۰ نفر

میانگین بازده سهام بانک‌های استرالیا سقوط کرد!

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۳۲
کد خبر: 409097
میانگین بازده سهام بانک‌های استرالیا سقوط کرد!

به تازگی بخش بانکی استرالیا متحمل انتقادهای شدیدی شده و پس از مدت‌ها انتظار، کمیسیون سلطنتی استرالیا در مورد سوء‌رفتار در صنعت بانکداری و خدمات مالی گزارش نهایی خود را آماده کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، طبق بررسی های انجام شده ای ان زد(ANZ)، بانک مشترک المنافع استرالیا (CBA) ، بانک ملی استرالیا (NAB) و وست پک(Westpac) بخاطر طمع ورزی، عدم صداقت و رفتارهای نادرست خود را به دردسر انداخته اند.

ممکن است بانک های استرالیا از بحران های مالی جهانی پیشگیری کنند اما داده ها نشان می دهند که آن ها نمی توانند از روند کند اقتصادی که در سالهای بعد پیش رویشان قرار می گیرد،اجتناب کنند.

طبق گزارش گروه مشاوره جهانی مکنزی، میانگین بازده سهام ملموس (ROTE) بانک های استرالیا در سال گذشته سقوط کرده و به 12.9 درصد رسیده است.

سام ویلی، استاد دانشکده بازرگانی ملبورن، گفت: سقوط میانگین بازده سهام بانک ها عمدتاً ناشی از آن بوده که اداره تنظیم مقررات احتمالی استرالیا( APRA ) خواستار نگه داشتن سرمایه بیشتری توسط بانک ها شده است.

اما عوامل بیشماردیگری نیز بر کاهش سودآوری بانک ها اثر می گذارد.

وی افزود:بانک ها مجبور به پرداخت میلیاردها دلار غرامت مشتری هستند چون افزایش رقابت ها باعث کاهش قیمت محصولات و خدمات مالی شده و رکود مسکن نیز سبب رکود رشد اعتبار شده و بانک ها با مشکل نرخ بهره رو به رو هستند.

ویلی بیان کرد: آن ها نمی توانند نرخ بهره سپرده های خود را به صفر برسانند بنابراین با پایین آمدن نرخ بهره، حاشیه سود خالص آن ها منقبض شده است.

اما با توجه به حاشیه های فشرده، آینده بانکداری استرالیا همچنان روشن است و بانک های مستقر به راحتی در برابر تهدیدهای مالی جدید درکوتاه مدت و میان مدت، مقاومت می کنند.

درحالی که اکثر بانک ها بازگشت سرمایه خود را بلافاصله پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 مشاهده کردند، طبق اعلام مکنزی ، بانک های استرالیا بازده بالای سهام خود را تا سال 2016 حفظ کرده اند.

وارن هوگان ، اقتصاددان ارشد سابق بانک ANZ گفت: بازار قوی مسکن استرالیا و رونق منابع انرژی چین هر دو در حفظ بازده بالای سهام بانک های استرالیا درهشت سال پس از بحران مالی جهانی تاثیر داشتند.

در حقیقت، چهار بانک بزرگ تا حد زیادی با افزایش سود، از عواقب بحران مالی جهانی جلوگیری کردند.

افزایش نظارت عمومی، چهار بانک بزرگ این کشور را مجبور به کاهش هزینه ها مطابق با انتظارات جامعه کرد که به نوبه خود سبب کاهش سود شد.

مهم ترین بانک های استرالیا به شرح زیر هستند:

بانک مشترک المنافع استرالیا (Commonwealth Bank of Australia):

این بانک چند ملیتی است و حضور فعالی در نیوزیلند، جزایر فیجی، آسیا، ایالات متحده و انگلیس دارد.

بانک مشترک المنافع استرالیا در سال 1911 تشکیل شد و مقر آن در سیدنی است.

این بانک بیش از 11000 شعبه دارد و تعداد کارمندان آن تقریباً 52000 نفر است.

بانک ای ان زد (ANZ Bank):

ای ان زد استرالیا در سال 1835 تشکیل شد و یکی از بهترین بانک ها در این کشور است.

این بانک فعالیت خود را در ایالات متحده، اروپا، استرالیا، نیوزلند، منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه انجام می دهد. این بانک خدمات مالی را به خرده فروشان ، شرکت های کوچک و متوسط ، شرکت های بزرگ و تجاری ارائه می دهد. 

دفتر مرکزی آن در ملبورن است و 46هزار پرسنل دارد.

بانک ملی استرالیا (NAB Bank):

این بانک در نتیجه ادغام بانک ملی استرالیا و شرکت بازرگانی بانکداری سیدنی تشکیل شد و در داکلندز، در نیوزیلند، آمریکا، آسیا و اروپا حضور دارد.

بانک وست پک (Westpac Bank):

این بانک به عنوان بانک نیو ساوت ولز شناخته شده و نتیجه ادغام آن و بانک تجاری استرالیا است. 

این بانک در قالب 5 بخش مشتریان، تجارت، موسسه مالی بی تی، موسسه بانکی وست پک و وست پک ان زد خدمات خود را ارائه می دهد.

بانک کویینزلند (Bank of Queensland):

دفتر مرکزی این بانک در کویینزلند استرالیا قراردارد  و تنها خدمات خرده فروشی به مشتریان خود ارائه می دهد.