۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد؛

نحوه کارکرد عملیات بازار باز/ استفاده از بازار بین بانکی برای کنترل تورم

۲۷ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲
کد خبر: 410299
نحوه کارکرد عملیات بازار باز/ استفاده از بازار بین بانکی برای کنترل تورم

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی‌اش نوشت: عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه‌مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام نوشت: روز گذشته، ۲۶ دی ماه ۹۸، همزمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی عملیات بازار باز رونمایی و براساس وعده‌ای که در ابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، به حول قوه الهی، ساز و کار جدید سیاست‌گذاری پولی رسما رونمایی شد.

عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه‌مدت از قبیل اسناد خزانه با بانکها و موسسات اعتباری است.

به طور معمول، امروزه بانک های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصادکلان خود، یعنی، کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می دهند و برای آن که قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.

متغیری که امروزه بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده می کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار هم سیاست‌گذاری پولی را به کار خواهد گرفت.

همتی