۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خریدو‌فروش وام‌های 10دقیقه‌ای روی دیوار!/ چرا برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد؟

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبر: 398547
خریدو‌فروش وام‌های 10دقیقه‌ای روی دیوار!/ چرا برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد؟

درحالی که شرایط وام‌ گرفتن از بانک‌ها هرروز سخت‌تر می‌شود اما افرادی هستند که ادعا می‌کنند به شما در کمتر از ده‌دقیقه و بدون ضامن وام می‌دهند.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که می‌توانید بدون ضامن، چک و تنها در کمتر از ده دقیقه تا ۷۰درصد از ارزش واقعی ملک و خودروی خودتان وام بگیرید. آن هم تنها با سود ۳درصد.

کافی است سری به سایت‌هایی مثل دیوار یا شیپور بزنید تا با انبوهی از آگهی‌های پرداخت وام‌های مختلف بر روی خودرو، ملک، طلا و حتی سیم‌کارت‌های ۰۹۱۲ مواجه شوید.

از روزنامه تا دیوار!

سال‌ها پیش وام فروشان‌ آگهی‌های خود را در روزنامه‌های مختلف چاپ می‌کردند، البته همان زمان هم بانک مرکزی اعلام کرد که این کار غیرقانونی است و مردم نباید فریب این افراد را بخورند. اما نه تنها برخوردی با این افراد صورت نگرفت بلکه امروز با مراجعه به سایت‌های مجازی می‌بینید که آگهی‌های آن‌ها با چه سرعتی بر روی این فضا بارگذاری می‌شود.

نکته‌ای که در اولین بررسی به چشم می‌خورد این است که در اکثر این آگهی‌ها بجای واژه وام از تامین سرمایه استفاده می‌کنند. در یکی از این آگهی‌ها گفته شده است که تا ۵۰درصد ارزش یک ملک به افراد وام داده می‌شود! این عدد حتی گاهی به ۹۵درصد هم می‌رسد و این درحالیست که یک بانک با سند ملکی تنها تا سقف ۵۰میلیون تومان به شما وام می‌دهد که احتیاج به سپرده‌گذاری در بانک و ضامن دارد و سود بازپرداخت آن هم ۱۸درصد است.

1

اما در این آگهی‌ها ادعا می‌شود که تنها در ده دقیقه به صورت کاملا قانونی، بدون چک، سفته و ضامن به افراد وام‌هایی با نرخ سود ۳درصد داده می‌شود.

بسیاری از این مراکز ادعا می‌کنند که تمام فرایند پرداخت وام را در دفترخانه‌های رسمی و به صورت کاملا قانونی انجام می‌دهند.

با یکی این موسسات که در شرق تهران فعالیت می‌کند برای دریافت وام ملک تماس گرفتیم. خانمی که پشت خط است پس از پرسیدن آدرس ملک می‌گوید که آیا خانه سند پایان کار دارد و سند آن به نام خودمان هست یا نه؟ سپس در پاسخ به شرایط وام می‌گوید که دریافت آن به ضامن احتیاج ندارد ولی چک و سفته لازم است. همچنین بهتر است که چک برای خودمان باشد. سود وام برای پرداخت اقساطی و مضاربه به ترتیب  ۳و۵درصد است.

۱۰۰درصد ارزش طلای خود وام بگیرید!

2

در یک تبلیغ دیگر که برای وام طلا و جواهر منتشر شده نوشته شده است گفته شده که تا ۱۰۰درصد ارزش طلای افراد به آن‌ها وام داده می‌شود و طلای شما در صندوق امانات بانک نگهداری شده و با پرداخت هر قسط قسمتی از طلای شما برگردانده می‌شود.

کار ما قانونی است!

3

با آگهی دیگری که مربوط به وام خودرو بود تماس گرفتیم. این وام به انواع سواری، وانت و تاکسی بدون انتقال سند و باز هم بدون ضامن تعلق می‌گیرد و در کمتر از نیم ساعت به صورت رهنی در محضر پرداخت می‌شود.

در تماسی که با آگهی دهنده تماس گرفتیم پس از پرسیدن مدل ماشین گفت که به ماشین‌هایی با مدل پایین‌تر از ۸۴ وامی پرداخت نخواهد شد. اما با خودرو‌هایی که مشمول شرایط این موسسه می‌شوند تا ۷۰درصد ارزش سند وام پرداخت می‌شود که امکان بازپرداخت به صورت مضاربه (۱تا۱۲ ماه) و اقساط (۱تا۱۸ماه) بدون هرگونه هزینه استعلام، مشاوره و پیش پرداخت وام پرداخت می‌شود.

خانمی که پشت تلفن بود در واکنش به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر اینکه آیا این کار قانونی است؟ گفت: بالغ بر ۱۲۰۰پرونده در دست ماست که نشان از  استقبال و بدون دردسر بودن این کار می‌دهد.

نهاد ناظر کجاست؟

با وجود اینکه هیچ تضمین و اطمینانی برای کار با این موسسات وجود ندارد اما به نظر می‌رسد منع قانونی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. در حالی که بانک‌ها شرایط سختی برای پرداخت وام دارند به نظر می‌رسد تقاضا برای دریافت وام‌های ده‌دقیقه‌ای بیشتر هم بشود. رشد روز افزون آگهی‌هایی از این دست در سایت‌های مختلف خرید و فروش هم گواهی بر این ادعاست.