر بانکی پیش بیاید ما هردوی این افراد را داخل یک نهاد آوردیم و استقلالی که پیش از این به معاونت نظارت داده بود که به این تعارض دامن میزد را هم کمتر کردیم.

این کارشناس ادامه داد: وزارت اقتصاد می‌خواهد همه نظارت‌های بانکی را به این نهاد بدهیم اما باید توجه کرد همین الان که بانک‌های دولتی تحت نظارت این نهاد هستند تعارض منافعی دیده می‌شود

 اما مدیریت تعارض منافع بین نهاد ناظر و افراد تحت نظارت در ایران وجود ندارد.

بانک‌های خصوصی به قوانین جدیدی نیاز دارند

محمد حسین بحرینی، نماینده مجلس با بیان اینکه قانون مبارزه با ربا قانون خوبی است، گفت: اما اتفاقی افتاده که ما از آن غفلت می‌کنیم پدیده بانک‌های خصوصی است که از ابتدای دهه هشتاد در اقتصاد ایران به وجود آمد.

وی ادامه داد: وقتی بانک خصوصی در کشوری به وجود می‌آید قواعد باید فرق کند یعنی ما الان یک قانون مبارزه با ربا داریم و دریای از مقرراتی که بانک مرکزی وضع کرده که ثابت می‌کند آن قانون تکافو شرایط را نمی‌کند.

بحرینی خاطرنشان کرد: وقتی بانک خصوصی داریم باید این انتظار را داشته باشیم که بانک‌های خصوصی در زمینه خلق اعتبار تلاش می‌کنند و خلق اعتبار صورت می‌گیرد اما در کنارش یک بانک مرکزی آگاه به خلق اعتبار داشته باشیم که متاسفانه نداریم.

در گذشته تا زمانی که ما بانک خصوصی نداشتیم نقش بانک‌ها در تولید پول هرگز به بیش از دوبرابر بانک مرکزی نرسیده بود اما به محض اینکه بانک‌های خصوصی شکل گرفت این نسبت رشد پیدا کرد و الان ۶ونیم برابر شده است.